2933
Sök

Kan man häva begagnatköp?

Metallica or die
108 Inlägg
24 mars 2008
Trådstartare
Köpte mig en gammal bil av en polare här om dan, o ja frågade om bilen va schysst o det skulle den vara. men nu har det uppståt elfel m.m. så det jag undrar är, kan man häva ett begagnatköp? för ja känner mig bra lurad..

Darth Vader
1 644 Inlägg
24 mars 2008
Om ni inte skrivit avtal där ni är överens om något återköp så har du inte det.
Om det nu är en polare, borde han kanske vara schysst och ta tillbaka den.

Braaaaap?

1 174 Inlägg
24 mars 2008
Shysst av din polare att blåsa folk man känner.. Är ju en sak om man säljer till någon man inte känner, men va fan när man säljer till en kompis så får man ju tänka lite..
Men det beror ju på vad ni skrev på kvittot..

"If you're in control, you're not going fast enough"

3 182 Inlägg
24 mars 2008
du kan häva ett beg köp om du köper en bil på en bilfirma, men av en privat person så funkar det inte att häva ett beg köp om ni inte har skrivit in det i kvittot. dålig still av din polare.

2 164 Inlägg
24 mars 2008
Vad är de för fel på den då?
Prata med din "kompis" om han kan fixa de åt dig!

MVH

F

Metallica or die
108 Inlägg
24 mars 2008
Trådstartare
hm okej. ja dum som man var så skrev man ju inte in något sånt i kvittot. men ja frågade ju han om bilen var felfri o att det inte skulle uppstå något sånt. och det skulle de inte göra heller sa han.  så han har ju lurat mig.
men ska dra och snacka med honom idag, är han en polare så häver han köpet.
det är lysena som lagt av, fjädern höger fram sitter åt helvete så den ramlar ju nästan ner. fläckten funkar inte.

3 182 Inlägg
24 mars 2008
trist sånt där, hoppas det går bra

Turbocharged
421 Inlägg
24 mars 2008
Att han muntligen intygat att varan inte är felaktig är en del av avtalet, om det sedan visar sig att det är fel på varan så kan du häva köpet, kräva avhjälpning eller prisavdrag. (För att du ska få häva köpet krävs att avtalsbrottet var av väsentlig betydelse för dig och säljaren insåg eller bort insett detta.)
Du har dock undersökningsplikt, om du hade kunnat upptäcka felet vid köpet, men inte gjorde det för att du inte undersökte varan ordentligt, så kan du inte åberopa fel.
Du måste dessutom reklamera så fort som det bara är möjligt till säljaren, alla dröjsmål där kan påverka din rätt negativt.

Så man kan sammanfatta med att om du gjort vad du borde gjort vid bilköpet så kan du reklamera bilen.
Läs Köplagen (1990:931), främst 12-21 §§ och 30-39 §§.

Tonight, tonight the strip's just right
I wanna blow 'em all out of their seats
Calling out around the world, we're going racin' in the street.

Like it German
378 Inlägg
24 mars 2008
De räcker med ett muntligt avtal men vem kan bevisa att den å den sa det ;P

Hur många skruvar fick du över?....

43 Inlägg
24 mars 2008
Jag håller med *Innox* det kan gå och häva köpet! Ring å snacka med konsumenten (ARN) i stockholm.

The Ford Mustang.. The Legend Lives On..

Turbocharged
421 Inlägg
24 mars 2008
TheDragon skrev:
Jag håller med *Innox* det kan gå och häva köpet! Ring å snacka med konsumenten (ARN) i stockholm.

Känns väl inte som om det är deras område riktigt då det inte handlar om konsumenträtt, men dom kanske kan hjälpa till ändå.

