2249
Sök

ChriZtoffers garage: Saab 9-3SS -03 {Alpine/DigitalDesigns} projekt med mer...

Projektet startade för 4år sedan med en enklare uppgradering av ljudsystemet men allteftersom kraven och erfarenheten ökade så har även nivån på ljudsystemet ökat. Även vissa utseendemässiga förändringar har skett både in... Visa mer

GAS democar 2018!
714 380 Visningar
Projektet avslutat 9 september 2014
155 Inlägg
8 juni 2012
Ser riktigt bra ut, ska bli skoj o höra den på lördag.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
10 juni 2012
Trådstartare
rasurbo skrev:
Allt som du gör ser så bra ut och detta är inget undantag smile

Tack du. smile Kul att höra!

--JoNaS-- skrev:

Hoppas det var till belåtenhet? wink Även fast det inte spelar så värst högt.

Nu är man iaf hemkommen efter dagens "lek"! Försökte korta portarna igår för att höja avstämningen en bit, men fick inte lös dom så det fick vara. Målet var annars att nå 140dB men nu sänktes målet till att kommer över 135dB i ett förska skede med T1 basen (lådan avstämd till ungefär 35Hz) men efter bara några låtar så blev basen helt tyst. Död. Nådde som bäst 134,6dB. Visserligen bra för en bas i 500-kronorsklassen men en bit ifrån mitt mål.

Eftersom jag ändå betalt för att tävla och dessutom inte ville köra hem utan bas så skruvades Amegorna i istället (tar ungefär 15 minuter att byta baffel och bas, om man får göra det i fred) och bilen rullades upp till mätning, 136,3dB med stängda dörrar och 134,?dB med öppna, nytt personbästa! Väldans nöjd med dom resultaten, och då tror jag att det fortfarande fanns lite mer att ge. Men basarna är väl dyra för att leka sönder.

Nu sitter jag här och klurar på vad man ska hitta på för nåt annat kul att leka med, enklast vore nån 15" eller dubbla 12" som trivs i runt 100L låda, tål 600-1000Wrms och kan köras i 4Ohm, men det ska vara billigt också. Får se vad man hittar på, ett ytterligare alternativ är att göra en låda i lådan och stoppa i nån stöddig liten 8" bas. Får se vart det slutar.... smile

Avslutar med att säga att jag nog för en gångs skull verkligen kan säga att jag är nöjd med ljudet i bilen! Det spelat tillräckligt högt för att man inte ska kunna åka längre resor med hög volym utan att bli trött i huvudet, samtidigt som allt låter bra och samspelt. Tillräckligt av allt helt enkelt, lite mer djupbas bara, men det ordnar jag nog med lite lägre avstämning hoppas jag.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

564 Inlägg
10 juni 2012
ChriZtoffer skrev:
rasurbo skrev:
Allt som du gör ser så bra ut och detta är inget undantag smile

Tack du. smile Kul att höra!

--JoNaS-- skrev:

Hoppas det var till belåtenhet? wink Även fast det inte spelar så värst högt.

Nu är man iaf hemkommen efter dagens "lek"! Försökte korta portarna igår för att höja avstämningen en bit, men fick inte lös dom så det fick vara. Målet var annars att nå 140dB men nu sänktes målet till att kommer över 135dB i ett förska skede med T1 basen (lådan avstämd till ungefär 35Hz) men efter bara några låtar så blev basen helt tyst. Död. Nådde som bäst 134,6dB. Visserligen bra för en bas i 500-kronorsklassen men en bit ifrån mitt mål.

Eftersom jag ändå betalt för att tävla och dessutom inte ville köra hem utan bas så skruvades Amegorna i istället (tar ungefär 15 minuter att byta baffel och bas, om man får göra det i fred) och bilen rullades upp till mätning, 136,3dB med stängda dörrar och 134,?dB med öppna, nytt personbästa! Väldans nöjd med dom resultaten, och då tror jag att det fortfarande fanns lite mer att ge. Men basarna är väl dyra för att leka sönder.

