2004
Sök

ChriZtoffers garage: Saab 9-3SS -03 {Alpine/DigitalDesigns} projekt med mer...

Projektet startade för 4år sedan med en enklare uppgradering av ljudsystemet men allteftersom kraven och erfarenheten ökade så har även nivån på ljudsystemet ökat. Även vissa utseendemässiga förändringar har skett både in... Visa mer

GAS democar 2018!
714 393 Visningar
Projektet avslutat 9 september 2014
6 558 Inlägg
12 augusti 2012
ChriZtoffer skrev:
rasurbo skrev:
Riktigt roliga uppdateringar, och ser ut att vara hög kvalitet på det du gör smile

Kul att det gillas! smile Håller så hög nivå som jag känner att det behövs för den aktuella delen, en baffel som kommer sitta bakom en dörrsida t.ex. lägger jag inte så mycket krut på, den ska baara vara funktionsduglig. Blir lite annat om man gör nåt som ska synas. smile

racer-putte skrev:
rasurbo skrev:
Riktigt roliga uppdateringar, och ser ut att vara hög kvalitet på det du gör smile

neee inte då .. han har en grym kamera bara tongue big_smile

Hysch! Inte avslöja min hemlighet nu Putte! wink

nää rååå tongue ska inta avslöjja att du har en kamera för 40k tongue tongue

www.avd.se hollywood energetic eXcursion u-Dimension

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
13 augusti 2012
Trådstartare
Haha ja om det ändå vore så väl. smile Tar du bort 0an så är du betydligt närmare verkligheten. wink Har inte råd att lägga en massa pengar på kamera heller, mycket roligare med ljud ju! big_smile Nu kan det ha löst sig med signalprocessor till Vallåkra också ifall min inte vill. Så nu ska man bara dämpa dörrarna lite bättre och få bort diverse annat skrammel samt ta lite fler bilder och sammanställa en sjyst dokummentation, tur man har typ semester den här veckan också...

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Man kan göra så, men det är inte rätt
369 Inlägg
13 augusti 2012
Wihoo nu har jag plöjt igenom tråden jag med! Förbannat var imponerad jag blev ang din kunskap ;>
och bra blir det ju också!
Var det i Falun du köpte Plastdip(stavning)?

Mvh

huehue

409 Inlägg
13 augusti 2012
http://dipit.se/ där kan du köpa Plasti Dip, har inte hört talas om någon fysisk butik som säljer det men jag kan ha fel smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
13 augusti 2012
Trådstartare
Plastidipen som jag använder kommer från Conrad.se, ungefär samma pris som på dipit.se men jag skulle ha lite mer saker från Conrad så då blev det därifrån. smile

Nu har iaf iordningställandet inför Vallåkra kommit igång, ska göra klart så mycket som jag hinner den här veckan, håller på och kompletterar med bilder till dokummentationen så man ska kunna plocka lite fler poäng på den bland annat. Har även felsökt signalprocessorn idag men utan resultat, som tur är så kommer jag få låna en annan i helgen!

Saab 9-3SC {SQ-edition}

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
20 augusti 2012
Trådstartare
Jahaja, då var SM över och solbrännan håller på och lägger sig. Hade rätt höga förväntningar på hela Vallåkra och kan lova att dom överträffades! Kommer garanterat återkomma även nästa år, får se om det blir med nuvarande bil eller nån annan, nytt bygge eller bara förbättringar av nuvarande. Nånting kommer jag då dit med, så även minst en av dom som åkte med mig ner.

På fredagen när vi kom ner lånade jag en signalprocessor av Hewi (återigen stort TACK!) för att förhoppningsvis få bort alla störningar som jag dragits med till och från under året. La den löst på hatthyllan och kopplade in, drog igång ljudet och bilen, inte en endaste störning! Men kom på att kablarna låg inte som dom brukar så jag petade lite på dom, och där kom störningarna... Kopplade tillbaks min processor och vickade lite på kablarna, hittade ett läge där det var tyst så jag spände fast kablarna med en förstahjälpenväska och hoppades på det bästa.

Båda ljudbedömningarna gick skapligt men på vägen hem kom störningarna igen, kompisen som satt i baksätet fick slå till på hatthyllan imellanåt så blev det tyst en stund, ända tills man körde i ett gupp. På lördagkvällen diskuterades fenomenet över ett par öl i hotelles bar och vi kom fram till att det kunde vara lågnivåkontakterna, trots att jag testat andra kablar. Så bland det första jag gjorde idag var att kontrollera kontakterna på lite kablar jag hade liggande, det visade sig att det skiljer en del, lustigt nog även mellan höger (röd) och vänster (svart) av dom som sitter i bilen! Det kan dock förklara varför störningarna för det mesta uppstått på vänster sida.

