4336
Sök

Motor byte Opel 16v 136hk motor till 150 hk motor....

679 Inlägg
13 maj 2008
Trådstartare
#1
Tänkte vad som behöver bytas?
Styrbox, Kabelhärva m.m.....
Nån som vet äre de nå mer som måste bytas???


166 Inlägg
13 maj 2008
#2
motorkoder?

Tror det är samma motor olika programvara bara.

Så är det med let och ler motorerna hos opel i alla fall. (inte alla)


679 Inlägg
13 maj 2008
Trådstartare
#3
Piraten skrev:
motorkoder?

Tror det är samma motor olika programvara bara.

Så är det med let och ler motorerna hos opel i alla fall. (inte alla)

x20xev och c20xe...
Är dom du menar??


166 Inlägg
25 maj 2008
#4
Tror det är samma motor inte helt 100 men nästan.


9 108 Inlägg
26 maj 2008
#5
Piraten skrev:
Tror det är samma motor inte helt 100 men nästan.

x20xev är väl någon Ecotech-variant vad nu det betyder?


Dkv
592 Inlägg
10 juni 2008
#6
X20XEV = 2,0l 16v på 136hk
c20xe = 2,0l 16v på 150hk

fråga på www.opelsportclub.com

Mvh Tommy

En del tror på gud, jag tror att jag ska ta en öl till....

16 197 Inlägg
10 juni 2008
#7
byta motor för 15 fjuttiga hk??

"Testar man inte så får man aldrig veta"

143 Inlägg
10 juni 2008
#8
Håller med evilaudio, känns ju lite onödigt att byta motor om du nu bara vill åt effekten.


Fixaren
10 juni 2008
#9
Det finns ju en turbovariant till calibran juh, e de inte ca 200 kusar i den? Det hade ju varit roligare om du ändå funderar på att byta spis

Dkv
592 Inlägg
11 juni 2008
#10
c20let = Turbomotorn är på 204hk orginal, men stoppar han i den blir det nog lite mer problem på besiktningen + att en c20xe (150hk) kostar mellan 3-5000:- komplett medans en c20let (204hk turbo) kostar mellan 14-20 000:-

/Tommy

En del tror på gud, jag tror att jag ska ta en öl till....

679 Inlägg
11 juni 2008
Trådstartare
#11
Hade ett motor ras som löst sej nu...
tänkte mest på att det va lättare o få tag på en c20xe än en x20xev...
så därför undra jag...!!!


Supraman
2 300 Inlägg
11 juni 2008
#12
150 hk motorn ska gå fint.
Det var ju en sån som satt i bilsports kadett som dom fixade till.
Den fick dom väl att gå bra?

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

679 Inlägg
11 juni 2008
Trådstartare
#13
Stefan Varberg skrev:
150 hk motorn ska gå fint.
Det var ju en sån som satt i bilsports kadett som dom fixade till.
Den fick dom väl att gå bra?

Det fick dom.... fundra på hur det blev me kablage då??
men jag håller på o sätta ihop motor nu igen... va  inte så möe som gick sönder som jag trode...!!!


Fixaren
19 juni 2008
#14
Tommy_F skrev:
c20let = Turbomotorn är på 204hk orginal, men stoppar han i den blir det nog lite mer problem på besiktningen + att en c20xe (150hk) kostar mellan 3-5000:- komplett medans en c20let (204hk turbo) kostar mellan 14-20 000:-

/Tommy

Jo men sfro har ju lyckats ändra reglerna så det borde gå att få den regbes utan problem

Dkv
592 Inlägg
19 juni 2008
#15
Jo men sfro har ju lyckats ändra reglerna så det borde gå att få den regbes utan problem

Jasså, har dom? Är dåligt uppdaterad när det gäller sånt. Men vet att det gick förut också då jag tänkte göra det med en calibra 16v och då lära man beställa papper ifrån nån på opel (vilket jag gjorde) å fylla i sen lära en auktoriserad Opel verkstad gå igenom bilen efter ombyggnaden som då även innebar att man lära uppgradera bromsar m.m och då godkänna bilen innan den regbes (som även den gick på 2500:-), och att få opel att godkänna bilen ska tydligen inte heller va det mest simpla.
Så med inköp av motor, vxl låda, bromsar m.m + 2500kr i regbes och allt krångel med godkännande hit och dit så känndes det inte värt det då iaf.

men berätta gärna hur reglerna är nu, skulle va roligt å veta inför framtida byggen big_smile

Mvh Tommy

Sorry offtopic!