Nu sitter jag här och klurar på vad man ska hitta på för nåt annat kul att leka med, enklast vore nån 15" eller dubbla 12" som trivs i runt 100L låda, tål 600-1000Wrms och kan köras i 4Ohm, men det ska vara billigt också. Får se vad man hittar på, ett ytterligare alternativ är att göra en låda i lådan och stoppa i nån stöddig liten 8" bas. Får se vart det slutar.... smile

Avslutar med att säga att jag nog för en gångs skull verkligen kan säga att jag är nöjd med ljudet i bilen! Det spelat tillräckligt högt för att man inte ska kunna åka längre resor med hög volym utan att bli trött i huvudet, samtidigt som allt låter bra och samspelt. Tillräckligt av allt helt enkelt, lite mer djupbas bara, men det ordnar jag nog med lite lägre avstämning hoppas jag.

Ville du ha högre avstämning för att spela högre först, och sedan djupare för att det ska låta bättre eller hänger jag inte med här riktigt?

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Projekt: Saab 900 förfining, vård & ljudbygge https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4731481

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
10 juni 2012
Trådstartare
Den högre avstämningen var enbart för att spela högre, till vardags vill jag ha som nuvarande eller möjligtvis något lägre, då skiter jag i om det lirar 135 eller 140dB bara det låter bra. smile

Juste! Glömde skiva i förra posten, Passaten tog nytt rekord med 145,1dB (utom tävlan) med musik och 144,8dB på tävling idag. Nu ska vi korta porten lite till och runda kanterna rejält för att se om det ökar något mer. smile
Senast redigerat av ChriZtoffer (10 juni 2012)

Saab 9-3SC {SQ-edition}

dB Jägare!
732 Inlägg
10 juni 2012
Här har du några sjukt billiga 12" basar, dock inte en blekaste vad dem vill ha för låda!

http://www.mtr.nu/myshop_start.php?PRID=146

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
10 juni 2012
Trådstartare
Ajuste det var dom du pratade om för ut ja, kan ju vara ett alternativ! smile Sitter och dammsuger både blocket och Bilsteroforums Köp & Sälj efter intressanta alternativ nu, vore kul att få tag på nåt till helgens tävling i Örebro.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

21 761 Inlägg
10 juni 2012
Den basen är knappast någonting att spela högt med, men tex 70 liter avstämt till 35 Hz kan nog spela hyfsat djupt utan att låta jättepeakad. Teori, som vanligt. Hittade några parametrar på Prisjakt, fanns inga på hemsidan eller hos MTR. smile

dB Jägare!
732 Inlägg
10 juni 2012
ChriZtoffer skrev:
Ajuste det var dom du pratade om för ut ja, kan ju vara ett alternativ! smile Sitter och dammsuger både blocket och Bilsteroforums Köp & Sälj efter intressanta alternativ nu, vore kul att få tag på nåt till helgens tävling i Örebro.

Ah, med tanke på priset så gråter man ju inte direkt blod om man bränner dem! tongue
Ah hade velat vart dit jag med, men allt är ju urplockat och bara 1 bas lever så känns
som att jag får skippa det! =/

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
10 juni 2012
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Den basen är knappast någonting att spela högt med, men tex 70 liter avstämt till 35 Hz kan nog spela hyfsat djupt utan att låta jättepeakad. Teori, som vanligt. Hittade några parametrar på Prisjakt, fanns inga på hemsidan eller hos MTR. smile

Aha, äsh då... Får kolla begagnat istället då. smile Skiter ju egentligen i hur det låter, kommer köra Amegorna 99% av all tid jag åker i bilen men vill ha nåt annat som jag kan smiska på såna här småtävlingar och se ifall man kan lyckas spela någorlunda högt också. Har visserligen Passaten som dB-bil men vill leka lite i min egen också.

Wiesel skrev:
ChriZtoffer skrev:

Ah, med tanke på priset så gråter man ju inte direkt blod om man bränner dem! tongue
Ah hade velat vart dit jag med, men allt är ju urplockat och bara 1 bas lever så känns
som att jag får skippa det! =/

Hehe nej precis, så som jag tänkte med T1an. smile Men jag hade allt hoppats att den skulle hålla liiiite längre, iaf gårdagen ut. Skulle ha höjt avstämningen och testat, men men.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

155 Inlägg
10 juni 2012
ChriZtoffer skrev:

Vad är det för tävling i Örebro?
Länk?

