pUs skrev:
Det skulle liksom inte funka heller. Man beskattar i regel inte saker i kronor utan i procent - skatten skulle ju minska indirekt i storlek för varje år. Då skulle den få justeras manuellt i så fall, stegvis eller stötvis. Det sistnämnda skulle antagligen orsaka samma sorts protester som nu.
Precis, menade inte att det skulle vara ett hållbart scenario för beskattningen, utan försökte snarare peka på en aspekt som jag tror är starkt bidragande till att orsaka sådant missnöje.
pUs skrev:
Enkelt, staten har inte klarat sig utan intäkten. Tråkigt men sant. Men numera finns det även andra argument med i spelet, hållbar utveckling, avveckling av oljeberoendet, sånt.
Inte heller helt otippat, men staten hade inte heller klarat sig utan de skatteintäkter som arbetande medborgare medför. Inkomstskatten står ju trots allt för en större del av statens eller dess underordnade myndigheters uppehälle än vad bränsleskatten gör.
pUs skrev:
Då skulle du antagligen få flytta närmare arbetet. Eller byta jobb. Utvecklingen går mycket mot distansarbete i de fall det är möjligt, samt att människor drar dit jobben finns. Det funkar inte längre att stanna kvar i små samhällen om arbetsmarknaden ser knagglig ut, på gott och ont.
Absolut, vilket är ganska sjukt. Staten existerar ju främst som ett övergripande organ för att ta tillvara sina medborgares önskningar och intressen samt stå som garant för att vissa friheter och plikter - på både hållen - infrias. Däribland torde ingå att de som bidrar till statens försörjning har friheten att bosätta sig så som de önskar inom rimliga gränser.
00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex