4243
Sök

Nu får de fan vara nog.. bensinen över 13 kr/litern..

Körv
3 535 Inlägg
20 maj 2008
pUs skrev:
Då skulle du antagligen få flytta närmare arbetet. Eller byta jobb. Utvecklingen går mycket mot distansarbete i de fall det är möjligt, samt att människor drar dit jobben finns. Det funkar inte längre att stanna kvar i små samhällen om arbetsmarknaden ser knagglig ut, på gott och ont.

Lite lustigt att staten vill att man ska ta vilket jävla jobb som möjligt och även då pendla. Men samtidigt vill dom att man ska bo så nära jobbet som möjligt.

Älskar Sverige! big_smile

Ingen kritik mot dig pUs, tyckte bara det såg lite roligt ut smile

Truckdriving Man

1 587 Inlägg
20 maj 2008
ALla pratar mkt o kan fakta om detta.. Men vem vill göra nåt åt saken smile ?

2 014 Inlägg
20 maj 2008
pUs skrev:
Det skulle liksom inte funka heller. Man beskattar i regel inte saker i kronor utan i procent - skatten skulle ju minska indirekt i storlek för varje år. Då skulle den få justeras manuellt i så fall, stegvis eller stötvis. Det sistnämnda skulle antagligen orsaka samma sorts protester som nu.

Precis, menade inte att det skulle vara ett hållbart scenario för beskattningen, utan försökte snarare peka på en aspekt som jag tror är starkt bidragande till att orsaka sådant missnöje.

pUs skrev:
Enkelt, staten har inte klarat sig utan intäkten. Tråkigt men sant. Men numera finns det även andra argument med i spelet, hållbar utveckling, avveckling av oljeberoendet, sånt.

Inte heller helt otippat, men staten hade inte heller klarat sig utan de skatteintäkter som arbetande medborgare medför. Inkomstskatten står ju trots allt för en större del av statens eller dess underordnade myndigheters uppehälle än vad bränsleskatten gör.

pUs skrev:
Då skulle du antagligen få flytta närmare arbetet. Eller byta jobb. Utvecklingen går mycket mot distansarbete i de fall det är möjligt, samt att människor drar dit jobben finns. Det funkar inte längre att stanna kvar i små samhällen om arbetsmarknaden ser knagglig ut, på gott och ont.

Absolut, vilket är ganska sjukt. Staten existerar ju främst som ett övergripande organ för att ta tillvara sina medborgares önskningar och intressen samt stå som garant för att vissa friheter och plikter - på både hållen - infrias. Däribland torde ingå att de som bidrar till statens försörjning har friheten att bosätta sig så som de önskar inom rimliga gränser.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

53 Inlägg
20 maj 2008
Severin skrev:
Vem är det som startat ett mass sms om detta ?? 23:e maj ?

jag har fått ett sms om att åkare och bilägare ska blockera mackar i hela sverige den 23. jag ska ut och parkera på en mack tänkte jag mycke folk ja haqr pratat med ska göra det samma

va fan ska man skriva fet raggare som har fasnat i ett 60 tal man inte fick vara med i. skruvar med mina bilar ich umgås med vänner och min underbara tjej. lever för bilar

Ûbersturmstekare
534 Inlägg
20 maj 2008
Alecci skrev:
Absolut, vilket är ganska sjukt. Staten existerar ju främst som ett övergripande organ för att ta tillvara sina medborgares önskningar och intressen samt stå som garant för att vissa friheter och plikter - på både hållen - infrias. Däribland torde ingå att de som bidrar till statens försörjning har friheten att bosätta sig så som de önskar inom rimliga gränser.

Helt rätt. Och därmed är vi raskt inne på det egentliga problemet, varför skattenivåerna överhuvudtaget måste ligga på den nivå dom gör, generellt...

Politik, med andra ord. Men det är en helt annan diskussion, känns inte som om tråden räcker till riktigt.

Ûbersturmstekare
534 Inlägg
20 maj 2008
decib3L skrev:
pUs skrev:

Lite lustigt att staten vill att man ska ta vilket jävla jobb som möjligt och även då pendla. Men samtidigt vill dom att man ska bo så nära jobbet som möjligt.

Självklart, det vore ju idealet om alla arbetade nära sin hemmiljö. Alla vet att det inte alltid funkar så i praktiken, men det borde ju inte komma som en överraskning att vi har dyr bensin i Sverige.

Köper man en bil som drar mycket soppa, eller en bil som man vet att man troligtvis kommer att nöjesköra mycket med, eller tar ett jobb som ligger långt hemifrån, så bör man nog ta konsekvenserna..

2 014 Inlägg
20 maj 2008
pUs skrev:
Enkelt, staten har inte klarat sig utan intäkten. Tråkigt men sant. Men numera finns det även andra argument med i spelet, hållbar utveckling, avveckling av oljeberoendet, sånt.

Tänkte på en annan aspekt här också... Staten verkar tydligen tycka att det är viktigare med befolkningens kulturella utveckling än dess förmåga att utföra sitt arbete eller ren krasst överleva. Tycker att systemet med lägre moms på kulturbefrämjande varor och tjänster är jäkligt skruvat i dessa sammanhang. Men men, det är lite OfT...

