2286
Sök

Är SAAB en populär bil i USA?

2 164 Inlägg
10 mars 2008
Saab är stort i USA men återförsäljarnätet är inte så jätte bra men börjar bli bättre.
Saab säljer bäst på västra sidan av USA.
Men mest är de ju just nu 9-3ss cabb och 9-3sc.
9-5an är ju i stort sett bort. sen har vi ju stora 9-7X som säljs med och den är stor i USA.

MVH

F

ÖSM #1 -08
484 Inlägg
10 mars 2008
Fredrik-79 skrev:
Saab är stort i USA men återförsäljarnätet är inte så jätte bra men börjar bli bättre.
Saab säljer bäst på västra sidan av USA.
Men mest är de ju just nu 9-3ss cabb och 9-3sc.
9-5an är ju i stort sett bort. sen har vi ju stora 9-7X som säljs med och den är stor i USA.

Låter som du vänt på resonemanget till saabs fördel, antar du egentligen menar att märket är stort i USA, mot hur många som säljs annars kanske.

För är saab stort i USA lär man ju jämföra mot allt som säljs på marknaden "over there" och då har jag svårt att tro lilla saab egetligen säljer så värst mycket, jämfört med alla märkens markandsandelar då alltså wink

R.I.P.
2004-01-10
2007-06-17

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
10 mars 2008
BooRG skrev:
sienfield kör en 900 cab.. om jag inte har fel för mig... !

Stämmer! Tror som många abdra redan sagt, volvo är större än Saab. De har ju sin xc90 samt s80 numer med skrammlabra (Yamaha) V8... Och v8 gillar de ju allt smile

Att GM bjuder upp till maskerad med impreza och tahoe är väll ett bevis på att de vill växa på USA marknaden i vart fall. Själv menar jag nog att de tyvär drog Saab några steg bakåt istället för framåt med sin maskerad. Vad jag har hört så va väll Turbo X framtagen för att locka fler USA köpare men va vet jag... Tror dock på en framtid för både Volvo och Saab nu när soppapriset når sin bristpunkt för normala bilister samt minjönissarna får fler öron till sig.
//Johannes

Rock'n Roll

242 Inlägg
10 mars 2008
Nu är jag iofs i Kanada men det är ju nordamerika. I Calgary kör det lite Saab 9-3 och en och annan 9-7x, men här ute på landsbygden där jag bor närmare bestämt Fernie B.C har jag typ sett 10 Saabar på 4 månader. Här kör i princip bara Ford, Gmc och chevy pickups.
I storstan ser man väl en 2-3 gånger fler volvosar främst v7o,xc70 och xc90.
Liten lägesrapport från Kanada

Better than God \o/
1 883 Inlägg
10 mars 2008
Alltså...

Volvo är ca 4 gånger större än Saab, totalt sett alltså, så att de säljer mer bilar är ju inget konstigt. USA är dock en skapligt stor marknad för båda märkena.

Volvo klassas som en säker familjebil i usa, "villa, vovve, volvo" gäller även där alltså. Saab liknas dock mer mot BMW, MB och DKW också. Så de tävlar inte riktigt i samma liga men någon större skillnad är det inte då det är den höga säkerheten som värdesätts mest hos båda märkena.

Jag har själv vart över i staterna ett tag och kan säga att man ser inte mycket av de svenska märkena. Det finns så otroligt mycket bilar i det landet att några tusen  saabar och volvos är en piss i havet...  smile
Senast redigerat av MrTurbo (10 mars 2008)

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

study
772 Inlägg
10 mars 2008
BooRG skrev:
sienfield kör en 900 cab.. om jag inte har fel för mig... !

i fall du läst i tråden så är det den som betalar som får ha med bilen i filmen.
Senast redigerat av moose46019 (10 mars 2008)

424 Inlägg
10 mars 2008
Saab säljer inte bra någonstans. Så svaret om Saab är en populär bil i USA är svaret NEJ. Men det beror på vad man jämför med wink

Volvo är mer exklusivt i USA (och andra länder!), det är bara i Sverige vi inte uppskattar vårt eget märke!

Saab har inte Overseas Delivery längre, det förlorar dom på! Volvo har ju den absolut bästa Overseas Delivery av dom alla. cool
Senast redigerat av C70 (10 mars 2008)

Inläggskritiker
990 Inlägg
10 mars 2008
C70 skrev:
Saab säljer inte bra någonstans. Så svaret om Saab är en populär bil i USA är svaret NEJ. Men det beror på vad man jämför med wink

Volvo är mer exklusivt i USA (och andra länder!), det är bara i Sverige vi inte uppskattar vårt eget märke!

Saab har inte Overseas Delivery längre, det förlorar dom på! Volvo har ju den absolut bästa Overseas Delivery av dom alla. cool

"Hehe volvo mer exklusivt" <--- Var det före eller efter jag körde om dig med hjulspin påtänd på kokain? smile

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed

410 Inlägg
10 mars 2008
Något måste ju både saab och volvo göra rätt med tanke på att båda märkena är uppköpta av Amerikanska märken. Fast det är ju klart att dom inte riktigt kan konkurrera med de riktiga amerikanska märkenan.

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
10 mars 2008
C70 skrev:
det är bara i Sverige vi inte uppskattar vårt eget märke!

Jodå, alla här på garaget uppskattar nog Koenigsegg wink

För inte menade du väl att Volvo är svenskt ??

