4407
Sök

Corvette C4 felaktiga blinkers?

95 Inlägg
2 april 2008
Trådstartare
#1
Tjena som de står på ämnet, hadde besiktning härrom dan, och dom började gnälla på
att blinkersna var röda,(blinkers och bakljus i samma lyckta"jänk style") och fick en tvåa där, det är alltså en 92:a med fyrkantiga lysen
och har ingen lust att punga ut med ca 5000+ för nya glas/hållare o.s.v
och undrar ifall de finns nått knep för att komma undan? sett många c4or på vägarna med
andra grejjor som ersätter de där larvet med att byta hela insattsen etc,
några tips? frågar främst andra c4 ägare som förhoppningsvis förstår vad jag menar och hu man kan gå till väga?
hur funkar det med de där "import" och "flyttgods"?
tacksam för svar

1 045 Inlägg
2 april 2008
#2
du kan koppla om blinkersen till backlyset, och byta lampa till en gul,
backlyse är inge måste,
och då behöver du itne stoppa nån gul ful klump till blinkers heller,

detta kostar bara några cm kabel smile


8 156 Inlägg
2 april 2008
#3

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

1 045 Inlägg
2 april 2008
#4
aj då, verkar inte funka hur jag täntke då, trodde dom hade en liten vit bit för backlyset,

då är det bara byta till gult glas, eller stoppa nån smidig blinkers på utsidan,


8 156 Inlägg
2 april 2008
#5
NMI skrev:
aj då, verkar inte funka hur jag täntke då, trodde dom hade en liten vit bit för backlyset,

då är det bara byta till gult glas, eller stoppa nån smidig blinkers på utsidan,

Det finns rejäla backlysen på var sin sida om reg.skylten. Men dom sitter nog lite för tätt för att vara godkända är jag rädd.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

95 Inlägg
2 april 2008
Trådstartare
#6
aa, som du/ni ser på bilden som Phaetoon skicka, så är det så att det sitter 4 st röda, och dom som sitter ytterst på varje sida är dom som fungerar som både köriktningsvisare och vanligt ljus, genom att skifta från starkare till svagare ljus. och jag tror det då är de nog lite puligt att bara byta glas å lampa då man hellst inte vill ha 2 blinkers som lyser gult hela tiden ^^ som man kanske förstår..
Alltså baklamporna ska lyser alla 4 samtidigt mer eller mindre.
o backljuset som är mellan reg skylten är nog inget alternativ, hmm

de måste väl finnas nån genväg som man inte tänkt på tycker man ? :S typ sätta fast provosoriskt nån avlång glas anordning med gul lampa precis under baklamporna? lr är jag ute och cyklar? för mycket jobb?

plus att "gul-röd glas" inte passar med vanliga sockeln så man går på å köpa hela kittet varje del separat då,
och bara lampinsatts/sockeln går på 800, och då måste man gångra den summan 2x då ja inte orkar köra till vänster hela tiden hehe, och sen ett par tusen för glaset  så kortfattat: antingen pröjsa ca 5k eller välja en smartare lösning ^^
Senast redigerat av ChevLT1 (2 april 2008)

EVOLUTION GARAGE
1 837 Inlägg
2 april 2008
#7
Det finns ju tom hos biltema sådana där plast med led lampor i eller vad det är som man kan klistra på backspegeln och ha som extra blinkers. Det kanske kan vara en idé, men det är ju inte så snyggt kanske.
Jag har sett amerikanska bilar rulla som det lyser rött/starkare rött vid blinkers, trodde det var ok på en amerikanare, eftersom det är modellspecifikt. Hur ser det ut på svensksålda föresten?

//Edge

95 Inlägg
2 april 2008
Trådstartare
#8
Edge83 skrev:
Det finns ju tom hos biltema sådana där plast med led lampor i eller vad det är som man kan klistra på backspegeln och ha som extra blinkers. Det kanske kan vara en idé, men det är ju inte så snyggt kanske.
Jag har sett amerikanska bilar rulla som det lyser rött/starkare rött vid blinkers, trodde det var ok på en amerikanare, eftersom det är modellspecifikt. Hur ser det ut på svensksålda föresten?

Hajjar vad du menar, och svar JA vissa får köra med röda blinkers då endel utlänska bilar anses som "Flyttgods" och andra "import" vet ej skillnaden men det är stor skillnad på dessa i lagbestämmelser vad som gäller.
och mitt problem vad de gäller blinkers gäller inte där fram på bilen utan snarare rätt bakifrån
och att hitta "pirat-blinkers" som är e-märkta för det syftet är väl inte det lättaste nu när ja redan fått en tvåa på det kmr dom kolla upp det extra noga att dom är just e-märkta kan ja tänka mig..tyvärr hmm

och dom svensk-sålda corvetterna vet jag faktist inte hur dom ser ut men de lär vara dom glasen ja kommer åka på att köpa,  har hört dom ska ha typ dom yttersta lysena mer utstickande så dom går jämt upp med bakfronten (skitfult) och ha nån gul "fläck" typ i de röda på lampan som då ska blinka, låter helt åt h*vete tycker jag.
Ja menar lamporna ska ju vara lite längre in för att bilen ska få sin karaktär.. att ändra på det där förstör ju allt! då kan man lika gärna byta alla 4 för att det inte ska se helt fel ut och då får jag väl säkert räkna med runt ca10 000 teoretiskt sett? och jag som vägrar betalar 5000 för nått ja kmr använda mig av en gång om året varje besiktning, för vem vill köra runt med opropertionella baklampor? aldrig i livet yikes tongue

