3051
Sök

Onödigt bilvetande, dela med dig..

Forummoderator
26 301 Inlägg
2 augusti 2009
#601
1982 tillverkades den ovanligaste modellen av 240 - dvs 243. Efter ett maskinfel i fabriken i Belgien så föddes sammanlagt 30 stycken 243:or med två dörrar (244) på ena sidan, och en lång dörr (242) på andra sidan.
Bilarna byggdes ändå klart och skeppades till Estland för försäljning.

Översatte en text från denna sida: http://forums.motivemag.com/zerothread? … id=4234641

Hur det egentligen exakt gick till spekuleras i, om det var meningen eller om det helt enkelt blev ett fel i fabriken. Men..helt klart lustigt ser det ju ut, om man går efter bilderna på sidan tongue

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Volvoskadad
6 017 Inlägg
2 augusti 2009
#602
AirOne skrev:
1982 tillverkades den ovanligaste modellen av 240 - dvs 243. Efter ett maskinfel i fabriken i Belgien så föddes sammanlagt 30 stycken 243:or med två dörrar (244) på ena sidan, och en lång dörr (242) på andra sidan.
Bilarna byggdes ändå klart och skeppades till Estland för försäljning.

Översatte en text från denna sida: http://forums.motivemag.com/zerothread? … id=4234641

Hur det egentligen exakt gick till spekuleras i, om det var meningen eller om det helt enkelt blev ett fel i fabriken. Men..helt klart lustigt ser det ju ut, om man går efter bilderna på sidan tongue
Fan va grymt! cool

Jonas

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
2 augusti 2009
#603
tpdabster skrev:
Gulmun skrev:
Det är inte helg än, men lite bilrelaterad snusk tål ni väl såhär mitt på veckan? big_smile

När Honda lanserade sin nya bilmodell *** så blev det lite problem när den skulle till Sverige. Den döptes om till Jazz för den svenska marknaden.

Mitsubishi Pajero betyder på spansk slang Mitsubishi Runkare.
Hondan heter Jazz i Thailand oxså, jag tror inte att dom hade problem med namnet *** hmm
Dom hade problem med det. Namnet byttes väldigt fort smile

C H E V R O L E T <3

1 722 Inlägg
2 augusti 2009
#604
AirOne skrev:
1982 tillverkades den ovanligaste modellen av 240 - dvs 243. Efter ett maskinfel i fabriken i Belgien så föddes sammanlagt 30 stycken 243:or med två dörrar (244) på ena sidan, och en lång dörr (242) på andra sidan.
Bilarna byggdes ändå klart och skeppades till Estland för försäljning.

Översatte en text från denna sida: http://forums.motivemag.com/zerothread? … id=4234641

Hur det egentligen exakt gick till spekuleras i, om det var meningen eller om det helt enkelt blev ett fel i fabriken. Men..helt klart lustigt ser det ju ut, om man går efter bilderna på sidan tongue
hehe Hur kom det sig att det blev så:D

<----- Gå o kolla på en av Sveriges finaste w123 o lägg en röst o några kommentarer

4 506 Inlägg
2 augusti 2009
#605
Har sett en bild på en sådan! smile
Var uppe här på garaget i ngn tråd där det spekulerades i varför den såg ut som den gjorde big_smile
Och nu vet man! Thx AirOne!.
Senast redigerat av _Wallis_ (3 augusti 2009)

Kan du andas kan du dö.

Forummoderator
26 301 Inlägg
2 augusti 2009
#606
_Wallis_ skrev:
Har sett en bild på en sådan! smile
Var uppe här på garaget i ngn tråd där det spekulerades i varför den såg ut som den gjorde big_smile
Och nu vet man! Thx Kanelbullen!
Kanelbullen..? Var väl jag som kom upp med "vetandet" i denna tråd om ämnet? tongue

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

152 Inlägg
2 augusti 2009
#607
Moparboy440 skrev:
Xtravagant skrev:
Moparboy440 skrev:

stämmer inte pierce arrow har gjort den största,en rak åtta på 13514 cc. http://www.conceptcarz.com/vehicle/z925 … fault.aspx
Tyckte du att 13514cc var mer än 21496cc???
nej,men betvivlar starkt på att de finns en "bil"fyra på 22 liter.
EDIT: var en rak 6:a på 13,5 liter,inte åtta som ja skrev.minndes att de va en åtta,skulle visst ha behövt läst innantill.
Har för mej att Audi gjorde en racingbil på 30-talet någongång... Motorn är enorm!