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66688/66688-ab92e0ed00e0417d6e8bf29892dd98da.jpg
(DPL lågnivåkontakt)

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66688/66688-27689e5802bc8b827cac67448d23ea23.jpg
(Okänd lågnivåkontakt)

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66688/66688-1d094def6d2edbe55ad014c5bbc54d97.jpg
(MDS lågnivåkontakt, som jag provat med förut)

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66688/66688-6f3f23efe0cef67016529f871cb68bae.jpg
(Kjell & Company höger kontakt)

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66688/66688-26470db65a055aba08c12d721ab576ce.jpg
(Kjell & Company vänster kontakt)

Drog i ett par av kabeln längst upp till sub och midbas, åkte ut och åkte en vända i gupp och gropar utan att få en endaste störning, så underbart! Ska låta dom sitta i ett tag så får vi se vad som händer. Upplevde även att nånting hände med ljudet, känns som att midbasarna spelar mer midbas nu än förut. Nu ska jag bara byta kablarna till diskant och mellanregister också så man får bort skiten som sitter i. Ska bara hitta vettiga i kablar i 1,5m längd.

Åter till tävlingen där det gick ungefär som väntat, kom 3:a på tävlingen (sist alltså) men tack vare att Jens inte kvalat till SM så blev jag totalt 2:a. Ligger en bit efter poängmässigt men det är nog inget som inte ska gå att lösa med lite nya lågnivåkablar, tweakning och kanske lite nya grejer.

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66688/66688-c87d627e2da6a689e5babf6878fce6ca.jpg

Nu åker DD basen i igen så den blir inspelad nån gång, ska även prova att bygga in port/ar i baffeln till den och täppa igen dom som är upp i hatthyllan, har en känsla av att jag kan tjäna nån dB på den modden. Har även lite andra grejer som ska testas framöver, bland annat Amega DRVRQ5 i dörrarna och bandpasslåda till en QW6. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}

818 Inlägg
21 augusti 2012
Skönt att störningarna är borta smile Grattis till pokalen!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
21 augusti 2012
Trådstartare
Ja får hoppas att det håller sig så nu å, ska låta kablarna sitta i ett tag så får vi se. Ska förbi Kjell & Co imorrn och kolla ett par andra RCA-kontakter, med lite tur så är det grövre mittpinne på dom, isåfall ska jag testa dom på mina befintliga kablar. smile Hehe jo tack, inte så svårt att ta den pokalen dock tyvär, bara att åka på tillräckligt många tävlingar och sen ner på SM. Blir nog ett klassbyte nästa år så man får lite mer motstånd.

Glömde förresten en sak i förra inlägget. Ca 500m från hotellet vi bodde på i helgen hade Realcar en butik, så på lördagkvällen efter tävlingen åkte vi dit och kikade mest för skojs skull innan vi åkte vidare in mot centrum. Tänkte jag skulle kolla ifall dom hade nåt fjäderbensstag till bra pris då dom hade midnattsrea, på en pinne hänger två fjäderbensstag varav det ena är till 9-3SS/SC! Var bara att slå till då, 1200kr fick jag det för och kunde montera direkt på plats. Testade lite igår här hemma där man kan vägarna och bilen är mycket mer direktstyrd eller hur man ska säga, svarare bättre på kommande och är lättare att placera i kurvorna. Klart värd uppgradering!

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66688/66688-a332354748c03e99e4746e80b46462fe.jpg

Saab 9-3SC {SQ-edition}

6 558 Inlägg
16 september 2012
ja GRATTIS till 140 db då big_smile big_smile visst e de skojjs att lyckas ta målen man har smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
19 september 2012
Trådstartare
Tack herrn! big_smile Ja alltid skoj när man till slut når upp till dom mål man satt. Det dumma är ju det att då flyttar man fram målen... Nu vill jag nå 142,4dB för att klå Jonas men det kan nog bli kämpigt, men jag ska iaf försöka! wink Har ju knappt labbat nåt alls och sen har jag lite fler ess i rockärmen, så lite bör jag då kunna öka. Börja med 141dB stängda dörrar. smile

Såg förresten att jag missat en bild, modden som fick mig att nå 140dB. Flyttade ner portarna till baffeln! Gjorde hål för 4 portar så att man kan testa olika placering och även antal. Nu är det alltså totalt 6 hål i lådan när jag kör 15" baffeln så nu gäller det bara att hitta optimala placeringen samt avstämning.

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66688/66688-38682f0e28835c0fdaf50ce2a8a8644e.jpg

Har gjort lite mer också sen sist jag skrev här, bland annat fått på lite dämpmatta på B-stolpe beklädnaderna som tidigare skramlat massor vid nån viss frekvens. Men det skulle nog ha varit lite skumgummit också mellan dom och själva B-stolpen, får ta det sen nån gång.

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66688/66688-32e1ff447bdcb6388d1479c2dd439eb9.jpg

Listerna är äntligen lackade! Det tog ett tag men till slut fick jag av dom från bilen, sen tog det ytterligare en vecka innan dom kom iväg till lackeraren men sen gick det fort. Jag är då väldigt nöjd med resultatet. Fixa lite stenskott, nya emblem runtom och kanske en ny grill eller iaf ny lack på den här så är jag nod nöjd sen. smile Men det har jag ju sagt några gånger nu...

