4166
Sök

Kompressomata en saab 900 -97

20 Inlägg
11 mars 2008
Trådstartare
#1
Hejsan, jag skulle vilja ställa några frågor och se om några är intresserade av att svara på dem.
Jag undrar då om det skulle vara möjligt att kompressomata en saab 900 -97års modell som har en 2.3L motor.
Undrar vilken kompressor jag ska ha då, om den får plats, mycket jobb, funkar det med en Eaton M45 eller är det en massa man måste tänka på? Eller är det kanske lättare att byta bil? tongue


P.S Är en nybörjare inom detta

wescrape
65 Inlägg
11 mars 2008
#2
Ingenting är omöjligt. är det en sugmotor eller turbomotor du har? om du har sugmotor så är kompressor inget att rekomendera. kolvar behövs bytas till ialf minst saabs turbo kolvar då motorn alltid kommer att vara under tryck det gäller även stakarna. sen kommer du behöva bygga ett fäste för kompressorn osv. men om du vill så är det ingen omöjlighet. / J

152 Inlägg
11 mars 2008
#3
45 funkar kanon till ca 0.7 bar. sen beror det lite på vilket grundkompförhållande du har i motorn. en vanlig bensin motor klarar ca 12,5:1 med 98 oktan innan spikning uppstår.-.

vi har diskuterat detta med kompressor  i en tråd här nedan, där finns det skrivet lite formler å sånt...

It´s Better to burn out than fade away

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
11 mars 2008
#4
Redsmoke skrev:
kolvar behövs bytas till ialf minst saabs turbo kolvar då motorn alltid kommer att vara under tryck det gäller även stakarna.  / J

På turbobilarna så brukar kolvar o stakar hänga med till ca 4-500 hk i T5 motorerna...

Tänk på att vridet från en kompressor lätt kan äta växellådor...


20 Inlägg
11 mars 2008
Trådstartare
#5
Redsmoke skrev:
Ingenting är omöjligt. är det en sugmotor eller turbomotor du har?

Då har jag nog sugmotor.. Det är ingen turbomotor iaf.
Hmm, låter som mycket jobb att lägga ner på det då.. kostar säkert riktigt mycket då med om man ska byta allt det och om den äter växellådor.
Så jag måste tanka 98oktan för att inte få spika i systemet då och allt rasar eller går det med 95?
okej, får ta och kolla in de formlerna. Har tyvärr ingen aning om vad stakar är för nåt så :\

Smålänning
7 883 Inlägg
11 mars 2008
#6
Byt kolvarna till sånna som sitter i 9000 2,3T. Stakarna pallar med det. Kolvarna ska du bara bya för att få ner kompet.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

20 Inlägg
11 mars 2008
Trådstartare
#7
Är de billiga att få tag på? Hur mycket kan det kosta att köpa 4 kolvar från en 9000 2.3T
Är tyvärr nybörjare så behöver tips :\ Finns det nån billig reservdelssida?

1 207 Inlägg
12 mars 2008
#8
Jag kan intyga på att om du inte vet vad t.ex. stakar är så kommer detta deffinitivt bli en utmaning. Men ingenting är som sagt omöjligt. Och på frågan om det är lättare att bara byta bil så är svaret definitivt JA om du helt enkelt ute efter fler hästar. Och tro mig, kolvarnas pris är barnsligt små om man jämför med en kompressor och hela det kittet. Du måste dessutom mappa om styrboxen om du slänger på en kompressor. Du slänger inte ihop en kompressormatad bil en fredag kväll innan krogen precis.

20 Inlägg
12 mars 2008
Trådstartare
#9
Hmm låter som kort sagt att bara lägga ner dom tankarna då.. verkar inte vara nån mening att att kompressomata den. Blir nog för mycket jobb och att det kommer kosta alldeles för mycket för min del skulle jag tro. Blir nog billigare att köpa ny bil med antar jag.

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
12 mars 2008
#10
twin_cam skrev:
Byt kolvarna till sånna som sitter i 9000 2,3T. Stakarna pallar med det. Kolvarna ska du bara bya för att få ner kompet.

Går ju o svarva om man ska snika...
Tar man kolvarna från en T7 som för övrigt passar så spricker de vid lite drygt 300hk...

