2097
Sök

Onödigt bilvetande, dela med dig..

Diktator
968 Inlägg
12 januari 2010
#761
På Golf C mk1 fanns det ingen intervall torkar funktion, utan bara "på" och "snabb" läge.
även ratten är gjort i hårdplast istället för dom andra som har mjukare typ "greppvänlig".
den hade även inte heller lås för handskfacket.

Inga jettor mk1 hade varvräknare original, dom såldes inte med dom i sverige.

Forummoderator
26 301 Inlägg
12 januari 2010
#762
Nya Skoda Fabia har likadana knappar för elfönsterhissarna som Vw Caddy..har jag för mig. Eller var det Polon? Kanske båda? Rätta mig om jag har fel?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Olika
907 Inlägg
12 januari 2010
#763
AirOne skrev:
Nya Skoda Fabia har likadana knappar för elfönsterhissarna som Vw Caddy..har jag för mig. Eller var det Polon? Kanske båda? Rätta mig om jag har fel?
Det är säkert Polo eftersom caddy´n bygger på just polo till stor del.

Nya Seat Exeo bygger på Audi A4 B6.
Exeo betyder just pånyttfödelse.

Mvh
Fredrik

Ljudbyggare
170 Inlägg
12 januari 2010
#764
rollerrocker skrev:
Kompressorn på en top fuel dragster behöver 800 hk för att fungera....

vevaxeln snurrar bara 540 varv från start till mål (402m)

Om utrustning och bil är betald och teamet jobbar gratis och INGET går sönder, kostar varje repa 1000 dollar i sekunden.

En TF dragster drar 5,7 liter nitro i sekunden...lika mycket som ett fullt lastat boeing 747
Och miljöfolket jagar dubbdäck i stockholm hahahahahahaha


orginal är för gubbjävlar
296 Inlägg
12 januari 2010
#765
JonR skrev:
mr_harry skrev:
Sylwe skrev:
På volvo 240 L fanns ingen klocka som på gl å dl smile + att man inte kunde öppna bakrutan på 2dr
va inte tyg golvmatta i den heller utan en i gummi
Inte heller intervall på vindrutetorkarna fanns på L modellen!smile
fins ju inte på den vanliga 75an heller.kom inte för n på senare års de:)kommer inte ihåg vilken bara.
Senast redigerat av mr_harry (12 januari 2010)

hellre pallbocks kung än trailer queen

653 Inlägg
12 januari 2010
#766
Frostfjord skrev:
rollerrocker skrev:
Kompressorn på en top fuel dragster behöver 800 hk för att fungera....

vevaxeln snurrar bara 540 varv från start till mål (402m)

Om utrustning och bil är betald och teamet jobbar gratis och INGET går sönder, kostar varje repa 1000 dollar i sekunden.

En TF dragster drar 5,7 liter nitro i sekunden...lika mycket som ett fullt lastat boeing 747
Och miljöfolket jagar dubbdäck i stockholm hahahahahahaha
haha ja jävlar big_smile

Smoke tires not drugs

Analog warfare bevara kassettbands kulturen
133 Inlägg
12 januari 2010
#767
Enligt uppgift ska gjutmåtten på en nyare ford V8 i mustang II vara samma som vissa av de som används i formel 1 yikes

Königsegg lär använda motorblock av denna typ cool

mad Sedan finns det bolt on satser för V8 i Ford focus roll
Senast redigerat av Q-less (12 januari 2010)

"When you hit the tree between the headlights thats understeer.
Oversteer is when you hit the tree between the Tail Lights" - Wayne Bell
William Shakespeare skrev på 1500 talet om japsdämpare: Much ado about nothing

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
12 januari 2010
#768
Frostfjord skrev:
rollerrocker skrev:
Kompressorn på en top fuel dragster behöver 800 hk för att fungera....

vevaxeln snurrar bara 540 varv från start till mål (402m)

Om utrustning och bil är betald och teamet jobbar gratis och INGET går sönder, kostar varje repa 1000 dollar i sekunden.