329 Inlägg
11 juni 2012
Nedrans otur jag inte är hemma i helgen hmm/
Hade ju vart dödsfint att få peta på oscillioskopet sad(

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
25 juni 2012
Trådstartare
Lite sent nu kanske, men de blev inge Örebro för min del. wink Såg ingen vits att åka dit då jag inte hade nåt att försöka spela högt med, och det var en del annat att göra. Dagen efter labbades det lite med lådan i Passaten och nytt rekord sattes, 146dB med ton. Nu ska vi prova att höja avstämningen lite mer och minska lådvolymen en del samt täta några till ställen så får vi se vad som händer. När vi gjort allt vi kan åker det in ett vassare steg.

Har fått en del gjort i min egen låda nu också. Började med att sätta trekantslist i alla hörn och kanter, vet inte om det gör nån större nytta men det känns bra iaf. När det var klart så kom jag på att lådan kändes lite vek, så jag slängde ihop ett stag. Blev lite avancerat eftersom jag vill kunna stoppa i i princip valfri 15" bas.

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66688/66688-aca83c273c53ee574700c15659e22d8e.jpg

Resultatet blev lite annorlunda mot den uppritade idén, kom på att jag kunde krångla till det lite mer. wink Självklart är alla kanter rundade med fräsen så luften ska kunna röra sig fritt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66688/66688-baedf33a75f85398923733f8bf146d71.jpg

Stoppade i staget i lådan och satte självklart trekantslist även runt staget. Känns som att botten och bakstycke på lådan blev lite stummare iaf.

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66688/66688-2cf75bbd94773d53c2f3fff677cce639.jpg

Sen var det dags att testa lite andra avstämningar. Har tidigare sågat rör med vanlig bågfil, men det blir sällan riktigt rakt så det krävs en hel del efterarbete, så jag provade pappas stora byggsåg men den kändes lite övermäktig. Slog lätt sönder rören med den. Så jag slängde ihop en jigg att lägga rören i så kan man såga med vanlig fogsvans, snitten blir perfekta varenda gång!

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66688/66688-304129b772eaf0e73b8d7346210e7c22.jpg

Sågade till ett kort rör att använda för SPL bruk, med nuvarande lådvolym ska det ge en avstämning vid 43Hz, minskar jag lådvolymen till runt 90L får jag istället runt 47Hz avstämning, får se vad man når för resultat nu med en ny fräsch T1 15". Det långa röret ger ungefär 30Hz avstämning och ska testas för vardags/SQ bruk.

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66688/66688-d47a8ba8ee13efd9a48e78c645ca95e0.jpg

Problemet med dom raka rören är att tratten tar i lådan, så det inhandlades ett par från MDS för att modifieras, vill ha kvar DLS trattarna orörda. Fick kapa och slipa en del för att få dit dom så funktionen är väl inte riktigt som tänkt, men dom passar iaf! Nu ska det testas lååånga rör så får vi se ifall min teori om Aeroslotport fungerar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66688/66688-f359ec4d0f64d7bdbe9560286b08414d.jpg
Senast redigerat av ChriZtoffer (25 juni 2012)

Saab 9-3SC {SQ-edition}

564 Inlägg
26 juni 2012
Ser bra ut! Vad är din aeroslotport-teori?

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Projekt: Saab 900 förfining, vård & ljudbygge https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4731481

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
8 juli 2012
Trådstartare
Var vist ett tag sen jag skrev här nu, har varit så mycket annat. Men min teori är att man faktist kan sätta porten närmare motstående vägg än portens diameter. För tillfället sitter portarna ca 5cm ifrån, men jag bör kunna gå ner mot strax över 2cm, det enda som borde hända är att lådans botten också agerar port och därmed sänker avstämningen.