Delar till T5 (9000) är ofta ganska billiga då de inte rasar lika ofta som t7 (9-5 9-3)


German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
12 mars 2008
#11
Gronkus skrev:
Hejsan, jag skulle vilja ställa några frågor och se om några är intresserade av att svara på dem.
Jag undrar då om det skulle vara möjligt att kompressomata en saab 900 -97års modell som har en 2.3L motor.
Undrar vilken kompressor jag ska ha då, om den får plats, mycket jobb, funkar det med en Eaton M45 eller är det en massa man måste tänka på? Eller är det kanske lättare att byta bil? tongue

P.S Är en nybörjare inom detta

En kompis köpte en kompressor från en nyare Mini Cooper S, vet inte beteckningen på den men det är en Eaton.
Han satte visserligen en Weberförgasare bakom kompressorn, men på den motorn är det bara bytt kamaxel och grenrör på. Kanske nåt gjort med ventilerna coskå, jag vet inte riktigt.
Det ska väl till lite mer finlir innan han får den att gå som den ska, men den rör sig ganska fint nu ändå. smile
Skulle vara kul att se fler bilar med kompressor!! big_smile
Vill ha det i min Commodore från 67.. wink

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

Smålänning
7 883 Inlägg
12 mars 2008
#12
bumpe skrev:
twin_cam skrev:
Byt kolvarna till sånna som sitter i 9000 2,3T. Stakarna pallar med det. Kolvarna ska du bara bya för att få ner kompet.

Går ju o svarva om man ska snika...
Tar man kolvarna från en T7 som för övrigt passar så spricker de vid lite drygt 300hk...

Delar till T5 (9000) är ofta ganska billiga då de inte rasar lika ofta som t7 (9-5 9-3)

Precis. Men ska han över 300 hk så lär han behöva en annan kompressor också, så T7-kolvar duger, men resten ska du behålla då T7:s stakar inte är lika kraftiga och stabila som T5 som börjar hamna i riskzon kring 500 hk

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Better than God \o/
1 883 Inlägg
12 mars 2008
#13
Måste nog säga; Byt bil...

Det finns saabar med turbo ju. smile Kompressor är stenålder och verkningsgraden är sämre än på en turbo. Där med inte sagt att det är omöjligt att överladda en saab med kompressor men det känns verkligen som att gå över ån och hämta vatten i en hink med hål i...   :p

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

Meister
6 763 Inlägg
12 mars 2008
#14
MrTurbo skrev:
Måste nog säga; Byt bil...

Det finns saabar med turbo ju. smile Kompressor är stenålder och verkningsgraden är sämre än på en turbo. Där med inte sagt att det är omöjligt att överladda en saab med kompressor men det känns verkligen som att gå över ån och hämta vatten i en hink med hål i...   :p

Så stenålder att mercedes kör med de tongue De är ju klart ballare att åka kompressor än turbo och sången ifrån kompressorn är ju underbar. Men som sagt är du så pass nybörjare så är de nog inte någon ide att ens försöka.


Better than God \o/
1 883 Inlägg
12 mars 2008
#15
camaro67 skrev:
MrTurbo skrev:
Måste nog säga; Byt bil...

Det finns saabar med turbo ju. smile Kompressor är stenålder och verkningsgraden är sämre än på en turbo. Där med inte sagt att det är omöjligt att överladda en saab med kompressor men det känns verkligen som att gå över ån och hämta vatten i en hink med hål i...   :p

Så stenålder att mercedes kör med de tongue De är ju klart ballare att åka kompressor än turbo och sången ifrån kompressorn är ju underbar. Men som sagt är du så pass nybörjare så är de nog inte någon ide att ens försöka.

Hum? Du vet inte hur gött en turboladdad bil kan låta vad?  Kompressor började de med redan på 20-talet, utvecklingen har gått framåt.  T.o.m jänkarna som brukar vara rätt sega på att förnya sådant där har börjat gå över till turboladdade byggen nu.

(den var inte mig du kallade nybörjare vad? smile )

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

Meister
6 763 Inlägg
12 mars 2008
#16
MrTurbo skrev:
camaro67 skrev:
MrTurbo skrev:
Måste nog säga; Byt bil...

Det finns saabar med turbo ju. smile Kompressor är stenålder och verkningsgraden är sämre än på en turbo. Där med inte sagt att det är omöjligt att överladda en saab med kompressor men det känns verkligen som att gå över ån och hämta vatten i en hink med hål i...   :p

Så stenålder att mercedes kör med de tongue De är ju klart ballare att åka kompressor än turbo och sången ifrån kompressorn är ju underbar. Men som sagt är du så pass nybörjare så är de nog inte någon ide att ens försöka.

Hum? Du vet inte hur gött en turboladdad bil kan låta vad?  Kompressor började de med redan på 20-talet, utvecklingen har gått framåt.  T.o.m jänkarna som brukar vara rätt sega på att förnya sådant där har börjat gå över till turboladdade byggen nu.

(den var inte mig du kallade nybörjare vad? smile )

Heheh nej de är inte du som är nybörjarn. De kan väll kanske vara fränt ljud i en turbomaskin åxo men inte på samma sätt som en kompressormatad. Turbo är inte heller direkt dagsfärskt för den delen tongue


Better than God \o/
1 883 Inlägg
12 mars 2008
#17
camaro67 skrev:
MrTurbo skrev:
camaro67 skrev:

Så stenålder att mercedes kör med de tongue De är ju klart ballare att åka kompressor än turbo och sången ifrån kompressorn är ju underbar. Men som sagt är du så pass nybörjare så är de nog inte någon ide att ens försöka.