En TF dragster drar 5,7 liter nitro i sekunden...lika mycket som ett fullt lastat boeing 747
Och miljöfolket jagar dubbdäck i stockholm hahahahahahaha
Sen att en Top Fuel går på 90% nitrometan och 10% metanol gör dom inte direkt till miljöbovar. wink

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
12 januari 2010
#769
Elda skrev:
Opelmadness skrev:
Frostfjord skrev:

Och miljöfolket jagar dubbdäck i stockholm hahahahahahaha
Sen att en Top Fuel går på 90% nitrometan och 10% metanol gör dom inte direkt till miljöbovar. wink
traktorpulling däremot...
Haha, ja precis. Ryker bra där.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

Tvivlare
2 266 Inlägg
12 januari 2010
#770
ToXtreme skrev:
Vet inte om detta klassas som onödigt vetande men tongue

På Peugeots nyare modeller (antar att detta gäller för alla Peugeot/Citroenbilar) så funkar elhissarna när man stänger av bilen om man inte öppnar en dörr, inget konstigt med det då denna funktionen finns på de flesta nya bilar. Vad som däremot jag inte sett på någon annan nyare bil är att belysningen i elhissknapparna lyser hela tiden så länge det fortfarande går att dra ner rutan och så fort det inte går längre så slocknar ljuset.

Möjligt att det är så på flera bilar, men det är inte precis någonting man tänker på direkt tongue
Omega B smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
13 januari 2010
#771
Opelmadness skrev:
På Chryslerbilar från slutet av 60-talet och tidigare är det vänstergängade hjulmuttrar på höger sida, för att dom trodde att dom skulle ha svårare att vrida upp sig under acceleration.
(Eller om det var på andra sidan, är inte säker)
Samma på äldre Scanior och Ford Transiter från sextio och sjuttiotal.



AirOne skrev:
1982 tillverkades den ovanligaste modellen av 240 - dvs 243. Efter ett maskinfel i fabriken i Belgien så föddes sammanlagt 30 stycken 243:or med två dörrar (244) på ena sidan, och en lång dörr (242) på andra sidan.
Bilarna byggdes ändå klart och skeppades till Estland för försäljning.

Översatte en text från denna sida: http://forums.motivemag.com/zerothread? … id=4234641

Hur det egentligen exakt gick till spekuleras i, om det var meningen eller om det helt enkelt blev ett fel i fabriken. Men..helt klart lustigt ser det ju ut, om man går efter bilderna på sidan tongue
FEL! och bara en myt. Volvo sålde inte ens bilar i Estland -82 och de 243´or som finns är efterkonstruktioner och ombyggda bilar.




AcesHigh666 skrev:
Till de gamla bubblorna med 6v fick man en vev till bilen ifall batteriet skulle strejka smile
Cittra GS -74 har tom. ett hål under stötfångaren fram där domkraftsveven kan användas för att veva igång motorn. Den kan dessutom precis som paddan köras på tre hjul.


fuzzmower skrev:
Citroen DS, även kallad Paddan, kan köra på tre hjul. Om man får punktering på ett bakdäck kan man köra vidare genom att ställa den gashydrauliska fjädringen i högsta läget. De olika spårvidderna bak och fram gör att det blir fyra spår när man kör i snö.
De flesta cittror med gashydralisk fjädring kan köras på tre hjul. Paddan har fö. glasfibertak och varje bakskärm sitter i endast en bult.


habomaster skrev:
Pierre_r skrev:
kolvas skrev:
att höger bakhjul sitter längre bak än vänster på en Renault 4 p.g.a tankröret
Typiskt fransmän till att krångla till det.
"oj höger bakhjul tar i tankröret vi kan ju flytta röret en bit. NEJ vi flyttar bak däcket bara för att vi är fransmän och vi bara måste göra allt mycket krångligare än någon annan"
Det stämmer att bakhjulen sitter olika på Renault 4, dock inte pga tankröret utan för att det var första bilen man använde torsionsbakaxel på. Man hade då inte kommit fram till att man kunde använda rör som torsionsfjädrar på det sätt som används idag.
Man hade helt enkelt gjort en individuell upphängning bak genom att ha två stänger där den ena satt bakom den andra.

