2160
Sök

Onödigt bilvetande, dela med dig..

Hobby Fotograf
650 Inlägg
28 november 2010
#962
Putteliten skrev:
PMPerformance skrev:
THEBADGUY skrev:

Volvo var ju även först med en tvärställd 6:a.
fel de var en engelsk bil simca eller morris som satte en sexa på tvären
Vilken Volvo sitter det en 6a på tvären i?
Ja volvo s80 T-6 t.ex.


2 266 Inlägg
28 november 2010
#963
ProXem skrev:
Putteliten skrev:
PMPerformance skrev:

fel de var en engelsk bil simca eller morris som satte en sexa på tvären
Vilken Volvo sitter det en 6a på tvären i?
Ja volvo s80 T-6 t.ex.
men den fick inte plats i v70n när den kom därför fick den bara 5or

svetsdiff !!!

Evildan
29 november 2010
#964
PMPerformance skrev:
ProXem skrev:
Putteliten skrev:

Vilken Volvo sitter det en 6a på tvären i?
Ja volvo s80 T-6 t.ex.
men den fick inte plats i v70n när den kom därför fick den bara 5or
Är inte s80 och v70 av den generationen identiska i kaross och platta?
s80 som skulle vara lite mera exklusiv fick en rak tvärställd 6cyl, T6 och 2.9liters.

v70 II från årsmodell 2008 har 6or på tvären 3.2liters och T6.
s80 som fortfarande ska vara lite mera exklusiv fick en Yamaha v8 som topoftheline motor.

9 113 Inlägg
29 november 2010
#965
Evildan skrev:
PMPerformance skrev:
ProXem skrev:

Ja volvo s80 T-6 t.ex.
men den fick inte plats i v70n när den kom därför fick den bara 5or
Är inte s80 och v70 av den generationen identiska i kaross och platta?
s80 som skulle vara lite mera exklusiv fick en rak tvärställd 6cyl, T6 och 2.9liters.

v70 II från årsmodell 2008 har 6or på tvären 3.2liters och T6.
s80 som fortfarande ska vara lite mera exklusiv fick en Yamaha v8 som topoftheline motor.
Å den har dom oxå klämt in på tvären såg ja!


Meldem
917 Inlägg
29 november 2010
#966
när McLaren F1 fick sitt namn "F1" var det mest ett internt skämt, de sa att dem var 39 steg före Ferrari F40. Sen kom dem inte på ett bättre namn så det fick bli "F1" smile

(╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Evildan
29 november 2010
#967
Putteliten skrev:
Evildan skrev:
PMPerformance skrev:

men den fick inte plats i v70n när den kom därför fick den bara 5or
Är inte s80 och v70 av den generationen identiska i kaross och platta?
s80 som skulle vara lite mera exklusiv fick en rak tvärställd 6cyl, T6 och 2.9liters.

v70 II från årsmodell 2008 har 6or på tvären 3.2liters och T6.
s80 som fortfarande ska vara lite mera exklusiv fick en Yamaha v8 som topoftheline motor.
Å den har dom oxå klämt in på tvären såg ja!
Så gnäller vissa på att Franska bilar är svåra att komma åt o skruva med, måste gått åt mycket vaselin och våld för att få in v8 där

Evildan
30 november 2010
#969
Hastighetsmätaren och varvräknaren följs åt simultant i samma "vinkel" på 5e växeln i Mazda 323 1.3 -95 så om den ena ger upp vet man ändå vad den skulle visat big_smile

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
30 november 2010
#970
PMPerformance skrev:
THEBADGUY skrev:
AndreasPlars skrev:
Kanske menade man den första tvärställda femman?

M.V.H.
Volvo var ju även först med en tvärställd 6:a.
fel de var en engelsk bil simca eller morris som satte en sexa på tvären
Sen när blev Simca engelskt? roll

Leyland Princess ska alltså ha varit först med en rak, tvärställd sexa då? Hmm, där ser man... smile
Senast redigerat av Opelmadness (30 november 2010)

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

36 Inlägg
30 november 2010
#971
Angående Rover/Buickmotorerna på sidan 2; De fanns i en turboversion 1962, bolt-on på en standardmotor, och en vatteninsprutning för hållbarheten. Problemet var att "tankmätaren" till vattenbehållaren satt lite under blickfånget i mittkonsolen, med följd att de flesta av motorerna packade ihop p.g.a. att ägaren inte sett att det varit tomt i tanken. Dessa motorer (främst monterade i Buick Special) utgick snart ur produktionen. Ett snöpligt slut på en modell som kunde prestera som toppmodellerna med bigblockmotorer vid rödljusen!

