2748
Sök

T5 motor i en volvo 164 -70 bes krav?

597 Inlägg
26 mars 2008
Trådstartare
#1
Hur är de med motor byten i en äldre bil? så som jag har kollat så är de typ krav för bilar som är efter
-75 men hur blir de då med dom äldre??  vad är de för krav på dom??
vad ska man tänka på vid motorbytet? har många frågor men hittar få svar!

#silence i kill you#

Street racer och galen Lärling :)
163 Inlägg
26 mars 2008
#2
Inte mycke till krav men som vanligt bromsarna naturligtvis men om du vill veta exakt allt som behövs så ringer du till bilprovningen 0771-600 800 så frågar du om reg besiktning och så ställer du dina frågor om du absolut får blankt nej vänder du dig till Sfro och frågar dom och blir det blankt nej där då bör din bil va åtminstone en Funnycar............hoppas det räcker som svar då får du iallafall veta vad du behöver och inte en massa svar som att så ska det va nej så ska det va osv om du förstår vad jag menar Lycka till!!!

Oldsmobile Styled To Lead Built To Last

597 Inlägg
26 mars 2008
Trådstartare
#3
Sateonatour skrev:
Inte mycke till krav men som vanligt bromsarna naturligtvis men om du vill veta exakt allt som behövs så ringer du till bilprovningen 0771-600 800 så frågar du om reg besiktning och så ställer du dina frågor om du absolut får blankt nej vänder du dig till Sfro och frågar dom och blir det blankt nej där då bör din bil va åtminstone en Funnycar............hoppas det räcker som svar då får du iallafall veta vad du behöver och inte en massa svar som att så ska det va nej så ska det va osv om du förstår vad jag menar Lycka till!!!

Tackar:)

#silence i kill you#

Street racer och galen Lärling :)
163 Inlägg
26 mars 2008
#4
Tirkedal skrev:
Sateonatour skrev:
Inte mycke till krav men som vanligt bromsarna naturligtvis men om du vill veta exakt allt som behövs så ringer du till bilprovningen 0771-600 800 så frågar du om reg besiktning och så ställer du dina frågor om du absolut får blankt nej vänder du dig till Sfro och frågar dom och blir det blankt nej där då bör din bil va åtminstone en Funnycar............hoppas det räcker som svar då får du iallafall veta vad du behöver och inte en massa svar som att så ska det va nej så ska det va osv om du förstår vad jag menar Lycka till!!!

Tackar:)

så lite så har ringt många gånger och fått vänligt bemötande på båda ställen så har ju haft lite turer kring min falcon då den är rätt så ovanlig i sverige (såldes inte officellt i Sverige)

Oldsmobile Styled To Lead Built To Last

597 Inlägg
26 mars 2008
Trådstartare
#5
Sateonatour skrev:
Tirkedal skrev:
Sateonatour skrev:
Inte mycke till krav men som vanligt bromsarna naturligtvis men om du vill veta exakt allt som behövs så ringer du till bilprovningen 0771-600 800 så frågar du om reg besiktning och så ställer du dina frågor om du absolut får blankt nej vänder du dig till Sfro och frågar dom och blir det blankt nej där då bör din bil va åtminstone en Funnycar............hoppas det räcker som svar då får du iallafall veta vad du behöver och inte en massa svar som att så ska det va nej så ska det va osv om du förstår vad jag menar Lycka till!!!

Tackar:)

så lite så har ringt många gånger och fått vänligt bemötande på båda ställen så har ju haft lite turer kring min falcon då den är rätt så ovanlig i sverige (såldes inte officellt i Sverige)

var nära på att byta en falcon mot en skylark en gång:)

#silence i kill you#

8 156 Inlägg
26 mars 2008
#6
Det finns krav. Med en T5:a så måste du regga som ombyggt fordon.
15kW/100kg tjänstevikt är en övre gräns för effekten i ett ombyggt fordon.
Dessutom måste SFRO anse att bilen klarar av den effekten.
Dvs bromsar måste förbättras och förstärkningar i chassit göras.
Det lämpligaste är att man utgår från donatorbilens specifikationer/dimensioner när det gäller trafiksäkerhet.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

197 Inlägg
26 mars 2008
#7
finns väll en 2 liters t5a med 155hk va den borde gå att regga med eller iaf nummrerna från en

Vart jag mig i världen vänder skall jag göra svarta ränder...

8 156 Inlägg
26 mars 2008
#8
I en Volvo 240 får man ha en motor med 275 Nm och 220 hk utan att behöva regga den som ombyggt fordon, iaf om man har 1031 bakaxel och ventilerade skivor.
Så du lär inte kunna reg. besiktiga en 164:a med en T5:a.
Däremot så ska det inte vara några större problem att registrera den som ombyggt fordon.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)


Sök