Fråga om arbetsgivare och löner

marven
19 maj 2008 · 551 Inlägg

Hej ville bara höra vad ni har och säga om sånt här eller ni har kanske själva varit drabbade av liknande saker? Det hade varit sjysst om ni ville hjälpa mig lite.
Problemet e att arbetsgivaren drar av pengar från min lön, det står
Tjänsteledighet > 5tim 0401-0430, antal -10.67 på lönelappen. Jag är 75% anställd och är garanterad en 75% lön. Men problemet är att jag har fått gå hem tidigare vissa dagar pga. att där inte är något att göra, jag har själv frågat om där finns jobb men arbetsgivaren har skickat hem mig istället för att jag ska sitta o vänta på jobb, och nu drar dom pengar från min lön. Får dom lov att göra såhär? Jag har aldrig varit sjuk eller begärt ledighet. Ska iaf in imorgon förbannad som attan till chefen.

You can't B serious, oh K
Tribbe SAAB♥SUBARU
19 maj 2008 · 1 636 Inlägg

Det där lät inget roligt... jag vet dock inte hur dom får göra..

Lycka till.

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
DittFetaDass
19 maj 2008 · 47 Inlägg

Vad jag vet så får inte arbetgivaren dra av någon lön om han själv släpper dig tidigare eftersom du är garanterad dom 75% han kan inte sätta det som tjänstledigt om du inte har begärt det....verkar skumt

Saab 9-3 1.8T "Vector" (2008)
Pysslingen
19 maj 2008 · 33 Inlägg

borde ju inte kunna tvinga dig å ta tjänstledigt. borde ju bli lägsta lön. så har då vi om vi inte har jobb.
men ring facket ditt imorgon så får du ju svar eller kolla på hemsidan

dabby född blåvit
19 maj 2008 · 624 Inlägg

Har du inte varit på plats alla dina timmar så är han i sin fulla rätt att dra av timmarna.

Problemet är bara att han inte sagt nåt när han skickat hem dig, och lika mycket att du inte frågat tyvärr.

Senast redigerat av dabby (19 maj 2008)

DittFetaDass
19 maj 2008 · 47 Inlägg

dabby skrev:
Har du inte varit på plats alla dina timmar så är han i sin fulla rätt att dra av timmarna.

Problemet är bara att han inte sagt nåt när han skickat hem dig, och lika mycket att du inte frågat tyvärr.

visst kan han dra av det om du går hem självmant men om han skickar hem dig för att det inte finns något mer att göra så ska han inte kunna dra av på lönen....kan olika på olika fack men för mig är det så att jag går hem när jag är färdig får fult betalt

Saab 9-3 1.8T "Vector" (2008)
marven
19 maj 2008 · 551 Inlägg

dabby skrev:
Har du inte varit på plats alla dina timmar så är han i sin fulla rätt att dra av timmarna.

Problemet är bara att han inte sagt nåt när han skickat hem dig, och lika mycket att du inte frågat tyvärr.

Men det är hans skyldighet att hitta jobb åt mig ju. Han skickar ju hem mig så att jag inte ska behöva vänta i onödan.. då ska jag börja med att sitta o göra ingenting och vara tillgänglig tills mina timmar har gått och skriva upp de som arbete. Fifflar med tiderna gör dom också, drar bort timmar utan o fråga dom anställda osv. , så jävla tråkigt, letat efter annat jobb i flera månader men de har inte nappat.

You can't B serious, oh K
Gulmun * Klåpare
19 maj 2008 · 1 718 Inlägg

Du är anställd att jobba x antal timmar per månad för x antal kronor per timme, det har du och din arbetsgivare kommit överens om i din anställningsform. Det står i ditt anställningsbevis, och det kan du se som ett kontrakt.

Om det finns så lite att göra på jobbet så du sitter sysslolös så kan din arbetsgivare ge dig möjligheten att sitta sysslolös hemma istället med full lön om ni inte kommit överens om något annat. Har han bett dig ta tjänstledigt resten av dagen och du har accepterat att göra det så stämmer lönespecifikationen. Har har gett sken av att "verka sjysst" och ge dig ledigt med lön så försöker han blåsa dig för att spara lite stålars.
Du kan vid nästa tillfälle han vill skicka hem dig säga att du inte vill ta tjänstledigt, utan jobba dom timmar du har rätt till. Om det inte passar din arbetsgivare får han ge dig sparken p.g.a. arbetsbrist.

Edit: Stavfel...