Har tyvärr inte hänt ett skit med bilen sen sist, har dragit på mig nån förkylning/kraftig rethosta så bara jag kommer hem från jobbet så blir det slöläge. Ska ta tag i dokumentationen nu så man får klart den biten iaf, skulle även ha försökt få i bitumenmattan som köptes för en månad sen i framdörrarna. Sen är det mest pilla inställningar som gäller, och fixa lite detaljer i inredningen. smile

Har förresten beställt en liten box som konverterar HDMI till komposit så jag kommer kunna koppla telefonen till huvudenheten och få upp navigator/youtube/Spotify m.m., hoppas bara att det funkar som tänkt! Synd bara att man inte kommer kunna använda touchskärmen, men telefonen sitter ändå bara nån decimeter upp i en hållare.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

493 Inlägg
11 augusti 2012
Jag sitter här nu på sida 11 och har läst igenom tråden dom senaste 2 timmarna, och jag bara sitter och njuter till MAX över att se hur bra allt ser ut! Sitter och funderar på hur känslan måste ha känts när du har lyckats såpass bra, med ditt första projekt smile

Jag återkommer imorgon igen och försöker nöta igenom dom resterande 44 sidorna för mina ögon är fyrkantiga nu smile

Sponsor: www.12vled.se

257 Inlägg
11 augusti 2012
Hassman skrev:
Jag sitter här nu på sida 11 och har läst igenom tråden dom senaste 2 timmarna, och jag bara sitter och njuter till MAX över att se hur bra allt ser ut! Sitter och funderar på hur känslan måste ha känts när du har lyckats såpass bra, med ditt första projekt smile

Jag återkommer imorgon igen och försöker nöta igenom dom resterande 44 sidorna för mina ögon är fyrkantiga nu smile

Samma här, fast nu har jag läst hela tråden ! Det tog en hel vecka för att finläsa hela 55 sidor!

Måste säga att detta va bästa tråden jag läst här i garaget, o jag har läst rätt många, gillar "textbibeln" du skriver i varje update o inte bara lägger upp bilder o avslutar!

Är osså mkt intresserad av SQ så fått lite ideer till mitt bygge, men att få det lika stilrent som du har jag nog inte tålamodet haha.

Iaf, kudos till dig för hela tråden. Hade varit kul o lyssna på din bil ngn dag! Ska du ner till vallåkra med den?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
12 augusti 2012
Trådstartare
Var ett bra tag sen jag skrev nåt här nu, men kul att folk fortfarande läser tråden! Tack som tusan för kommentarerna! smile Bilen kommer ner till Vallåkra ja (och jag lika så, såklart) så alla som vill lyssna är mer än välkommna fram! Hoppas att allt ska lira som tänkt så, har haft lite problem med störningar och skit ett tag nu, ska försöka reda ut det i veckan. Men vi börjar med det som hänt sen sist i kronologisk ordning.

För ungefär en månad sen fick jag för mig att skaffa nån rejälare 15" bas (eller ett par billigare 12") att jaga dB med, funderade på en till T1 bas men med tanke på hur det gick med den förra så lät jag den tanken vila lite och kollade på alternativ. Funderade på en B2 ES15 men då kompisen har en sån så ville jag prova nåt annat, Gladen SQL15 såg väldigt intressant ut men lite dyr. Har länge varit sugen på att prova DD och efter lite sökande så fick jag tag på en nästan ny 2515 för ynka 2000kr, bara att åka och hämta! smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66688/66688-50f52ea1dc47fb4fbc150edb512276cf.jpg

28/7 var jag på tävlingen i Gävle, hade inga större förhoppningar om nåt vidare resultat då jag har brottats med en del störningar den senaste tiden, tror dom kommer från DSPn. Så jag stoppade i DDn för att kunna leka lite och se vad den kunde prestera. SQ delen gick å h-vete, en 4:e plats (eller om det var delad 3:e) med en massa nedslag på störningar (oväntat, eller inte...) och ett system som inte funkar riktigt som det ska. Basen var tydligen lite bumlig också, märkligt...