Hum? Du vet inte hur gött en turboladdad bil kan låta vad?  Kompressor började de med redan på 20-talet, utvecklingen har gått framåt.  T.o.m jänkarna som brukar vara rätt sega på att förnya sådant där har börjat gå över till turboladdade byggen nu.

(den var inte mig du kallade nybörjare vad? smile )

Heheh nej de är inte du som är nybörjarn. De kan väll kanske vara fränt ljud i en turbomaskin åxo men inte på samma sätt som en kompressormatad. Turbo är inte heller direkt dagsfärskt för den delen tongue

Sant, turbon började de exprimentera med tidigt, dock inte sååå länge sedan de fick det att fungera riktigt bra. Tyvärr är det lite väl mycket jobb på en 2,3i , behövs bytas en del i motorn om man vill ladda på lite, därför är det mycket enklare att köpa en färdig bil med turbo. Har man dock tid, pengar och intresse hade det ju vart en kul grej med kompressor. Ger dock inte "mest ös för pengarna" så att säga. Tror nästan mer på ett vått lustgassystem då...  smile

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

20 Inlägg
14 mars 2008
Trådstartare
#18
Irmscher Vectra skrev:
Gronkus skrev:
Hejsan, jag skulle vilja ställa några frågor och se om några är intresserade av att svara på dem.
Jag undrar då om det skulle vara möjligt att kompressomata en saab 900 -97års modell som har en 2.3L motor.
Undrar vilken kompressor jag ska ha då, om den får plats, mycket jobb, funkar det med en Eaton M45 eller är det en massa man måste tänka på? Eller är det kanske lättare att byta bil? tongue

P.S Är en nybörjare inom detta

En kompis köpte en kompressor från en nyare Mini Cooper S, vet inte beteckningen på den men det är en Eaton.
Han satte visserligen en Weberförgasare bakom kompressorn, men på den motorn är det bara bytt kamaxel och grenrör på. Kanske nåt gjort med ventilerna coskå, jag vet inte riktigt.
Det ska väl till lite mer finlir innan han får den att gå som den ska, men den rör sig ganska fint nu ändå. smile
Skulle vara kul att se fler bilar med kompressor!! big_smile
Vill ha det i min Commodore från 67.. wink

Hehe okej, men nu är det saab jag har, så det känns bara som det kommer vara hur mycket som helst som måste göras ju sad Jo det hade ju varit kul och testa med en kompressor i bilen men som alla säger så verkar det vara alldeles för mycket jobb och pengar som kommer att få läggas på det om det ska funka, sen när man är nybörjare med.

20 Inlägg
14 mars 2008
Trådstartare
#19
MrTurbo skrev:
camaro67 skrev:
MrTurbo skrev:

Hum? Du vet inte hur gött en turboladdad bil kan låta vad?  Kompressor började de med redan på 20-talet, utvecklingen har gått framåt.  T.o.m jänkarna som brukar vara rätt sega på att förnya sådant där har börjat gå över till turboladdade byggen nu.

(den var inte mig du kallade nybörjare vad? smile )

Heheh nej de är inte du som är nybörjarn. De kan väll kanske vara fränt ljud i en turbomaskin åxo men inte på samma sätt som en kompressormatad. Turbo är inte heller direkt dagsfärskt för den delen tongue

Sant, turbon började de exprimentera med tidigt, dock inte sååå länge sedan de fick det att fungera riktigt bra. Tyvärr är det lite väl mycket jobb på en 2,3i , behövs bytas en del i motorn om man vill ladda på lite, därför är det mycket enklare att köpa en färdig bil med turbo. Har man dock tid, pengar och intresse hade det ju vart en kul grej med kompressor. Ger dock inte "mest ös för pengarna" så att säga. Tror nästan mer på ett vått lustgassystem då...  smile

Okej, så det är ingen mening att ens tänka på det? tongue Känns som om det kommer vara meningslöst att ens gå på det med tanke på att jag är nybörjare med.. Jo det är därför jag skulle vilja testa det och det hade varit unikt på en saab med.

Smålänning
7 883 Inlägg
14 mars 2008
#20
Gronkus skrev:
Okej, så det är ingen mening att ens tänka på det? tongue Känns som om det kommer vara meningslöst att ens gå på det med tanke på att jag är nybörjare med.. Jo det är därför jag skulle vilja testa det och det hade varit unikt på en saab med.

Nä. Det är ju det att du har en 2,3i som ställer till det.. För högt komp...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!


Sök