911 Inlägg
24 mars 2008
""schysst o det skulle den vara. >>>>>>>>>men nu<<<< har det uppståt elfel m.m."""

Låter som du fått felen i efterhand,  förstår även inte hur du inte kunnat märka det innan du köpte bilen

pic up the phone, wazzzaaa

43 Inlägg
24 mars 2008
Jag gjorde en tabbe en gång och ARN hjälpte mig med det wink En bil jag hade köpt var ordentligt i sönder inne i motorn vilket jag inte såg förän jag kom hem tongue ARN i stockholm funkar fin fint!! big_smile

The Ford Mustang.. The Legend Lives On..

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
24 mars 2008
men får ju kolla bilen innan man köper den ju finns ju nått som heter säljes i befintligt skick då får man ju passa på och hitta så mkt fel som möjligt och få ner priset så mkt de bara går ju för varje fel inget man kan skylla på säjlaren i efterhand så vida de inte är en kass bilfirma sen får man ju se det så här oxå gammal bil = 1 antal fel vilket som  finns reserv delar bara åtgärda se glad ut

Mustangfrälst
199 Inlägg
24 mars 2008
Jag vet inte jag. Men köper man något begagnat så får man väl stå sitt kasst? Tyvärr. Jätte tråkigt, men är det inte med handen på hjärtat så det är!?

Jag har klarat mig hittils. Men dagen kommer väl. Jag har en regel. Jag köper ALDRIG något av kompisar. Det finns risk till problem och det klarar jag mig utan.

Hoppas det löser sig.

Classic Mustang Club Sweden - För alla årsmodeller utav Mustang och Shelby
Classic Mustang Club Sweden @ Facebook

Turbocharged
421 Inlägg
24 mars 2008
volvo_dude skrev:
men får ju kolla bilen innan man köper den ju finns ju nått som heter säljes i befintligt skick då får man ju passa på och hitta så mkt fel som möjligt och få ner priset så mkt de bara går ju för varje fel inget man kan skylla på säjlaren i efterhand så vida de inte är en kass bilfirma sen får man ju se det så här oxå gammal bil = 1 antal fel vilket som  finns reserv delar bara åtgärda se glad ut

Fel, fel, fel, fel, fel, osv.

Castel skrev:
Jag vet inte jag. Men köper man något begagnat så får man väl stå sitt kasst? Tyvärr. Jätte tråkigt, men är det inte med handen på hjärtat så det är!?

Man har visst skydd, läs mitt tidigare inlägg. Man har dock inte i närheten av samma skydd som vid köp av en näringsidkare, eftersom köplagen måste utgå från att parterna är lika (i konsumentköplagen har konsumenter ett starkare skydd än näringsidkare).

Metallica or die
108 Inlägg
25 mars 2008
Trådstartare
Tack för svaren Innox, har snackat med honom men han vägrar. så bilen är på väg till skroten snart. för det är ett rätt grovt elfel på den. fick tag i ägaren som hade bilen innan han ja köpte den av o han sa att det var fel redan när han hade den. synd när sånt händer..

33 Inlägg
25 mars 2008
Beror ju som sagt på vad ni skrev på kvittot ? men äre polare så borde han väll ta tebax den elr ?
24 timmars byttesrätt ! har man alltid va man än köper !

Livet ska levas på bredden !

118 Inlägg
25 mars 2008
Du får kolla bättre nästa gång innan Du köper en begagnad bil.
Så nu har du lärt dig en läxa.
Senast redigerat av 242RR (25 mars 2008)

8 883 Inlägg
25 mars 2008
Vad är det för priser vi pratar om? är det en bil för 100 000 eller 1000?
Vad som sagts och inte sagts vid köpet är rätt oväsentligt om man inte har avtal som styrker vad ni kommit överens. Du som köpare har undersökningsplikt, så du måste undersöka bilen noga.
Priset på bilen är rätt avgörande på om man kan häva köpet eller inte.
En bil för 1000-5000 kan man ju anse vara rena skrotet och får räkna med att den slutar fungera efter ett par dagar.

Så hur mycket kostade bilen?

Fotograf på tierpidag.se

Sök