4339
Sök

Hur få bilen såld utan onödiga provkörningar?

104 Inlägg
14 maj 2008
Trådstartare
Jag ska sälja en bil för ca 100,000 kr. Flera personer har visat intresse men jag är osäker på deras finansiella situation och några kan inte ens stava "hej" rätt.

Mitt problem:
Hur ska man gå tillväga för att undvika att få bilen testkörd av personer som i slutändan inte köper bilen?

Det går att säga nej till alla men det är inte det svaret jag söker.

Harder Better Faster Stronger

1 722 Inlägg
14 maj 2008
ska du sälja mercan ???

<----- Gå o kolla på en av Sveriges finaste w123 o lägg en röst o några kommentarer

7 100 Inlägg
14 maj 2008
du får åka med om dom ska provköra den

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

Administratör
2 980 Inlägg
14 maj 2008
Be dom visa postväxeln innan bara?

En kopp av den svarta såsen...

Thorssa
14 maj 2008
Det är ju svårt att veta om man tänker köpa en bil innan man har provkört den...Sen så lär du kunna sålla ut vilka som har för avsikt att ev. köpa den och de som bara vill leka. Jag betvivlar dock att det förekommer speciellt ofta att folk som provkör inte är intresserade av bilen.

104 Inlägg
14 maj 2008
Trådstartare
Kanelbullen skrev:
ska du sälja mercan ???

Nej.

104 Inlägg
14 maj 2008
Trådstartare
bmx skrev:
du får åka med om dom ska provköra den

Been there, done that. Sen hör de aldrig av sig.

VW-nörd?
4 332 Inlägg
14 maj 2008
Mja de e ju tyvärr så att man kanske inte går å tar ut en postväxel för varje provkörningstillfälle, många prövar olika märken eller olika modeller av samma bla bla, för å testa vilken som passar dem.
Visst detta bör kanske göras på bilaffärer men de finns ju inte alltid tillgängligt..
Du får väl helt enkelt köra ditt synande öga å snacka me dom länge innan eventuell provtur för att se om de faktiskt är intresserade eller om de bara e ute efter nåt tidsfördriv..

Att folk inte hör av sig (gjort de själv) kan ha å göra med att de inte tyckt bilen motsvarade deras förväntingar (den bilen ja körde stod top notch skick men var fan en dödsfälla), då struntar man ju i o höra av sig :S
Men men, man får helt enkelt vara fördomsfull isf. Ta kontakten via telefon och inte mail också kanske.

160 Inlägg
14 maj 2008
Säljer jag en bil, då brukar jag be spekulanten ringa innan dem åker hemifrån för att då vet man att den ev köparen kommer,vilket i andra fall kanske inte händer,sitta och vänta på folk som inte kommer är bortkastat tid.... inga pengar ,inga samtal..... kan man avsluta annonsen med-säger allt ....

1 570 Inlägg
14 maj 2008
Vad är det för muppar som bara provkör bilar utan att ha en tanke att köpa?? lol

Det är ju köparens marknad. Det är verkligen ingen bilbrist. Men vanligt vett tycker jag man ska visa den som säljer. Backar man ur innan eller efter visning ska man ju meddela det. Sen tycker jag all dokumentation, kvitton, bespapper mm ska finnas när man provkör. Det blir mycket smidigare så. Jag provkörde mitt senaste inköp, gick igenom den grundligt, såg alla papper och dagen efter genomförde vi affären.

3 121 Inlägg
14 maj 2008
Vill du inte att folk ska provköra är det äl bäst att byta in bilen på firman där du köper din nya bil. Om du ska köpa och sälja bil privat får man räkna med att det kommer en och annan spekulant som inte köper. Om det sen är bara för att de ska testa bilen eller för att den inte motsvarade deras förväntningar är en annan sak.

9 108 Inlägg
14 maj 2008
Varför inte låta dom provköra? Dom slösar väl inte massa bensinpengar för att åka och kolla på en bil om dom inte är intresserade. Men se till att följa med själv i bilen.

Förutom att lägga till "testpiloter undanbedes!" i annonsen vet jag inget annat sätt. Vill man sälja något måste man låta folk testa.

8 883 Inlägg
14 maj 2008
Låt endast seriösa spekulanter provköra.
En seriös spekulant kan uppvisa kontanter eller postväxel, resten av spekulanterna kan du bortse i från.

Fotograf på tierpidag.se

CarCass
627 Inlägg
14 maj 2008
En regel är att säljaren (i detta fall du) erbjuder provkörning

Join the Evolution

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
14 maj 2008
Kontoutrdag, postväxel eller cash så vet du om de har pengar eller inte...

De första två är bäst för ingen går väl in på banken 2 ggr och åker x antal mil för att få provköra?

8 156 Inlägg
14 maj 2008
Man åker väl inte och provkör en bil utan att ha en tanke på att köpa den?
Om det inte är en sportbil eller en jänk som personen i fråga verkligen har velat köra förstås.
Du får väl kräva 200:- per åktur?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Diktator
968 Inlägg
14 maj 2008
att köpa en bil för 100 000 är ju lite skilnad än att köpa en kärra för 2000 kr, man vill ju gärna veta vad man köper för 100 000, det handar om en stor investering.

fast lite tråkigt om det kommer 10 pers och alla vill provköra men ingen köper den sen..

2 079 Inlägg
14 maj 2008
gör som jag å krocka bilen innan du säljer den, då är det garanterat ingen som kan provköra å ha sig, muhahahaha.........jag är så smart!

Cars were invented to have a faster way of fleeing from Chuck Norris. Not to be outdone, Chuck Norris invented the car accident.

499 Inlägg
14 maj 2008
Det beror väl lite på vad man har för bil. Har man en "lite häftigare" bil så är det nog inte mycket att göra. Man känner väl medans spekulanten tittar på bilen om han eller hon är seriös eller ej, det märker man väl på telefon också? Frågar de viktiga saker eller frågar de bara om presanda?

Risken för att någon kommer och provkör bilen är väl väldigt liten om man har en vanlig/standard bil. Jag har sett folk med extremt trimmade bilar som kräver att man kan visa att man har pengar för att få provköra

104 Inlägg
15 maj 2008
Trådstartare
Tack för alla svaren.

Sök