Att trimma en motor är lätt-att få den att hålla är svårare.Att börja i rätt ände är det tråkigaste....
Intag av kubiktum kan leda till livslångt beroende!

152 Inlägg
2 augusti 2009
#608
Children-Of-Bodom skrev:
tpdabster skrev:
Gulmun skrev:
Det är inte helg än, men lite bilrelaterad snusk tål ni väl såhär mitt på veckan? big_smile

När Honda lanserade sin nya bilmodell *** så blev det lite problem när den skulle till Sverige. Den döptes om till Jazz för den svenska marknaden.

Mitsubishi Pajero betyder på spansk slang Mitsubishi Runkare.
Hondan heter Jazz i Thailand oxså, jag tror inte att dom hade problem med namnet *** hmm
Dom hade problem med det. Namnet byttes väldigt fort smile
Vet inte märket på bilen,men i de spansktalande länder den såldes till fick den heta något annat än Puta (hora)

Att trimma en motor är lätt-att få den att hålla är svårare.Att börja i rätt ände är det tråkigaste....
Intag av kubiktum kan leda till livslångt beroende!

152 Inlägg
2 augusti 2009
#609
Början på det amerikanska hästkraftskriget som är mest känt från 60-talet,startade väl lite smått redan 1953. Cadillac presenterade detta år sin nya motor på 331cui (kubiktum).Den hade flera nyheter bl.a. toppventiler(nästan alla körde sidventilsmotorer dessa tider). Chrysler svarade redan samma modellår med en lika stor toppventilsmotor med högre effekt-c:a 30 hästar extra,mest tack vare sina hemisfäriska förbränningsrum!
Året efter svarade Cadillac med en uppborrad variant på 352(?)cui,och Chrysler svarade med en 354Hemi-nu c:a 50 hästar extra. Nu gav sej både Ford och Chevrolet in i racet,och 1955 var det full rulle.

Att trimma en motor är lätt-att få den att hålla är svårare.Att börja i rätt ände är det tråkigaste....
Intag av kubiktum kan leda till livslångt beroende!

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
2 augusti 2009
#610
AirOne skrev:
1982 tillverkades den ovanligaste modellen av 240 - dvs 243. Efter ett maskinfel i fabriken i Belgien så föddes sammanlagt 30 stycken 243:or med två dörrar (244) på ena sidan, och en lång dörr (242) på andra sidan.
Bilarna byggdes ändå klart och skeppades till Estland för försäljning.

Översatte en text från denna sida: http://forums.motivemag.com/zerothread? … id=4234641

Hur det egentligen exakt gick till spekuleras i, om det var meningen eller om det helt enkelt blev ett fel i fabriken. Men..helt klart lustigt ser det ju ut, om man går efter bilderna på sidan tongue
Har faktiskt sett en 240 med två dörrar på ena sidan och en på andra. Vet inte om det kan ha varit en äkta eller en kopia, men knäppt såg det ut.. smile

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

Medlem i GTIklubben
401 Inlägg
2 augusti 2009
#611
Vw onödigt vetande:

Framdelen på en Caddy mk1 (-83-92) är en fyrdörrars golf som är kapad precis bakom b-stolpen. Kapar man upp flaksidan på den så ser man den främsta decimetern av tröskeln från fyrdörrarsgolfen längst ner, samt hålen för gångjärnen till bakdörrarna.

Caddy mk1 har samma bromstrummor bak som Transporter T3.

Caddyn skapades av jänkarna som fick idén om en en lätt pickup när de själva hade en Rabbit (motsvarande golf i usa) som hade fått taket kapat o transporterade prylar runt i fabriken.

De Europeeska caddysarna har två hål (med lock över) på bakre hyttväggen, detta har inte de amerikanska.

Vw hade ingen ½tons pickup mellan -93 och -96 pga att fabriken i Sarajevo där caddyn tillverkades i europa blev bombad.

Jetta mk2 tillverkas och säljs fortfarande i kina, dock lite annorlunda bak och framände.

Dörrarna på en tvådörrars golf/jetta mk1 är exakt 21,5cm längre än dito fyrdörrars.

Takluckan på Golf mk1 är exakt likadan som den till golf mk2, passar rakt av dvs.

De senare Caddy mk1 har annan infästning till bladfjädrarna bak är de äldre modellerna.

Amerikanarna slutade tillverka Caddyn -83 när pressformarna skeppades över till europa och den lanserade här samma år.