Varken Volvo eller Saab är ju särskilt svenskt längre, även om dom byggs här i Sverige så är det ju direktörerna i USA som styr när allting kommer till kritan.

(Och nej, egentligen är inte ens Koenigsegg riktigt svenskt men mer än Volvo och Saab iaf tongue )

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

"the real jerk"
301 Inlägg
10 mars 2008
jag har också för mig att saab och volvo ses mer som en lyxigare bil i utlandet än i sverige men hur marknaden i usa ser ut vet jag ej. dock tror jag att volvo syns mer i usa då dom är rymliga och någorlunda säkra då detta ses som en fördel av soccermoms samt att jänkarna har en förkärlek till stadsjeepar. att det är företagen som betalar som får ha med sin bil i en film det känner jag till då saab 900 skulle varit en bond bil på 80 talen men aston martin eller vilka det nu vad betalade bättre. sen att man ser mer saab och volvo  mer freqvent här i sverige beror ju på att dom båda har en övergripande försäljning i hemlandet (vet dock att volvo säljer bättre även här).

as long as mankind has existed she has yearned to fly. when she had conquerd the sky she realised she wanted to go fast and in stil, thus creating saab !!!

1 703 Inlägg
10 mars 2008
De som väljer saab är oftast akademiker, ingenjörer, samt annat folk som förstår sig på design samt teknik wink

Det gäller i USA. Det finns tom. statistik på det smile

7 100 Inlägg
10 mars 2008
MercaPOWER skrev:
Allan i Two and a halv men har en volvo v70 ;D

stämmer inte!tror ja? har för mej att det är hans städerska som har den tongue

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

609 Inlägg
10 mars 2008
Som någon redan nämnde tidigare, Amerikaner "want´s it big" Redan där faller volvo och saab. Kan nog ses som en aning exklusivare att äga en bil från europa, och kanske bara köps av en specifik del av befolkningen (som även någon nämnde), men själv tror jag mer på att de gillar stora bilar med stora motorer, SUV etc.

1 079 Inlägg
10 mars 2008
Jonve skrev:
Klaesson skrev:
Niklas1987 skrev:

Brukar vakna till lite om man ser en svensk bil i en amerikansk film cool vet inte varför

HAHAHAHHA ja det e nån sjukdom man har tongue

Dock så brukar det vara en Volvo 200 serie eller en Saab 900 serie som är med i någon rejäl bilkrasch!

I Fast and furious krockas en Volvo 745 med en snutbil sadsad

1 171 Inlägg
10 mars 2008
Jag tänker bara på filmen sideways, där huvudrollsinnehavaren (en vinnörd) kör en gammal mattröd saab 900 cab med automat.

En annan som jag har för mig kör saab (nyare cab) på film är jack nicholsons tvångsmässiga karaktär i "livet är underbart".

Tycker det är ganska talande. Tror man generellt ser SAAB som en udda bil för människor som ska vara speciella och verka bättre/mer upplysta/smartare än andra.

1 079 Inlägg
10 mars 2008
Kom på en till att en kärring i Desperate Housewife's körde en XC70 tills hon volta den i en damm sad

För övrigt inget program jag följer...

Men on topic så är Saab inte så vidare stort i USA. Dock såg jag en Saab 9-5 Aero som var stylad i MTV för ett bra tag sedan, och ägaren var någon popkändis så de va ovanligt att en sådan person kör en Saab.

2 751 Inlägg
10 mars 2008
C70 skrev:

Heheh de e sant,, nere i södra europa de enda man ser av Svenska bilmärken ä volvo,,,, har inte sett en enda saab södrare i Eu

Who Djaa bless no man curse

1 207 Inlägg
10 mars 2008
henkebenke skrev:
De som väljer saab är oftast akademiker, ingenjörer, samt annat folk som förstår sig på design samt teknik wink

Det gäller i USA. Det finns tom. statistik på det smile

Detta stämmer bra. Jeremy Clarkson förklarade hela SAAB-imagen mycket fint i ett Top Gear avsnitt. Han sade något liknande:
"De har inget som är speciellt med dem på papper och de ser ut som vanliga familjebilar, men av någon speciell anledning ser man ändå att alla konstnärer, tandläkare och ingenjörer kör SAAB." sedan testar han bilen, En 9-5 aero, och babblar på och sedan när han testat den ett tag fortsätter han: "och jag förstår varför - dessa bilar har en speciell magi runt omkring sig.".

bitter besserwisser
644 Inlägg
10 mars 2008
STriiiker skrev:
Som någon redan nämnde tidigare, Amerikaner "want´s it big" Redan där faller volvo och saab. Kan nog ses som en aning exklusivare att äga en bil från europa, och kanske bara köps av en specifik del av befolkningen (som även någon nämnde), men själv tror jag mer på att de gillar stora bilar med stora motorer, SUV etc.

ähh det där är ju bara skitsnack. Så är det ju iaf inte när man ligger och kör där.
Man ser ju nästan fler "småbilar" än suvar speciellt i storstäderna, men utåt låndsbyggden så blir det procentuellt mer stora bilar.
Det är ju bara att kolla på hemsidorna för bilmärkena. finns det 3 modeller av suvar så finns det iaf 5 av mindre bilar, varför? för att de säljer så dåligt?
producenterna producerar ju vad som efterfrågas.

Niclas Magnusson
Jönköping / Harrisburg PA

Sök