EVOLUTION GARAGE
1 837 Inlägg
2 april 2008
#9
Förstår dig till fullo. Om du vill ha det som en tillfällig läsning så kanske en sån klister/dubbelhäftande tejp blinkers är något för dig och sedan riva bort efter besiktning. Kan ju fästa dem var som behöver ju inte vara på backspegeln, även om biltemas katalog hade det som ett exempel. Hurvida det är e-märkt vet jag inte.
Senast redigerat av Edge83 (2 april 2008)

//Edge

95 Inlägg
2 april 2008
Trådstartare
#10
Edge83 skrev:
Förstår dig till fullo. Om du vill ha det som en tillfällig läsning så kanske en sån klister/dubbelhäftande tejp blinkers är något för dig och sedan riva bort efter besiktning. Kan ju fästa dem var som behöver ju inte vara på backspegeln, även om biltemas katalog hade det som ett exempel. Hurvida det är e-märkt vet jag inte.

Ska kolla upp imorrn det där med tejp blinkers, så ifall det går att genomföra
så är det ett väldigt bra alternativ, även fast jag tvivlar på att dom kommer köpa ideén på besiktningen sen big_smile haha men de är bara å gilla läget för min del antar jag tongue

EVOLUTION GARAGE
1 837 Inlägg
2 april 2008
#11
Köper eller inte, det finns ju en blinkers, och då kan dom väl inte underkänna dig tycker jag, men det beror väl på om de har en bra dag, och det bästa av allt är väl att de innerst inne vet att du kommer blocka bort när du kommer hem sen.. hehe tongue

//Edge

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
2 april 2008
#12
Har för mig det var nån eu-regel som sa att man inte behöver orange blinkers längre..
Känner flera som har rött blink på sina jänkare och besiktat med det.
Annars var det ju 30-årsregeln på det med ett tag, men dessa är Mustanger, Cadillac och även en Impala SS.. 90-talare allihop.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

Volvoit - lagd åt vänster
946 Inlägg
2 april 2008
#13
Irmscher Vectra skrev:
Har för mig det var nån eu-regel som sa att man inte behöver orange blinkers längre..
Känner flera som har rött blink på sina jänkare och besiktat med det.
Annars var det ju 30-årsregeln på det med ett tag, men dessa är Mustanger, Cadillac och även en Impala SS.. 90-talare allihop.

Det första positiva med EU i så fall. Mer rödblink åt folket! smile)

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -

8 156 Inlägg
2 april 2008
#14
Du kanske skulle kunna montera något i kofångaren?
T.ex. montera infällda blinkers från en Golf1/2:a.
Dom har ju lagom stora blinkers på den främre kofångaren?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
2 april 2008
#15
Eller orange dioder lite gömda nånstans lite smidigt?
Annars som nån skrev, självhäftande blinkers. Biletma har några man kan klistra typ på backspegeln.. smile
Hittade även dessa:

http://www.biltema.se/products/product. … mId=135368

http://www.biltema.se/Archive/Product_images/42/Large/42-410_l.jpg
Senast redigerat av Irmscher Vectra (2 april 2008)

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

* Klåpare
1 718 Inlägg
2 april 2008
#16
Kanske går att smiska på ett par såna här:
http://www.blueride.se/sidoljus-p-292.html?cPath=26
Orange är slutsålt just nu, men kommer väl in snart får vi hoppas. smile

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.

Eliminator
1 441 Inlägg
2 april 2008
#17
Måste vara E godkända categorie 2, biltemas har 11 alltså för dåliga ens för sidomontage där cat 5 krävs.
Dubbelhäftande tejp brukar inte accepteras.

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

4 506 Inlägg
2 april 2008
#18
Du vill väll bara ha tillfälligt Oranga blinkers så den blir godkänd?
Inte ngt som behöver sitta kvar, Eller har jag fattat fel?

Kan du andas kan du dö.

Miklen
2 april 2008
#19
Kan du inte ha nåt innanför bakrutan på nåt provisoriskt sett.. Ska d bara funka på besiktningen så är det ju bara att slänga dit vfan som helst egentligen bara d e av godkänd typ..

8 156 Inlägg
2 april 2008
#20
Sokrates skrev:
Måste vara E godkända categorie 2, biltemas har 11 alltså för dåliga ens för sidomontage där cat 5 krävs.
Dubbelhäftande tejp brukar inte accepteras.

/Tommy.

Jag läste någonstans att sidoblinkers (E) + 5 ev, (3).
Undrar i vilket fall som 3 är godkänt? Är det äldre versioner av sidoblinkers som det syftar på?
Jag har funderat på att göra egna custom backspegelblinkers (dvs inte ersätta befintliga). Vad är det som gäller då?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)


Sök