Mercedes har haft separata reglage för temperatur vänster/höger sida i kupén sedan 50-talet.
Förardörren på en mercedes går att öppna 90 grader för att underlätta för funktionsnedsatta vid i och urstigning.
Stjärnan på äldre modeller lyses upp av strålkastarna. Detta för att man ska kunna se att lamporna fungerar som de ska.

Cadillac Seville hade samma funktion i små indikatorstationer i främre hörnen av skärmarna ända från starten 1975. Det är inga lampor som lyser i dessa små linser, utan det är fiberoptiska kablar som går mellan reflektorer och linser.
Tanken var att Seville skulle standardutrustas med en rad säkerhetsdetaljer som standard, men då det inte var tillräckligt pålitliga komponenter fick man nöja sej med att från 1975 kunna beställa bl.a. airbag och ABS som options

Hästkrafter är en matematisk formel- vridmoment är på riktigt!

2 266 Inlägg
30 november 2010
#972
Opelmadness skrev:
PMPerformance skrev:
THEBADGUY skrev:

Volvo var ju även först med en tvärställd 6:a.
fel de var en engelsk bil simca eller morris som satte en sexa på tvären
Sen när blev Simca engelskt? roll

Leyland Princess ska alltså ha varit först med en rak, tvärställd sexa då? Hmm, där ser man... smile
så var den hette blanda ihop de lite men engelskt var rätt

svetsdiff !!!

2 266 Inlägg
30 november 2010
#973
Evildan skrev:
PMPerformance skrev:
ProXem skrev:

Ja volvo s80 T-6 t.ex.
men den fick inte plats i v70n när den kom därför fick den bara 5or
Är inte s80 och v70 av den generationen identiska i kaross och platta?
s80 som skulle vara lite mera exklusiv fick en rak tvärställd 6cyl, T6 och 2.9liters.

v70 II från årsmodell 2008 har 6or på tvären 3.2liters och T6.
s80 som fortfarande ska vara lite mera exklusiv fick en Yamaha v8 som topoftheline motor.
inte enligt volvo
v70II är lika som s80n ser lite olika ut på kofångaren fram lite små detaljer
v8 an är ju en liten och kompakt v8 kortare än en vanlig sexa

svetsdiff !!!

Fd Bannad
657 Inlägg
10 december 2010
#974
lindstrome skrev:
en dodge ram srt10 "hemi" är ingen riktig hemi
Jag tror aldrig att chrysler sagt att Viper 10an är en Hemi, det är nämligen en 318.

5.7an och 6.1an är dock hemis, även om det inte är en perfekt sfär för då klarar dom ej avgasvärden. Hemi är ju ett varumärke som Chrysler äger, så att säga att nya Hemin inte är en äkta Hemi är ju som att säga att nya V70 inte är en äkta v70.

Märkesbög

36 Inlägg
10 december 2010
#975
Hedning skrev:
lindstrome skrev:
en dodge ram srt10 "hemi" är ingen riktig hemi
Jag tror aldrig att chrysler sagt att Viper 10an är en Hemi, det är nämligen en 318.

5.7an och 6.1an är dock hemis, även om det inte är en perfekt sfär för då klarar dom ej avgasvärden. Hemi är ju ett varumärke som Chrysler äger, så att säga att nya Hemin inte är en äkta Hemi är ju som att säga att nya V70 inte är en äkta v70.
Hemi är väl dessutom resultatet av att Mercedes hade sina fingrar med i utvecklingen?
Chrysler Corp. äger namnet, men inte konceptet. Övriga tillverkare får snällt säga att de har hemisfäriska förbränningsrum i stället.

Hästkrafter är en matematisk formel- vridmoment är på riktigt!

Fd Bannad
657 Inlägg
10 december 2010
#976
smokeytorque skrev:
Hedning skrev:
lindstrome skrev:
en dodge ram srt10 "hemi" är ingen riktig hemi
Jag tror aldrig att chrysler sagt att Viper 10an är en Hemi, det är nämligen en 318.