De första årsmodellerna av golf mk1 har emblemen "Golf" och "Volkswagen" på motsatta sidan.

Man måste ta ut hela motorn på en Phaeton V10 TDI för att byta turboaggregaten.

Det finns tre olika originalinsug på Golf mk2 16v.

Den blått lysande helljusindikatorn på en golf (om den inte är gul som i de tidiga modellerna) är ingen diod, det är en vanlig lampa med en blå hätta på.

1,6 8v motorn har vattenröret på toppen mellan ettans o treans cylinder, medans 1,8an har det mellan trean o fyran.

Nu kommer jag inte på något mer.... smile (med reservation för fel, jag är mänsklig jag med)
Senast redigerat av Manny (2 augusti 2009)


12 086 Inlägg
2 augusti 2009
#612
Bmw  540 har en motor som spänner vindrutetorkarna mot rutan wink

Med.lem
3 759 Inlägg
2 augusti 2009
#613
När en e34 med eltaklucka har varit utan ström i över 3 timmar så måste man lära datorn i takluckan hur den ska göra.

Dvs köra den fram och tillbaka manuelt (med knappen) innan snabböppningen fungerar smile
Efter det räcker det att bara snäppa till på kanppen för att den ska öppnas/stängas av sig själv.

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
2 augusti 2009
#614
Dom främre bromsklossarna från Opel Rekord C (1967-1971) passar bak på en Vectra B (Finns fler med samma bromsar) om man filar ytterst lite i hålen till sprintarna. big_smile
Blir billigt. tongue

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

fälg fantast
1 086 Inlägg
2 augusti 2009
#615
på golf iv kan du endast öppna tanklocket inifrån

på en corrado så kommer det upp en liten vinge om du kör fortare än 120km/h

Golf 2 gti sänkfjädrar passar  golf 3 1.8cl

vento VR6 / golf mk3 VR6 / corrado VR6/ bora V5 /golf IV / chrysler PT cruiser har samma bultcirkel 5x100

framlampor från Golf mk1 passar Caravelle 80-tal /transporter t2 80-tal /Caddy 80-tal  /golf mk2 84-92

det är samma generator på Golf 1/ golf 2 / caddy 80-tal /


har även hört att Vw phateons w8 är 2 ihopsatta vw GTI motorer (rätta mig gärna)
Senast redigerat av Lowenhart (2 augusti 2009)

Golf Mk2 GTI G60 Limited Edition NR 35 / 71

4 506 Inlägg
3 augusti 2009
#616
AirOne skrev:
_Wallis_ skrev:
Har sett en bild på en sådan! smile
Var uppe här på garaget i ngn tråd där det spekulerades i varför den såg ut som den gjorde big_smile
Och nu vet man! Thx Kanelbullen!
Kanelbullen..? Var väl jag som kom upp med "vetandet" i denna tråd om ämnet? tongue
Haha blev ngn kortslutning där tongue Sorry big_smile

Kan du andas kan du dö.

Mästare
2 947 Inlägg
3 augusti 2009
#617
Manny skrev:
Caddyn skapades av jänkarna som fick idén om en en lätt pickup när de själva hade en Rabbit (motsvarande golf i usa) som hade fått taket kapat o transporterade prylar runt i fabriken.
Vad är egentligen skillnaden mellan en Amerikansk Golf och en Europeisk?

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)

1 827 Inlägg
3 augusti 2009
#618
TurbOla skrev:
Är inte magnesium väldigt lättantändligt, och brinner hyfsat? wink
Dessutom åldras det, magnesiumfälgar har bäst-före datum. smile
Magnesium brinner med starkt vitt sken, dock blir det svårt att tända eld på en fälg då den är alldeles för solid. Skulle du sätta dig och fila på den så har du ett bra brinnande pulver sen. wink

Detsamma gäller dock stål även om magnesium brinner bättre.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

Supraman
2 300 Inlägg
3 augusti 2009
#619
rycker man femmans stift på ljusomkopplaren på en x70 97-00 stänger man av bara halvljuset på läge noll.
perfekt om man vill köra med dim+parkering utan att vrida om omkopplaren.

JDM är inget stylingmärke utan bara en handelsbetäckning alt en slags styling stil.
JDM=Japanese Domesic Market = Japansk Inrikes Marknad = JIM

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

812 Inlägg
3 augusti 2009
#620
Mercedes Vitos automat lådor kan tappa minnet, vilket gör att man inte kan växla



Sök