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66688/66688-4b4dc5fceba5d66caa708e41c6a23a7d.jpg

Saab 9-3SC {SQ-edition}

6 558 Inlägg
19 september 2012
ahh du vet va ja sagt .. vi kan kabla m3a från tacon tongue   vilken avstämning ha du nu då smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
19 september 2012
Trådstartare
Ja man kanske skulle ha testat, vore ju lite intressant. smile Nu kör jag den vanliga avstämningen, 30Hz nånstans ungefär, kanske något lägre. Vid tävlingen körde jag betydligt högre, tror jag var uppe runt 40Hz då, tog ett par rör som jag hade liggande och stoppa i bara. Ska nog räkna lite på det nån dag. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}

222 Inlägg
19 september 2012
Tror inte störningarna har med kontakterna att göra, då anslutningarna är fjädrande. Möjligtvis om kontakterna blivit ut och instuckna x antal gånger så dom blivit slitna. Lättast är att testa pressa ihop anslutningarna lite lite.
Senast redigerat av speeDs_ (19 september 2012)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
19 september 2012
Trådstartare
Jag är däremot VÄLDIGT säker på att det är just kontakterna då jag för ett tag sen bytte kablarna till sub och midbas, och tada, inte en störning sen dess! wink Signalprocessorn är ju inte direkt årets modell och har nog varit med i ett antal byggen så kontakterna i den är nog inte direkt som nya, det i kombination med för liten mittpinne på kabelns kontakt resulterar i dålig kontakt. Håller på och löder på nya kontakter nu på kablarna till mellanregister och diskant, ska bli spännande att se ifall jag får bort allt generatorvin nu eller hur det går. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}

296 Inlägg
25 september 2012
Har "läst" igenom hela tråden nu (hoppade över en del paussnack) och jag måste säga fy helvete vilken energi du har! Klart imponerad och kommer följa tråden framöver! smile

Projekt SAAB 9-5 SE -00
Klicka här

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
30 september 2012
Trådstartare
Bra gjort! Värt en eloge att ta sig igenom 56 sidor skitsnack och ändlösa funderingar! tongue Men vet inte om jag tycker jag lagt så jättemycke energi på det här, det har ju tagit några år att bygga. smile

Har då klarat av ännu en tävling nu, kanske sista för i år om det inte blir nån i Sandviken 13/10, hoppas verkligen att dom styr upp nåt! Hur som, åkte till Bollnäs igår tillsammans med den röda Passaten för att leka lite på deras tävling, det brukar alltid vara mycke folk och kul upplägg, så även denna gång. Tanken var att bara latja i dB-klassen och låta nybörjarna prova på SQ, men det tog inte lång tid innan man blev övertalad till att köra även SQ. Det slutade med en förstaplats, men Woodman låg hack i häl! Stor eloge! I dB kom jag upp i 139.3 med stängda dörrar, 140.3 med öppen förardörr och till sist 143dB med micken på golvet! smile

Nu ska jag rulla in bilen i garaget och börja labba med mellanregister och diskant ovanpå gallren i brädan, se om man kan få till det bättre med lite andra vinklar och slippa reflexer från rutan. Ska även testa både Amegorna och DDn i sluten låda och komma på vad jag ska göra med dörrarna för att få mer klipp i midbasen, varken jag eller dommarna är nöjda som det är nu.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

296 Inlägg
1 oktober 2012
Hehe, men du har ju gjort om det några gånger också wink
Grattis till vinsten!

Projekt SAAB 9-5 SE -00
Klicka här

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
7 oktober 2012
Trådstartare
Ja jag har ju det, och fler gånger ska det bli verkar det som. smile Tack så mycket!

Ramlade vist in ett paket här idag... big_smile Tanken var ju att bygga om mina Q-Cox350 till rena mellanregister och flytta upp dessa samt diskanterna så att dom sitter i gallren på brädan och inte under, så skulle jag kunna vinkla bättre och slipper ett galler i vägen samt en hel del reflexer i rutan. Men nu blir det nog inte så ändå, framsystemet och basarna är ute på annons och nya saker på väg in. Fick första sändningen idag som ska testas lite innan jag bestämmer mig. Men det känns bra bara man tittar på dom, hoppas att dom låter bra också. Ger er en liten teaser så länge. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66688/66688-4922cdb8f21bcaf0e6e1586b62d2778e.jpg

Hoppas slippa komplettera med diskanter, men vi får se hur det går, ska spela in dom och prova en del först. Sen ska middarna bytas ut i nästa månad. Därefter så blir det nog även nytt på basfronten, min DD2515 kommer inte bli långlivad så som jag använder den, blir varm rätt fort och luktar mumma.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
7 oktober 2012
Av det jag hört dem så är jag rädd att du behöver komplettera med diskant.....
MEN det kan lika gärna vara inställningarna i just den bilen så det är svårt att säga...

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

2 024 Inlägg
7 oktober 2012
Ser skapligt bekant ut det där. wink
Kan tipsa om att de varierar nåt sjukt beroende på montering, iallafall upplever jag det så i min bil.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

Sök