3455
Sök

Vilken bil är bättre volvo s40 t4, audi a4 1.8t eller bmw 325 e36?

224 Inlägg
12 april 2008
Trådstartare
#1
Hej!
Jag har funderingar på att byta bil, är mest intresserad av volvo s40 t4, audi a4 1.8t och bmw 325 e36.
Ni som vet kan väl ge åsikter om bilarna, vad som är plus och minus. Svagheter och hur dem är ekonomiskt. Jag går skola och har därför dåligt ekonomi så jag har inte råd med en bil som måste på verkstan varannan månad eller en som måste servas för 8000 varje gång.
mvh Johan

vad är sommarn när vinter finns runt hörnet
741 Inlägg
12 april 2008
#2
om det blir volvo ta en s40 2.0 turbo istället, enkelt att bygga om till t4 och billigare försäkring
bmwn är ju betydligt äldre modell än de andra men jag hade nog iallafall tagit en 325(med vanos) eller 328
då jag tycker rwd är mycket roligare en fwd


224 Inlägg
12 april 2008
Trådstartare
#3
Okej, hur är dem med service, reservdelar och soppaförbrukning? Jag är mest sugen på en bil med turbo.

Thorssa
12 april 2008
#4
Alla de där bilarna lär dra runt litern, min 323i drog allt från 0,75 till 1,2 beroende på körning. Sen beror det ju på om du ska köra eller åka bil. Ska du köra ska du köpa BMW, nöjer du dig med att åka så kan du köpa någon av de andra.

Jesus didn´† Tap
1 146 Inlägg
12 april 2008
#5
S40 skulle jag ha tagit.

Pain is temporary, glory is forever. I don´t fuckin´ Tap..

There is no replacement for displacement
630 Inlägg
12 april 2008
#6
Jag hade tagit s40n, och att köpa en 2,0T om man ändå tänkt trimma den från början är bara dumt, pengarna du sparar i försäkring är inte så mycket så du kan försäkra en t4a i många år innan du sparat in det eftersom kopplingen på 2,0T lär säga upp sig rätt snart utöver turbobyte.
Bmwn kan säkert va lite roligare i lägre farter eftersom den är bakhjulsdriven, men tycker personligen en e36 är för gammal om man jämför med Audin och volvon. Audin är säkert en jättebra bil med men känns som service lär va något dyrare där.

Trimmed jag har motsvarar steg 3 på en t4. Lugn långkörning drar den runt 0,7. Blandad körning runt 0,9 och gasar man på allt mellan 1-1,5L
Senast redigerat av R_fused (12 april 2008)


874 Inlägg
12 april 2008
#7
Jag har haft min lilla bea nu i drygt ett år, och hon har inte gett mig några somhelst bekymmer.
Audi kan skruva ihop sina bilar dom wink Satsa på en välvårdad Audi 1.8t så får du mycket bil för pengarna ^^

- I came to wreck everything and ruin your life …. God sent me -
- www.gbrt.se -
- TRANCE4LIFE-

2 164 Inlägg
12 april 2008
#8
Personligen hade jag tagit Audin för den har ett bättre chassi.
visst har den lite mindre cylindervolym men de finns de ju andra sätt att kompensera de på.

MVH

F


224 Inlägg
14 april 2008
Trådstartare
#9
Fler åsikter ni som har dessa bilar! Är dem dyra i reservdelar, vad kostar försäkringen, vilken årsmodell är bäst? Finns det svagheter på nån av dem? Ska man ha en audi quattro eller inte quattro?
Vilken går bäst att poppa musik i? Skramlar det när man spelar, det gör det som fan från min 740 jag har nu!

3 059 Inlägg
14 april 2008
#10
Är det så snålt med pengar kollar du ju efter helt fel bilar.. o ska dom vara soppasnåla e de helt fel bilar..
Du kommer ju ändå gasa upp soppan rätt snabbt..
Turbo o sånna roliga saker är inte gratis att renovera/byta när det väl strular..
325'an kan säkert dra en del när man trycker på gasen.. visst allt går att snålköra men vet man att man har lite power under huven kommer man inte snåla på gasen ändå.. det vet alla..
Senast redigerat av Smajly (14 april 2008)


3 390 Inlägg
14 april 2008
#11
Nyss Köpt en Audi 1.8 tsq Avant och har aldrig haft en bättre bil... Dessvärre kommer snart kamremsbyte som drar iväg lite.. Vet inte vad det kostar för volvo men har hört att det är bra mkt mindre.. Jag skulle få betala 12000:- med service....

Men säger Audi iaf... Skitrolig bil smile

Och ur kaoset talade en röst till mig som sa: Le och var glad för det kunde vara värre. Och jag log och var glad och det blev värre

224 Inlägg
14 april 2008
Trådstartare
#12
Det är inte så snålt med pengar men jag vill inte ha en bil som måste in på verkstan för 10000:- och sen ut några veckor åsså in på verkstan för nästa sak, kostnad 10000:-
Jag menar inte att den ska vara soppasnål, ingen rolig bil är soppasnål men den behöver ju inte halsa för det:P

133 Inlägg
15 april 2008
#13
Tjena! Personligen har jag en förkärlek till Volvo, men tycker mer om deras femmor, så jag hade inte tagit s40.. Audi a4 sägs inte vara så pålitlig då det har krånglar en del, men det beror självklart på vilken årsmodell du hade tänkt (de nyare är riktigt grymma!)
Sen har vi bmw.. Den går bra, nackdelen är rosten och risken att den har vart idiotkörd är ganska stor. Beror  dock på att de oftast håller (om man inte gasar när de är kalla)

Men hur du än gör blir det säkert bra smile

If you don't live for something, you'll die for nothing

DR!FTT3KN!K3R
10 427 Inlägg
15 april 2008
#14
BMWn har ju kamkedja, så slipper ju roliga kamremsbyten som på Volvo/Audi.
Borde väl finnas några tusenlapp att spara på några år. Men större chans att BMWn
är mer hårdkörd vilket kanske genererar högre kostnader i slutändan?


