3138
Sök

ang. Gps med varnare för fartkameror

1 062 Inlägg
20 mars 2008
Trådstartare
ja funderar lite på en gps med varnare för fartkameror, det stod att det fanns både tidsbegränsad och förinställda vilket är bäst? och sen fråga till nån som vet hur man förlänger tiden?

Tack på för hand smile

Son Of Murphy
782 Inlägg
21 mars 2008
Jag vet inte faktiskt. Min TomTom ONE började helt plötsligt varna för fartkameror, och jag har varken beställt något, laddat ner något eller så... hmm
Men ja jag vet inte, har hört ryktas om att just TMC ska bli gratis, (det med trafikstockningar att den lägger om rutten) och fartkameror kanske också är på gång... wink

Kanske är lite off topic här, men det är faktiskt BRA med fartkameror, dom fyller sitt syfte, nämligen att få ner hastihgeten! INTE som vissa fartdårar tror; "Sitter bara där för o sätta dit folk!"

Hi! I´m Murphy, Son of Murphy!

257 Inlägg
21 mars 2008
helt klart bra att dom sänker farten på vägarna. vill man testa vad bilen går för så testar man det på en väg där det inte finns så stor risk för faror. helst inhägnat område. klart att det känns surt att åka dit för fortkrning men har man väl åkt dit så förstår man antagligen varför också tongue

En katt ska man ha i knät och inte under bilen.

One Man Clan
4 287 Inlägg
21 mars 2008
Mankan1978 skrev:
Jag vet inte faktiskt. Min TomTom ONE började helt plötsligt varna för fartkameror, och jag har varken beställt något, laddat ner något eller så... hmm
Men ja jag vet inte, har hört ryktas om att just TMC ska bli gratis, (det med trafikstockningar att den lägger om rutten) och fartkameror kanske också är på gång... wink

Kanske är lite off topic här, men det är faktiskt BRA med fartkameror, dom fyller sitt syfte, nämligen att få ner hastihgeten! INTE som vissa fartdårar tror; "Sitter bara där för o sätta dit folk!"

sen finns de en del andra saker å nämna...tex att polisen aldrig har fartkameror på autobahn eller liknande..vet du varför ?vet folk att polisen står på ett ställe som sprider sig himla fort så kör folk lugnt fram tills fartkameran/polisen och känner sig efter de stressad pga av att dom kört sakt och ökar därför farten... Detta är bevisat av den tyska polisen på flera olika vägar och inte enbart på autobahn....

e vi svenskar så olika tyskar ?nja.... vet många som drar på mellan fartkamerorna för att inte förlora någon tid "totalt" sätt med tanke på att dom behöver bromsa ner precis vid dom

Son Of Murphy
782 Inlägg
21 mars 2008
Jojo, tror man nu på tidsvinst, så är man ju helt rökt i huvudet... Man tjänar inget på o ligga 120 på 90-väg ändå så...
Näe jag tycker faktiskt att fartkamerorna fyller sina funktioner.

Hi! I´m Murphy, Son of Murphy!

9 108 Inlägg
21 mars 2008
Mankan1978 skrev:
Jojo, tror man nu på tidsvinst, så är man ju helt rökt i huvudet... Man tjänar inget på o ligga 120 på 90-väg ändå så...
Näe jag tycker faktiskt att fartkamerorna fyller sina funktioner.

Inget? Jo flera minuter faktiskt om man ska en bit big_smile

Tycker också dom fyller sin funktion till viss del, dock är det störande när alla går ner till 70 på 90-väg så fort dom ser en kamera.

1 062 Inlägg
21 mars 2008
Trådstartare
Mankan1978 skrev:

jo d är bra med kamerorna...  kan va bra att ha varnare

Fotograf
88 Inlägg
21 mars 2008
har bara dåliga erfarenheter från kameraövervakade vägar..ryckig körning,folk som ställer sig på bromsen så fort dom får syn på en kamera.

Skönt e dock sommaren då bilen får vila och hojen får sträcka på benen, även om jag kanske inte alltid blåser 250 knyck så e det skönt att veta att man inte behöver bry sig..

Söker fotouppdrag
Maila på tobbe@mieden.se

Konsult
1 247 Inlägg
21 mars 2008
Antar att du inte menade radarvarnare/laservarnare. Jag kör på med min Garmin Nüvi 200 med fartkamerafiler tillagda efteråt (helt gratis! Garmin tar betalt för sina smile ).. Fungerar helt och hållet klockrent smile

Kika in på www.speedcam.tk .. Där finns kamerafiler till Garmin,Navman och TomTom, annars finns det länkar därifrån.

speedcam.tk skrev:
Hastighetsvarning
30km/h 
50km/h 
70km/h 
90km/h
110km/h    110 filen är tom, alla 110kameror är nerplockade.

Laser och kontrollplatser
Laserplatser
Kontrollplatser
Utebadplatser
Äventyrsbad
Betalstationer

Mvh Kim
Senast redigerat av Tagg3N (21 mars 2008)

Norrlänning
1 453 Inlägg
22 mars 2008
Min tomtom One har också alla fartkameror inlagd automatiskt big_smile !  och TMC är gratis, bara  antennen som kostar big_smile

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

ÖSM #1 -08
484 Inlägg
22 mars 2008
Lånar tråden lite.
Ser också gärna att fler skriver om sina varnare, har funderat på att köpa en själv. Inte bara för varningsfunktionen utan för att jag läst att man får en exaktare hastighetsangivelse via gps.