Lirade iaf 138dB med 30Hz avstämning, helt okej men hade velat nå 140dB iaf men basen är fortfarande hård och får inte alltför mycket effekt. Hade ändå en rolig dag med massa trevligt folk och för en gångs skull finfint väder!

Dagen efter bar det av ut till Engeltofta, hann mer eller mindre bara hem och sova innan nosen återigen styrdes österut. Väldigt trevligt där också på den årliga SAAB-träffen, i år representerade jag Ljudbutiken Gävle och fick prata med en hel del både kända och okända personer, kul som tusan! Drog igång ett larm på en Opel Insignia några meter bort också med lite Celiné Dion, hihi.

Sen hann en vecka gå innan det var dags för tävling igen, denna gång ett förbundsevent på Mantorp Park. Väldigt positiv upplevelse när man stod alldeles brevid driftingbanan, kul att se dom som verkligen kan och vågar åka brett. Tävlingsmässigt gick det helt okej, blev en 2:a plats efter Skogholm och hans Audi, nu hade jag dock Amegorna i igen och relativt lite störningar, men en del nedslag på dokumentationen.

I fredags (10/8) åkte jag och ett par kompisar med sina bilar upp till Älvdalen på lite plojtävling, stoppade i DDn och korta rören (ska ge ca 42Hz avstämning har jag för mig) för att se vad man kunde plocka ur den, landade på 138,1dB... Så dom långa rören (30Hz) åkte i igen så fort jag kom hem, bra mycket roligare så. Ska testa att flytta ner portarna till baffeln och se vad som händer, måste nå 140dB på nåt sätt!

Men nu blir det laddning inför nästa helg då det bär av ner till Vallåkra, supertaggad! Ska huvudsakligen fixa dokumentationen och försöka få bort störningarna en gång för alla, ska riva ur DSPn och kolla efter kassa lödningar. I värsta fall får jag väl köra utan den och använda filtren i enheten eller nåt, verkar dåligt med H700/701 boxar att låna tyvärr och det finns ingen ekonomi till nån ny nu. Har väl inga jätteförhoppningar om nån SM-vinst men vore kul med en pallplats iaf. Den som lever får se. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66688/66688-bfbfdb4c92c74149b03d0bb4609781e2.jpg
(Bafflar till kompisen DELTAAs Opel Astra, gissa vilken som är den gamla respektive den nya...)

Resten av tiden under semestern har spenderats på ljudbyggen av olika slag, bland annan 5st identiska spånskivelådor, tillfixning av saker i Passaten och mer eller mindre komplett bygge i en kompis Astra. Har även lagt lite tid på småsaker i mitt bygge, lite mer dämpmatta har hittat in på nåt ställe och en HDMI-RCA konverter har kopplats in för att få upp bild från telefonen, men det funkade inge vidare. Ursäktar den stora mängden text kontra få bilder, men jag har inte så mycket att visa tyvärr. Nu är jag mest sugen på ny bil att bygga i så man får göra allt rätt från början. smile
Senast redigerat av ChriZtoffer (12 augusti 2012)

Saab 9-3SC {SQ-edition}

818 Inlägg
12 augusti 2012
Riktigt roliga uppdateringar, och ser ut att vara hög kvalitet på det du gör smile

6 558 Inlägg
12 augusti 2012
rasurbo skrev:
Riktigt roliga uppdateringar, och ser ut att vara hög kvalitet på det du gör smile

neee inte då .. han har en grym kamera bara tongue big_smile

www.avd.se hollywood energetic eXcursion u-Dimension

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
12 augusti 2012
Trådstartare
rasurbo skrev:

Kul att det gillas! smile Håller så hög nivå som jag känner att det behövs för den aktuella delen, en baffel som kommer sitta bakom en dörrsida t.ex. lägger jag inte så mycket krut på, den ska baara vara funktionsduglig. Blir lite annat om man gör nåt som ska synas. smile

racer-putte skrev:
rasurbo skrev:

neee inte då .. han har en grym kamera bara tongue big_smile

Hysch! Inte avslöja min hemlighet nu Putte! wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Sök