2300
Sök

Tomt batteri efter montering av larm

Spetz!
12 Inlägg
12 mars 2008
Trådstartare
#1
Godkväll!

Nu har jag monterat in ett begagnat VG II larm i min 850 s2.5 -96. Det funkade fint, men dioden som sitter i vindrutan passade inte så jag kör utan tills jag får rätt. Nu ikväll så låste jag bilen med fjärren och aktiverade ju då larmet samtidigt, bilen stod parkerad i 6 timmar medan jag jobbade. När jag skulle hem så går startmotorn kanske två varv och låter mer än trött, sen klickar det bara när jag vrider till startläget - batteriet är helt tomt och jag vill hem hmm.

Men efter mycket om och men så kommer en polare med startkablar så bilen startar och jag kör nu ca 2 mil och ligger på ca 2500-3000 varv så det ska ladda upp. Nu har jag lagt av minuspolen under natten, och hoppas den startar imorgon, men vad kan det vara som drar ström? Kan det ha att göra med att dioden inte är ikopplad?

Innan så har bilen alltid startat perfekt även i kyla, men jag märkte ikväll innan jobbet att den var ovanligt trött, då har den stått med larmrelä osv ikopplat men olarmad i garage under natten. Tror inte den har varit trött vid starten innan jag monterade i larmet, så det borde vara det som är något galet med... Larmet monterade jag alltså i igår kväll.

Larmgrejer som är ikopplade är alltså:
Huvlås, tuta, larmrelä med sladd upp till glaskrossensorn (placerad på a-stolpen).

Dioden som blinkar i vindrutan är inte ikopplad.

Jag är enormt tacksam om någon har någon aning om vad detta kan bero på!!

4 Inlägg
19 mars 2008
#2
jag är tveksam på att larmet ska dra ut bateriet på 6 timmar.tror inte den drar så mycket ström. så där höll min på startade inte på mornarna när det var kallt ute men då fylde jag på vattnet i batteriet då var det aldrig problem igen.


21 761 Inlägg
19 mars 2008
#3
Chillax_ skrev:
Godkväll!

Nu har jag monterat in ett begagnat VG II larm i min 850 s2.5 -96. Det funkade fint, men dioden som sitter i vindrutan passade inte så jag kör utan tills jag får rätt. Nu ikväll så låste jag bilen med fjärren och aktiverade ju då larmet samtidigt, bilen stod parkerad i 6 timmar medan jag jobbade. När jag skulle hem så går startmotorn kanske två varv och låter mer än trött, sen klickar det bara när jag vrider till startläget - batteriet är helt tomt och jag vill hem hmm.

Men efter mycket om och men så kommer en polare med startkablar så bilen startar och jag kör nu ca 2 mil och ligger på ca 2500-3000 varv så det ska ladda upp. Nu har jag lagt av minuspolen under natten, och hoppas den startar imorgon, men vad kan det vara som drar ström? Kan det ha att göra med att dioden inte är ikopplad?
Som minken_ skriver så drar inte ett larm ur ett batteri på bara 6 timmar, det är något annat som är fel i så fall. Det första du måste göra är att ladda upp batteriet med en batteriladdare minst ett dygn, det räcker inte alls på långa vägar att köra bilen 2 mil för att ladda upp batteriet.

Vet du hur gammalt batteriet är?
Har du mätt om generatorn laddar som den ska?

När du har laddat upp batteriet så plockar du fram multimetern och mäter ifall någonting drar tjuvström.

8 156 Inlägg
19 mars 2008
#4
Slår det gnistor när du kopplar in batteriet så har du något som drar ström. Sen är det bara att felsöka del för del...

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)


Sök