Skiljer det mycket mellan prislapparna, ska man välja en maskin som marknadsförs exklusivare eller billigare ?

Vad behöver man och vad ångrar man att man snålat in på efteråt ?

Intressant att höra om någon också är grymt nöjd med sin varnare ?

R.I.P.
2004-01-10
2007-06-17

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
22 mars 2008
SaabLejon skrev:
Lånar tråden lite.
Ser också gärna att fler skriver om sina varnare, har funderat på att köpa en själv. Inte bara för varningsfunktionen utan för att jag läst att man får en exaktare hastighetsangivelse via gps.

Skiljer det mycket mellan prislapparna, ska man välja en maskin som marknadsförs exklusivare eller billigare ?

Vill du ha "användarrecensioner" på grejor är prisjakt.nu en bra sida tongue

Jämför priser, läs "expertrecensioner" och omdömen från vanligt folk och jämför olika märken/modeller.

Du kan ju inte ställa frågor och sen få svar men man kan få en rätt bra bild av grejorna om det är många som lagt omdömen på dom ändå.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

ÖSM #1 -08
484 Inlägg
22 mars 2008
Tycker att Prisjakt & MinHembio är riktigt bra, men undrade lite vad ni tycker om varnarna här nu när det redan finns en tråd smile

R.I.P.
2004-01-10
2007-06-17

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
22 mars 2008
På sjön är det Garmin som gäller för min del. Har kört på garmin sedan 2002 tror jag och har bara gott att säga. Vilken modell du skall ha beror helt på vad du är ute efter. Ska du bara ha hastigheten kan en gammal 72a duga gott och väl. Vill du däremot ha kartor rekomenderar jag en så stor skärm som du har möjlighet och råd med. Kolla även menyerna och så innan då det ibland kan vara en pina när man har fullt upp med annat. På den punkten tycker jag att Garmin är grymmt bra!
//Johannes
Senast redigerat av TenZer (22 mars 2008)

Rock'n Roll

Norrlänning
1 453 Inlägg
22 mars 2008
SaabLejon skrev:
Lånar tråden lite.

Du måste köpa en TOMTOM ja har en one scandinavia som är den billigaste, men de är samma kartor och prgramvaror i den som i den värsta för över 5 papp, enda skillnaden är bluetooth och sånt krixs krafs tongue  ja har hittills aldrig haft problem med min, sen har dopm mapshare som faktiskt är bättre än vad man tro, köper du dessutom en TMC mottagare kan du få info om trafikomläggningar och sånt..  Så mitt tips är att satsa på en tom tom, sen äre skönt med alla fartkameror och exakt hastighet, de jobbiga är att om man kör för fort så piper dom som satan..

- Har du champagne?

ÖSM #1 -08
484 Inlägg
22 mars 2008
Är pipandet något man kan ställa in, att den piper vid tex högsta tillåten hastighet + ex 10km/h, 15km/h, 20km/h eller liknande ?

R.I.P.
2004-01-10
2007-06-17

3 059 Inlägg
22 mars 2008
SaabLejon skrev:
Är pipandet något man kan ställa in, att den piper vid tex högsta tillåten hastighet + ex 10km/h, 15km/h, 20km/h eller liknande ?

Jo så e de på min iallafall. Har en MIO .. Man kan ställa att den ska vara tyst, pipa en gång, upprepade gånger eller/och att en röst går in och talar om att man kör över tillåtna hastighet. Naven vet vad gällande hastighet är på varje väg så man behöver inte ställa in nått sånt, du ställer bara in hur mycket under eller över tillåtna hastighet den ska varna.
och den har också alla fartkameror inlagt så den varnar.. även där kan man ställa in hur långt före den ska varna.

Norrlänning
1 453 Inlägg
23 mars 2008
Smajly skrev:
SaabLejon skrev:

Jo så e de på min iallafall. Har en MIO .. Man kan ställa att den ska vara tyst, pipa en gång, upprepade gånger eller/och att en röst går in och talar om att man kör över tillåtna hastighet. Naven vet vad gällande hastighet är på varje väg så man behöver inte ställa in nått sånt, du ställer bara in hur mycket under eller över tillåtna hastighet den ska varna.
och den har också alla fartkameror inlagt så den varnar.. även där kan man ställa in hur långt före den ska varna.

Precis.. så är de på min med smile

- Har du champagne?

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
23 mars 2008
Snart, det hjäpper ingenting att har en varnare, ty den nya program system kommer att mätta tiden som du kör mellam 1-2-3 eller mer kameror, om du körde för snabb mellan kameror, du kommer att blir tagen ändå.
VV har pratat om den system som redan fungerar i Fankrike allting är automatiserad, och du bara får böter i brevlådan, böter skikas automatisk till bilägare.
så är det nu i Frankrike.
Den system kommer att snart fungerar i alla EU länder, oavset var du kör för fort genom EU, böter kommer i ditt brevlådan.
Det kallas EU trafik samarbetet.
Det blir tuff!!

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

5 198 Inlägg
23 mars 2008
Hur ska fartkameran kunna veta att det är just jag som kommer till kamera 2 eller 3.. jag kan lika gärna ha sväng av eller stannat,tror knappast att den knäpper kort på reg numret eller skickar en signal som fastnar på bilen

Sök