5.7an och 6.1an är dock hemis, även om det inte är en perfekt sfär för då klarar dom ej avgasvärden. Hemi är ju ett varumärke som Chrysler äger, så att säga att nya Hemin inte är en äkta Hemi är ju som att säga att nya V70 inte är en äkta v70.
Hemi är väl dessutom resultatet av att Mercedes hade sina fingrar med i utvecklingen?
Chrysler Corp. äger namnet, men inte konceptet. Övriga tillverkare får snällt säga att de har hemisfäriska förbränningsrum i stället.
Exakt, Bla Ford har ju haft bilar med hemisfäriska förbränningsrum.
Chrysler och Ford var ju samarbetspartners när hemin kom till, men hur mycket dom hade med saken att göra vet jag inte. Dock har ju folk på AMG fått sparken för att dom snickra ihop en motor åt Mamma mopar.

Märkesbög

98 Inlägg
12 december 2010
#977
Hedning skrev:
lindstrome skrev:
en dodge ram srt10 "hemi" är ingen riktig hemi
Jag tror aldrig att chrysler sagt att Viper 10an är en Hemi, det är nämligen en 318.

5.7an och 6.1an är dock hemis, även om det inte är en perfekt sfär för då klarar dom ej avgasvärden. Hemi är ju ett varumärke som Chrysler äger, så att säga att nya Hemin inte är en äkta Hemi är ju som att säga att nya V70 inte är en äkta v70.
Vad menar du med 318?

Volymmässigt är Viper's V10 en 488 (8,4L).

Undrar förresten vafan man ska med en 8,4 liter stor V10 och 510hk när BMW M5 får ut samma effekt från 5 liters V10? Något vättigt svar?

Gorgilus addictus
4 756 Inlägg
12 december 2010
#978
Newguy skrev:
Hedning skrev:
lindstrome skrev:
en dodge ram srt10 "hemi" är ingen riktig hemi
Jag tror aldrig att chrysler sagt att Viper 10an är en Hemi, det är nämligen en 318.

5.7an och 6.1an är dock hemis, även om det inte är en perfekt sfär för då klarar dom ej avgasvärden. Hemi är ju ett varumärke som Chrysler äger, så att säga att nya Hemin inte är en äkta Hemi är ju som att säga att nya V70 inte är en äkta v70.
Vad menar du med 318?

Volymmässigt är Viper's V10 en 488 (8,4L).

Undrar förresten vafan man ska med en 8,4 liter stor V10 och 510hk när BMW M5 får ut samma effekt från 5 liters V10? Något vättigt svar?
Kollar du på vridmomentet mellan vipern och m5:an så förstår du varför.

712 nm i Viper och 520 i M5:an.
Senast redigerat av THEBADGUY (12 december 2010)

Allt för den där jävla hatten!

98 Inlägg
12 december 2010
#979
THEBADGUY skrev:
Newguy skrev:
Hedning skrev:

Jag tror aldrig att chrysler sagt att Viper 10an är en Hemi, det är nämligen en 318.

5.7an och 6.1an är dock hemis, även om det inte är en perfekt sfär för då klarar dom ej avgasvärden. Hemi är ju ett varumärke som Chrysler äger, så att säga att nya Hemin inte är en äkta Hemi är ju som att säga att nya V70 inte är en äkta v70.
Vad menar du med 318?

Volymmässigt är Viper's V10 en 488 (8,4L).

Undrar förresten vafan man ska med en 8,4 liter stor V10 och 510hk när BMW M5 får ut samma effekt från 5 liters V10? Något vättigt svar?
Kollar du på vridmomentet mellan vipern och m5:an så förstår du varför.

712 nm i Viper och 520 i M5:an.
Trotts de är Vipern inte så mycket snabbare ^^ Vet inte, men jag fattar inte vitsen med 8,4liter V10 framför sig om effekten inte är 700hk+...

36 Inlägg
12 december 2010
#980
Fattar inte ? Enda Beemern som låter gott är den som har åtta. Vipern låter, beter sej och ser ohyfsad, opolerad och ouppfostrad ut.

En BMW är lite väl polerad, och något intetsägande. Ja- lite tråkig.....

Hästkrafter är en matematisk formel- vridmoment är på riktigt!


Sök