En del tror på gud, jag tror att jag ska ta en öl till....

Fixaren
19 juni 2008
#16
Den 1/5 kommer delvis nya avgasregler att börja gälla. Eftersom de är helt nya vet vi ännu inte den exakta tolkningen i praktiken. Men avsikten med reglerna är att underlätta motor byte i ombyggt fordon, även för nyare bilar.

Detta gäller enligt skrivningen bara bilar som kan klassas som
ombyggt fordon, viktigt att komma ihåg. "Bara" motorbyte räcker
alltså inte.

Föreskrifterna säger:
För bensinmotor:
50 § Vid motorbyte till bensinmotor eller modifiering av befintlig
bensinmotor där motorn inte stämmer överens med bilens ursprungliga
motor gäller vad som sägs i andra stycket.

Ombyggd bil med bensinmotordrift av 1969 års modell eller
senare, får i stället för kraven enligt 3 och 4 §§ förordningen
(2001:1085) om motorfordons avgasrening uppfylla följande krav.

1. Bil med fyrtaktsmotor skall vara utrustad med ett slutet
vevhusventilationssystem. Inga föroreningar får tränga ut till
ytterluften från motorns vevhus eller från ventilationssystemets
slangar, anslutningar etc. Utsläppen i avgaserna vid tomgång får inte
överstiga 4,5 volymprocent kolmonoxid.
2. Bil som är av 1976 års modell eller senare skall vara
försedd med trevägskatalysator, syresensor, samt styrbox. Dessa
avgaskomponenter skall ha sitt ursprung från samma fordon som den nya
motorn. Utsläppen i avgaserna skall uppfylla avgasreningskraven
enligt bilaga 3 punkt 1.1 och 1.2 till förordningen om motorfordons
avgasrening.

Vad innebär detta i praktiken? Jo, att det numera är möjligt att byta
bensinmotor i alla bilar som kan räknas som ombyggt fordon, oavsett
årsmodell. Från och med 1976 års modell måste den nya motorn ha
katalysator och insprutning med lambdasond. Motorn, insprutningen och
katalysatorn måste komma från samma "donatorbil". För ökning av
effekt och vridmoment gäller samma regler som tidigare.

För dieselmotor:
51 § Vid motorbyte till dieselmotor eller modifiering av befintlig
dieselmotor där motorn inte stämmer överens med bilens ursprungliga
motor gäller vad som sägs i andra stycket.

Ombyggd bil med dieselmotordrift som är av 1980 t.o.m 1999
års modell får i stället för kraven enligt 3 och 4 §§ förordningen
(2001:1085) om motorfordons avgasrening uppfylla följande krav.

1. Röktäthet i avgaserna vid fri acceleration skall uppfylla
kraven i bilaga 3 punkt 2.1 till förordningen om motorfordons
avgasrening.
2. För bil som är utrustad med köldstartanordning skall
köldstartanordningen vara så beskaffad att den inte kan förbli i,
kvarhållas i eller sättas i funktion sedan motorn startat. Med
köldstartanordning avses anordning på insprutningspumpen med vilken
den insprutade bränslemängden tillfälligt kan ökas för att underlätta
start av motorn.

Vad innebär detta i praktiken? Jo, att det numera är möjligt att byta
motor eller byta till dieselmotor i alla bilar som kan räknas som
ombyggt fordon, till och med årsmodell 1999. Observera att byte inte
är möjligt från och med årsmodell 2000!

För ökning av effekt och vridmoment gäller samma regler som tidigare.

Det roliga är förstås att det här gör det enklare för dem med seriösa byggen även på nyare bilar. Nu skulle man till exempel kunna tänka sig att bygga en Puma -99 med Focus ST170 motor, låda och bromsar...eller en Sierra -92 med Scorpio 24v sexa, Scorpio bakvagn och bromsar.

Ändringen har kommit till stånd genom ett idogt arbete av SFRO. Reglerna är kanske inte perfekta men vi anser att det totalt sett är bättre än förut i alla fall.

Info hämtad från rejsa och sfro

Dkv
592 Inlägg
19 juni 2008
#17
Oj, ja då har man fått lite mer kött på benen. Tack för infon! Mycket bra å veta big_smile

En del tror på gud, jag tror att jag ska ta en öl till....

Fixaren
19 juni 2008
#18
japp varsågod, Fakta bibel wink

Braindamaged
208 Inlägg
10 september 2008
#19
Hur trimmar jag lättast o billigast men till max effekt min calibra?
Det är en 2.0 16V på 136 hk



Sök