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

Ûbersturmstekare
534 Inlägg
20 maj 2008
Alecci skrev:
pUs skrev:

Tänkte på en annan aspekt här också... Staten verkar tydligen tycka att det är viktigare med befolkningens kulturella utveckling än dess förmåga att utföra sitt arbete eller ren krasst överleva. Tycker att systemet med lägre moms på kulturbefrämjande varor och tjänster är jäkligt skruvat i dessa sammanhang. Men men, det är lite OfT...

Japp, håller med helt. För övrigt tycker jag att bilintresse mycket väl kan betraktas som kultur.

Somliga saker är finkultur (opera, teater, böcker etc) och andra saker (entusiastbilar och allt därtill relaterat) är icke finkultur, kommer heller aldrig att bli..

Ûbersturmstekare
534 Inlägg
20 maj 2008
Tradegy84 skrev:
pUs skrev:
Tradegy84 skrev:
Du å alla andra idiotiska moderater som hatar Arbetarklassen så in i själen att dom måste trampa på dom som redan ligger kan ju ta å betala bilar samt drivmedel åt alla dom som befinner sig i det som ni kallar "Arbetarklass"

Blir så jävla förbannad när man läser sådana idiotiska inlägg.. Kom med en vettig lösning på problemet istället för att sko dig själv och trampa på andra. madmadmadmadmadmadmadmad

Och ditt eget inlägg var vackert och sansat, eller? roll

Såhär är det: alla som inte håller med dig behöver faktiskt inte vara moderater. Och dom behöver definitivt inte "hata" arbetarklassen heller. Faktum är att många arbetare röstar på just moderaterna.

Mitt tips till dig är följande: stäng av datorn, lugna ner dig, samt gå iväg och läs en valfri dagstidning. Titta inte bara på bilderna eller annonserna, LÄS den. Samt hör av dig till mig om du får problem med läsförståelsen.

Detta inlägg uppskattades av mig faktiskt, sånär som på sista raden.. Vem har sagt något om att jag har problem med läsförståelse?

Ingen hitills, men jag säger det nu. Se nedan..

som jag skrev så blir jag förbannad när folk ser ner på folk med mindre pengar, för det är precis vad du gör när du påstår att alla bilar äldre än -95 skall skrotas, jag har NOLL chans att köpa en nyare bil som är renare och går bättre än dom 2 gamla bilar från sent 80 tidigt 90 tal jag har

Läsförståelse, ja.. jag har inte nämnt ett enda ord om att bilar äldre än -95 ska skrotas. Du måste ha blandat ihop mig med någon annan. Allt jag reagerade på var att ditt inlägg flödade av ilska och hat, jag tycker det är bra mycket trevligare att diskutera bensinpriset än att kasta skit på folk som råkar ha andra politiska värderingar..
Senast redigerat av pUs (20 maj 2008)

Körv
3 535 Inlägg
20 maj 2008
pUs skrev:
decib3L skrev:
pUs skrev:

Självklart, det vore ju idealet om alla arbetade nära sin hemmiljö. Alla vet att det inte alltid funkar så i praktiken, men det borde ju inte komma som en överraskning att vi har dyr bensin i Sverige.

Köper man en bil som drar mycket soppa, eller en bil som man vet att man troligtvis kommer att nöjesköra mycket med, eller tar ett jobb som ligger långt hemifrån, så bör man nog ta konsekvenserna..

Absolut, därför jag köpte en diesel.. Skittråkig motor och omanligt som fan. Men ack så billig den är att köra!

Truckdriving Man

Ûbersturmstekare
534 Inlägg
20 maj 2008
Tradegy84 skrev:
Att höja bensinskatten ytterligare skulle ödelägga livet för många småbarnfamiljer som bor en bit från jobbet.. Jag har gärna åkt buss till jobbet, men med mina arbetstider så fungerar det inte med dagens bussförbindelser..

Är inte detta något att satsa på istället för att höja bensinpriserna? Se till så att kollektivtrafiken går att uttnyttja maximalt..

Visst, utbyggd kollektivtrafik i glesbygd eller utanför städer exempelvis vore bra. Men var vill du ta pengarna? Vad tycker du vi ska dra ner på istället? Och svara nu inte bara "politikernas feta löner", det räcker på sin höjd till att laga några trasiga växlar i ett gammalt tågsystem, eller köpa in några nya landsortsbussar.

Ûbersturmstekare
534 Inlägg
20 maj 2008
Tradegy84 skrev:
Ursäkta jag citerade lite galet där ja..
Att jag brusade upp har jag redan bett om ursäkt för

Lugnt, ursäkten godtagen. smile

V8 Real Power - No Turbo Shit
544 Inlägg
20 maj 2008
Citat av Eddie Meduza: "Göran Persson i mitt rövhål kan jag aldrig komma från" , ligger ngt i de...När Göran va sittande statsminister köpte han mat får våra skattepengar! Vad Fredrik lägger dessa på har jag dock inte riktigt fått klart för mig än:P

V8 - 4 Life

Bilar, datorer och hundar
187 Inlägg
20 maj 2008
pUs skrev:
V40ThoppE skrev:
ja, de är säkert bra allihop i 15cm snö när vägen man bor på är bort prioriterad för att det inte finns pengar till snöröjning. men ja just det, vi betalar ju massor i bränsle skatt. Så det borde ju finnas pengar till det med.
Eller?????

Newsflash.. samhället använder skattemedel även till saker som inte har med bilar och trafik att göra. Och har så gjort sedan urminnes tider. Tråkigt att behöva berätta detta för dig, men jag kände att någon måste ta sitt ansvar.

sad

Jo det visste jag ju redan, men det är lika förjävligt ändå. suger musten ur bilisten, men ger skit tillbaka.
Sen att du inte fattar sarkasm de e knappast mitt fel.
Svenska bilister betalar 9 miljoner kr i bilskatter varje timme, sammanlagt 80 miljarder kr i skatt varje år.
Och inte kan man säga att det syns någon mer stans än i plånboken, eller????

Ûbersturmstekare
534 Inlägg
20 maj 2008
Tradegy84 skrev:
pUs skrev:
Tradegy84 skrev:
Att höja bensinskatten ytterligare skulle ödelägga livet för många småbarnfamiljer som bor en bit från jobbet.. Jag har gärna åkt buss till jobbet, men med mina arbetstider så fungerar det inte med dagens bussförbindelser..

Är inte detta något att satsa på istället för att höja bensinpriserna? Se till så att kollektivtrafiken går att uttnyttja maximalt..

Visst, utbyggd kollektivtrafik i glesbygd eller utanför städer exempelvis vore bra. Men var vill du ta pengarna? Vad tycker du vi ska dra ner på istället? Och svara nu inte bara "politikernas feta löner", det räcker på sin höjd till att laga några trasiga växlar i ett gammalt tågsystem, eller köpa in några nya landsortsbussar.

Jag är tyvärr inte så insatt i rikskassan och så vidare så jag kan tyvärr inte svara fullt ut på detta tyvärr, det är väl det vi har politiker till?

Befolkningen talar om vad vi vill ha, och politikerna försöker lösa det..
hade gärna kunnat ge ett bra svar men tyvärr som sagt

Politiker lyder under samma ekonomiska lagar som du och jag gör, ingen av oss har en sedelpress nere i källaren. Vi har alltid mer eller mindre begränsade resurser. Prioriterar man en viss sak så får en annan sak skjuta på foten.

Och jag håller inte med dig om att befolkningen bara talar om vad vi "vill ha". Det går alldeles utmärkt att sätta sig in i vad våra olika partier prioriterar, vilken ideologisk inställning dom har till höga resp. låga skatter, hur ett samhälle bör byggas, etc. Utifrån det kan man faktiskt ta ställning till vad som känns rätt, utan att bara passivt peka på "vad vi vill ha" och hoppas på det bästa..

Ûbersturmstekare
534 Inlägg
20 maj 2008
V40ThoppE skrev:
pUs skrev:
V40ThoppE skrev:
ja, de är säkert bra allihop i 15cm snö när vägen man bor på är bort prioriterad för att det inte finns pengar till snöröjning. men ja just det, vi betalar ju massor i bränsle skatt. Så det borde ju finnas pengar till det med.
Eller?????

Newsflash.. samhället använder skattemedel även till saker som inte har med bilar och trafik att göra. Och har så gjort sedan urminnes tider. Tråkigt att behöva berätta detta för dig, men jag kände att någon måste ta sitt ansvar.

sad

Jo det visste jag ju redan, men det är lika förjävligt ändå. suger musten ur bilisten, men ger skit tillbaka.

Newsflash del 2; Sarkasm bör levereras med en smula stil.

17 Inlägg
20 maj 2008
Jaha nu har diesel och bensin priset gått upp igen. Men nu får det vara nog! NU är det dags att vi säger ifrån.
Så Fredagen den 23 maj tycker åkerinäringen och ett stort antal bilister och chaufförer att vi gör en demonstration . Vi tänkte blockera ALLA bensin stationer och diesel stationer  så ingen kan tanka. Då måste staten förstå att dom inte kan höja skatten hur mycket som hellst på drivmedlet. Priset har ökat minst 3 kr per liter på ca 3 år både bensin och diesel. Skicka detta vidare till dina kollegor och andra bilister du känner så kanske vi tillsammans kan göra något åt detta.

Bilar, datorer och hundar
187 Inlägg
20 maj 2008
pUs skrev:
V40ThoppE skrev:
pUs skrev:

sad

Newsflash del 2; Sarkasm bör levereras med en smula stil.

så du hade inget bra svar på det sista
Svenska bilister betalar 9 miljoner kr i bilskatter varje timme, sammanlagt 80 miljarder kr i skatt varje år.
Och inte kan man säga att det syns någon mer stans än i plånboken, eller????

5 198 Inlägg
20 maj 2008
Severin skrev:
Vem är det som startat ett mass sms om detta ?? 23:e maj ?

Jag vill inte ha sånt skit.. likförbannat får jag

Sök