Angående Rover/Buickmotorerna på sidan 2; De fanns i en turboversion 1962, bolt-on på en standardmotor, och en vatteninsprutning för hållbarheten. Problemet var att "tankmätaren" till vattenbehållaren satt lite under blickfånget i mittkonsolen, med följd att de flesta av motorerna packade ihop p.g.a. att ägaren inte sett att det varit tomt i tanken. Dessa motorer (främst monterade i Buick Special) utgick snart ur produktionen. Ett snöpligt slut på en modell som kunde prestera som toppmodellerna med bigblockmotorer vid rödljusen!
Mercedes har haft separata reglage för temperatur vänster/höger sida i kupén sedan 50-talet.
Förardörren på en mercedes går att öppna 90 grader för att underlätta för funktionsnedsatta vid i och urstigning.
Stjärnan på äldre modeller lyses upp av strålkastarna. Detta för att man ska kunna se att lamporna fungerar som de ska.
Cadillac Seville hade samma funktion i små indikatorstationer i främre hörnen av skärmarna ända från starten 1975. Det är inga lampor som lyser i dessa små linser, utan det är fiberoptiska kablar som går mellan reflektorer och linser.
Tanken var att Seville skulle standardutrustas med en rad säkerhetsdetaljer som standard, men då det inte var tillräckligt pålitliga komponenter fick man nöja sej med att från 1975 kunna beställa bl.a. airbag och ABS som options
Hästkrafter är en matematisk formel- vridmoment är på riktigt!