Senast redigerat av Gulmun (19 maj 2008)

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.
DittFetaDass
19 maj 2008 · 47 Inlägg

marven skrev:

dabby skrev:
Har du inte varit på plats alla dina timmar så är han i sin fulla rätt att dra av timmarna.

Problemet är bara att han inte sagt nåt när han skickat hem dig, och lika mycket att du inte frågat tyvärr.

Men det är hans skyldighet att hitta jobb åt mig ju. Han skickar ju hem mig så att jag inte ska behöva vänta i onödan.. då ska jag börja med att sitta o göra ingenting och vara tillgänglig tills mina timmar har gått och skriva upp de som arbete. Fifflar med tiderna gör dom också, drar bort timmar utan o fråga dom anställda osv. , så jävla tråkigt, letat efter annat jobb i flera månader men de har inte nappat.

Är du med i facket så gå till dom så får dom ta striden med han för det kommer inte löna sig att ta striden själv...har till och med för mig att om du inte är med i facket så kan du ändå ringa och höra med dom och dom ska svara på dina frågor

Saab 9-3 1.8T "Vector" (2008)
Tega Yrkesförare
19 maj 2008 · 1 073 Inlägg

Många arbetsgivare är fula och sluga och kan oftast alla kryphål.
Är du inte så kunnig i ämnet så föreslår jag att du kontaktar facket så du inte blir överkörd.

marven
19 maj 2008 · 551 Inlägg

Gulmun skrev:
Du är anställd att jobba x antal timmar per månad för x antal kronor per timme, det har du och din arbetsgivare kommit överens om i din anställningsform. Det står i ditt anställningsbevis, och det kan du se som ett kontrakt.

Om det finns så lite att göra på jobbet så du sitter sysslolös så kan din arbetsgivare ge dig möjligheten att sitta sysslolös hemma istället med full lön om ni inte kommit överens om något annat. Har han bett dig ta tjänstledigt resten av dagen och du har accepterat att göra det så stämmer lönespecifikationen. Har har gett sken av att "verka sjysst" och ge dig ledigt med lön så försöker han blåsa dig för att spara lite stålars.
Du kan vid nästa tillfälle han vill skicka hem dig säga att du inte vill ta tjänstledigt, utan jobba dom timmar du har rätt till. Om det inte passar din arbetsgivare får han ge dig sparken p.g.a. arbetsbrist.

Edit: Stavfel...

Tack för svaret, det enda jag vet är att jag ska ha garanterat 75%, sen när han har skickat hem mig har han inte sagt nånting om tjänsteledighet. Jag fick reda på de idag när jag fick min lönespecifikation. Jag har alltid tagit för givet att jag kommer få 75% lön eftersom det kom vi överens om. Känns så bittert eftersom man har skött sitt arbete till 100% varenda dag..

You can't B serious, oh K
roxe Jesus didn´† Tap
19 maj 2008 · 1 146 Inlägg

Ring facket imorgon och kolla vad som gäller. Konfrontera honom sedan om han har gjort fel och säg att du har pratat med facket. Då kommer han ge dig pengarna.

Pain is temporary, glory is forever. I don´t fuckin´ Tap..
marven
19 maj 2008 · 551 Inlägg

DittFetaDass skrev:

marven skrev:

dabby skrev:
Har du inte varit på plats alla dina timmar så är han i sin fulla rätt att dra av timmarna.

Problemet är bara att han inte sagt nåt när han skickat hem dig, och lika mycket att du inte frågat tyvärr.

Men det är hans skyldighet att hitta jobb åt mig ju. Han skickar ju hem mig så att jag inte ska behöva vänta i onödan.. då ska jag börja med att sitta o göra ingenting och vara tillgänglig tills mina timmar har gått och skriva upp de som arbete. Fifflar med tiderna gör dom också, drar bort timmar utan o fråga dom anställda osv. , så jävla tråkigt, letat efter annat jobb i flera månader men de har inte nappat.

Är du med i facket så gå till dom så får dom ta striden med han för det kommer inte löna sig att ta striden själv...har till och med för mig att om du inte är med i facket så kan du ändå ringa och höra med dom och dom ska svara på dina frågor

Har mailat in frågan till dom redan, ska ändå ta o ringa dit imorrn och prata. Tack för hjälpen

You can't B serious, oh K
marven
19 maj 2008 · 551 Inlägg

roxe skrev:
Ring facket imorgon och kolla vad som gäller. Konfrontera honom sedan om han har gjort fel och säg att du har pratat med facket. Då kommer han ge dig pengarna.

Ja, man får hoppas de, företaget är känt i facket sen tidigare.

You can't B serious, oh K
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang