Vw onödigt vetande:
Framdelen på en Caddy mk1 (-83-92) är en fyrdörrars golf som är kapad precis bakom b-stolpen. Kapar man upp flaksidan på den så ser man den främsta decimetern av tröskeln från fyrdörrarsgolfen längst ner, samt hålen för gångjärnen till bakdörrarna.
Caddy mk1 har samma bromstrummor bak som Transporter T3.
Caddyn skapades av jänkarna som fick idén om en en lätt pickup när de själva hade en Rabbit (motsvarande golf i usa) som hade fått taket kapat o transporterade prylar runt i fabriken.
De Europeeska caddysarna har två hål (med lock över) på bakre hyttväggen, detta har inte de amerikanska.
Vw hade ingen ½tons pickup mellan -93 och -96 pga att fabriken i Sarajevo där caddyn tillverkades i europa blev bombad.
Jetta mk2 tillverkas och säljs fortfarande i kina, dock lite annorlunda bak och framände.
Dörrarna på en tvådörrars golf/jetta mk1 är exakt 21,5cm längre än dito fyrdörrars.
Takluckan på Golf mk1 är exakt likadan som den till golf mk2, passar rakt av dvs.
De senare Caddy mk1 har annan infästning till bladfjädrarna bak är de äldre modellerna.
Amerikanarna slutade tillverka Caddyn -83 när pressformarna skeppades över till europa och den lanserade här samma år.
De första årsmodellerna av golf mk1 har emblemen "Golf" och "Volkswagen" på motsatta sidan.
Man måste ta ut hela motorn på en Phaeton V10 TDI för att byta turboaggregaten.
Det finns tre olika originalinsug på Golf mk2 16v.
Den blått lysande helljusindikatorn på en golf (om den inte är gul som i de tidiga modellerna) är ingen diod, det är en vanlig lampa med en blå hätta på.
1,6 8v motorn har vattenröret på toppen mellan ettans o treans cylinder, medans 1,8an har det mellan trean o fyran.
Nu kommer jag inte på något mer....
(med reservation för fel, jag är mänsklig jag med)