2482
Sök

Någon annan än jag som råkat ut för detta???

166 Inlägg
13 april 2008
Innox skrev:
Piraten skrev:
Jag: -Vet inte vad du dillar om jag kräver lagrum (lagrum innebär att du inte kan juridiken runt detta och vill ta reda på mer innan du uttalar dig mera, detta är en laglig rätt vi alla har)

Om du ber polisen om lagrum så ber du honom visa dig lagtexten som behandlar brottet du är misstänkt för.

Jo det kan han ju göra. Men sällan (läs nästan aldrig) de har med sig det, sen är det så att du har rätt att konsultera någon annan en polisen i frågan. Varför jo för att polisen blir din motpart i sådana här fall. DVS när en polis hävdar att du har gjort något (han är vittne till brottet). Ber du om lagrum vid andra brott där polisen är rent utredande part, så är det en helt annan sak. Men du har rätt i sak.

1 827 Inlägg
13 april 2008
När dom ringde... Stod det "dolt nummer" eller var skärmen helt enkelt tom?

Är det nån som bara jävlas med dig så är det det förstnämnda, då det är som sagt helt tomt i rutan när polisen ringer. smile

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

Astronaut
28 Inlägg
13 april 2008
om någon ringer polisen så skickar dom ut en civilbil.. har själv råkat ut för det men då handlade det inte om fortkörning.. har aldrig hört att dom ringt upp och bett en komma in..

(oo=00=oo)

19 Inlägg
13 april 2008
Min gissning är att det var någon som drev med dig, har aldig hört att polisen skulle ringa till folk på det sättet... Känner en kille som är resande säljare som alltid tar nummret på bilar som han anser "störa" trafiken och så ringer han upp dem och undrar vad fan de håller på med...

ÖSM #1 -08
484 Inlägg
13 april 2008
Kanske var en wannabee lasersmurf big_smile

Straffbart att utge sig för polis och sedan ej vara det! Ta nummer och kolla upp, anmäl till polisen att en privatperson utgav sig vara polis wink
nobody skrev:
...Känner en kille som är resande säljare som alltid tar nummret på bilar som han anser "störa" trafiken och så ringer han upp dem...

Ska fråga vad han säljer, om han ringer upp wink

R.I.P.
2004-01-10
2007-06-17

Evolution Garage
1 299 Inlägg
13 april 2008
Roadkiller skrev:
Igår på förmiddagen var jag ute och körde lite bil. Åkte runt lite och körde på E4 genom Jönköping och kom till "Göteborgsbacken" vid väg 40, det är 3 filer där nu. Jag gasade på lite och körde väl ca ??? (med andra ord över tillåten hastighet) big_smile Körde om ett antal bilar i den yttre filen. Kör en bit sen svängen jag av och kör in mot jönköping igen.

Sen händer det jag aldrig hört att ngn varit med om.

Det ringer i min privata mobil,privat nr. Jag svarar och det är "Lasersmurfen" (polisen) som ringer och frågar om jag precis varit och kört bil i "Göteborgsbacken" , ja sa att det gjorde jag för en stund sen. Då frågade han mig med arg och hög röst om jag ville komma och lämna in mitt körkort direkt,,För han hade fått in 2 samtal( 2st yikes) från bilister från den backen om att en bil med mitt regnr kört jättefort där. Han pratar en massa att om 2 vittnen bla bla bla..Där den ena bilisten erkännt att han körde ca 130-140km så kunde jag förlora mitt körkort om dem skulle vittna. Vilket jag tvivlar på..!!.  Men man är ju inte så kartig när man pratar med "Lasersmurfen"...big_smile Det blev inget. men tänk på sånt när ni är ute och gasar!!

NGN annan som varit med om detta eller hört ngn vara med om det????'

Ps. Jag vill inte ha några moralpredikningar eller liknande påhopp.Ds

Haha jordens jävla skitsnack, dom måste ha tydliga bevis på platsen annars händer ingenting...
Möjligen att dom som vanligt kör sin skrämselpropagande, eller oxå att någon skojar med dig.
Eller en arg bilist som ringer å låtsas vara polisen?

Sky´s the limit...

leo_m83
13 april 2008
hehe, har hänt mig en gång faktist. Jag var på väg till  Kumla från Uppsala sent på en eftermiddag november månad. jag körde ditt en dator åt en kompis, gick bra hela vägen. På vägen tillbaka (kl var ca 21-22) så blev jag väldig trött. Jag var redan trött på vägen till kumla men på vägen till uppsala blev jag ännu mer trött som gjorde att jag kunde inte kunde köra helt rak. Precis när jag kör in i enköping så står det en snut bil väntande på mig. De stoppar mig och gör en kontroll. Körkort och alkohol. Efter det frågar jag de varför jag belv stoppad, så svara de att det var en som hade ringt och trodde att jag var alkohol påverkad varför snuten stoppade mig för att se om det stämmde.  Lär komma ganska nära det som hände dig smile

Smålänning
7 883 Inlägg
13 april 2008
tkd_rille skrev:
ja de är jättesimpelt att ta nummer, var en snorunge som tryckte mig över en mil, fastän jag bromsade gasa upp sakta ner när han kunde köra om så tryckte han mig. nybliven körkortstagare var han.  till sist innan jag var framme körde han om och då tog jag regnr och ringde hem till hans pappa smile 5 minuter senare ser jag bilen kör sakta hem till sig själv igen smile

SÅ Jäkla rätt! big_smile Hade vart kul att veta vad som sades till honom när han kom hem big_smile wink

Själv har jag aldrig vart med om det... (Är för feg för att köra på körkortsgränsen wink )

KAn tänka mig att man blir rättså nervös till en början hmm

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Turbocharged
421 Inlägg
13 april 2008
Piraten skrev:
Innox skrev:
Piraten skrev:
Jag: -Vet inte vad du dillar om jag kräver lagrum (lagrum innebär att du inte kan juridiken runt detta och vill ta reda på mer innan du uttalar dig mera, detta är en laglig rätt vi alla har)

Om du ber polisen om lagrum så ber du honom visa dig lagtexten som behandlar brottet du är misstänkt för.

Jo det kan han ju göra. Men sällan (läs nästan aldrig) de har med sig det, sen är det så att du har rätt att konsultera någon annan en polisen i frågan. Varför jo för att polisen blir din motpart i sådana här fall. DVS när en polis hävdar att du har gjort något (han är vittne till brottet). Ber du om lagrum vid andra brott där polisen är rent utredande part, så är det en helt annan sak. Men du har rätt i sak.

Det är klart att du kan vägra skriva på boten.
Vad jag ville ha fram är att ordet lagrum betyder en specifik del i lagtext, jag uppfattar det som att du tror det är något annat.

Tonight, tonight the strip's just right
I wanna blow 'em all out of their seats
Calling out around the world, we're going racin' in the street.

Sök