3 112 Inlägg
15 april 2008
#15
De bilar du kollat på dricker knappast mer än en Volvo 740 per mil så soppaförbrukningen är inte särskilt hemsk.
Om du ska köpa BMW, Audi eller Volvo är en smaksak.
Ingen av dem är särskilt dyr i drift, ganska enkla att skruva med och fungerar bra mekaniskt.
Skulle tro att S40:n är den som är sämst byggd och ihopsatt i sällskapet, men de andra är av äldre årsmodeller och det medför också lite jobb (rost, slitagedelar etc).


646 Inlägg
15 april 2008
#16
Skall du välja en A4 så skall du sikta på en tsq 180hk turboquattro. 180hk pinnar på ganska hyfsat ändå och det finns många olika trimalternativ till beroende på hur mycket pengar man har lust att lägga ner på det.

Problem med A4:or hmm det finns ett par det mest kända är väl att framvagnen är dålig. Blir väldigt lätt glapp och missljud . Dock finns det relativt billiga alternativ till detta. Komplett med 12 delar att köpa för runt 4000 på nätet! Då är det också förstärkta delar.

Det som är tråkigt är lacksläppen. Karosserna är ju galvade och det är väldigt vanligt att galven släpper och därpå reser sig lacken! Vanligast är att det släpper under den nedre listen vilket inte alltid kan vara så lätt att se tyvärr! Oftast är det bara små fläckar som lyfter och är mer eller mindre osynliga.

Motorproblem: Det finns kanske inga dirketa stora problem mig veteligen men problem med laddet är inte helt ovanligt! Samt köra med öppet filter är en smaksak ( jag har det) risken finns att lmm kan paja och det går på nån tusing att fixa!
Att kolla efter en A4 med bytt kamrem är ganska smart då ett byte på en auktoriserad verksad kostar runt 10 - 12 papp så är det ingen rolig utgift!
Samt vattenpumpen kan vara ett problem på vissa bilar men är inte heller alltid jättelätt att upptäcka tyvärr

Så nu till dom bra nyheterna! 
A4:an är en riktigt rolig bil att köra bara man fått sänkt och på med lite väghållningsgrejer! Visst 150 hk orginal på den vanliga 1.8t kanske inte alltid räcker till men det e roligt att ta ut den på kurviga vägar! Sen att det finns oändligt med styling osv till den är ju inte fel! Du sitter skönt, man kan köra långt och man tröttnar inte, jag har inte gjort det iallfall efter 2 år som nöjd A4 ägare!!  Sen givetvis hade det varit fint med mer effekt men så är det ju alltid!


Volvon kan jag inte hjälpa dig med tyvärr mer än min personliga åsikt det finns för många av dom smile.
Hoppas att detta har varit till någon hjälp!

MVH Mikael!

874 Inlägg
15 april 2008
#17
Kollade vad ett kamrems byte skulle kosta på min innan jag köpte den just för att det kan vara bra att veta lite sånt.

Och jag fick pris idén 7500sek Tyckte det lät rätt saftigt då men det förstår jag ju att det inte var då och det var på en auktoriserad verkstad. Samma verkstad skulle ha ca 15k för ett turbobyte(fast det var iof med en bättre begagnad turbo men ändå).
Så sådana priser kan ju variera rätt mycket.
I Övrigt har personen över mig slått huvvet på spiken och fått med det mesta.

mvh

- I came to wreck everything and ruin your life …. God sent me -
- www.gbrt.se -
- TRANCE4LIFE-

There is no replacement for displacement
630 Inlägg
15 april 2008
#18
Kamremsbyte för närmare 10 000??? när autotech böt min kostade de strax under 3000:- och då bytte de alla spännrullar och sånt med.


3 390 Inlägg
15 april 2008
#19
R_fused skrev:
Kamremsbyte för närmare 10 000??? när autotech böt min kostade de strax under 3000:- och då bytte de alla spännrullar och sånt med.
Skillnad på skit och pannkaka smile    Neee, men sen beror det ju helt på exakt vad man har för bil... Min A4 tsq -00 är inte direkt orginal så det kan ju skilja lite i hur man upplever bilen med...

Har 280 hk t.s från orginal 190... sen med recaro inredningen...så det skiljer ju även på bil och bil vad gäller märke med menar jag....

Och ur kaoset talade en röst till mig som sa: Le och var glad för det kunde vara värre. Och jag log och var glad och det blev värre

143 Inlägg
15 april 2008
#20
min t4a drar 0.73 landsväg å strax under litern blandat och har samma förspremie som en vanlig v40 1,8 eller 2,0t kostar inge extra för att de e en t4 (fråga mig inte varför?)
t4an är snabb raktfram men bmw e fan så mycket roligare att leka med..min t4 är till salu ska köpa bmw iställe.
Titta efter fas2 (från 01 å nyare dom e byggda i sverige och håller volvo kvalite  dom tidigare har fått mycket skit.
Kamrems byte på volvo verkstad gick på 3700 för min
Senast redigerat av Sylwe (15 april 2008)

With bloody hands i cant deny


Sök