Fördelen med torsionfjädringen var att man kunde öka lastutrymmet ganska mycket då det inte behövdes något fjädersäte längre.
Den typen av fjädring användes för övrigt även på Renault 5, Clio, 19, Megane mfl..
Även Renault 12, 16 har olika spårvidd på höger/vänster sida. En annan fördel med Renaults fjädring att lägga torisionstavarna omlott var att dessa kunde göras dubbelt så långa jämfört med tex. VW bubblan = mjukare och komfortablare fjädring.
Senast redigerat av hotrodder (13 januari 2010)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

1 067 Inlägg
13 januari 2010
#772
Opelmadness skrev:
Elda skrev:
Opelmadness skrev:

Sen att en Top Fuel går på 90% nitrometan och 10% metanol gör dom inte direkt till miljöbovar. wink
traktorpulling däremot...
Haha, ja precis. Ryker bra där.
Vatteninsprutning


German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
13 januari 2010
#773
Renault Clio har bara en plastmutter som håller vardera baklampan på plats. Mycket praktiskt.
Vet dock ej om nyare än phase III har det... Smidigt är det i vilket fall. smile

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

Olika
907 Inlägg
13 januari 2010
#774
MantaRobin skrev:
ToXtreme skrev:
Vet inte om detta klassas som onödigt vetande men tongue

På Peugeots nyare modeller (antar att detta gäller för alla Peugeot/Citroenbilar) så funkar elhissarna när man stänger av bilen om man inte öppnar en dörr, inget konstigt med det då denna funktionen finns på de flesta nya bilar. Vad som däremot jag inte sett på någon annan nyare bil är att belysningen i elhissknapparna lyser hela tiden så länge det fortfarande går att dra ner rutan och så fort det inte går längre så slocknar ljuset.

Möjligt att det är så på flera bilar, men det är inte precis någonting man tänker på direkt tongue
Omega B smile
Precis så har det funkat på Audi sedan tidigt 80-tal, det hela styrs av PWCU = Power Window Control Unit.

Mvh
Fredrik

Concordia res parvae crescent
924 Inlägg
13 januari 2010
#775
citroen's emblem är kuggarna i dagens växellådor. de va nån smart jävel på citroen som kom på att om man sneskär kuggarna istället fö att ha dom raka så blir de lättare att växla å de blir mjukare växlingar.

I'm 667 neighbur of the beast
www.rushracing.se

463 Inlägg
13 januari 2010
#776
weian skrev:
citroen's emblem är kuggarna i dagens växellådor. de va nån smart jävel på citroen som kom på att om man sneskär kuggarna istället fö att ha dom raka så blir de lättare att växla å de blir mjukare växlingar.
..och mindre oljud

387 Inlägg
13 januari 2010
#777
tycker det lutktar ycket myt i dennan tråden  ! men menar nt alla inlägg nu !


German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
13 januari 2010
#778
weian skrev:
citroen's emblem är kuggarna i dagens växellådor. de va nån smart jävel på citroen som kom på att om man sneskär kuggarna istället fö att ha dom raka så blir de lättare att växla å de blir mjukare växlingar.
Själva André Citroën gjorde den upptäckte faktiskt. smile

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

Analog warfare bevara kassettbands kulturen
133 Inlägg
13 januari 2010
#779
Vet ni att det "konstruerades bildelar" ett par hundra år innan bilarna kom till?
Ja jag hoppar över den trehjuliga ångbilen från slutet av 1700 talet!

Principen för kardanknuten tillskrivs Hieronymus Cardanus (Gerolamo Cardano), medan den här aktuella tillämpningen i Sverige brukar förknippas med Christopher Polhem. Kardanknut heter Hooke's joint i England, uppkallad efter Robert Hooke som 1676 producerade en fungerande kardanknut. Polhem lär på sina resor i Europa i början av 1690-talet ha kunnat studera Hookes lösning. Den moderna engelskspråkiga beteckningen universal joint infördes av den amerikanske biltillverkaren Henry Ford.

Källa: wikipedia

"When you hit the tree between the headlights thats understeer.
Oversteer is when you hit the tree between the Tail Lights" - Wayne Bell
William Shakespeare skrev på 1500 talet om japsdämpare: Much ado about nothing

Med.lem
3 759 Inlägg
13 januari 2010
#780
MantaRobin skrev:
ToXtreme skrev:
Vet inte om detta klassas som onödigt vetande men tongue

På Peugeots nyare modeller (antar att detta gäller för alla Peugeot/Citroenbilar) så funkar elhissarna när man stänger av bilen om man inte öppnar en dörr, inget konstigt med det då denna funktionen finns på de flesta nya bilar. Vad som däremot jag inte sett på någon annan nyare bil är att belysningen i elhissknapparna lyser hela tiden så länge det fortfarande går att dra ner rutan och så fort det inte går längre så slocknar ljuset.

Möjligt att det är så på flera bilar, men det är inte precis någonting man tänker på direkt tongue
Omega B smile
Och A tongue

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!


Sök