Jahaja, då var SM över och solbrännan håller på och lägger sig. Hade rätt höga förväntningar på hela Vallåkra och kan lova att dom överträffades! Kommer garanterat återkomma även nästa år, får se om det blir med nuvarande bil eller nån annan, nytt bygge eller bara förbättringar av nuvarande. Nånting kommer jag då dit med, så även minst en av dom som åkte med mig ner.
På fredagen när vi kom ner lånade jag en signalprocessor av Hewi (återigen stort TACK!) för att förhoppningsvis få bort alla störningar som jag dragits med till och från under året. La den löst på hatthyllan och kopplade in, drog igång ljudet och bilen, inte en endaste störning! Men kom på att kablarna låg inte som dom brukar så jag petade lite på dom, och där kom störningarna... Kopplade tillbaks min processor och vickade lite på kablarna, hittade ett läge där det var tyst så jag spände fast kablarna med en förstahjälpenväska och hoppades på det bästa.
Båda ljudbedömningarna gick skapligt men på vägen hem kom störningarna igen, kompisen som satt i baksätet fick slå till på hatthyllan imellanåt så blev det tyst en stund, ända tills man körde i ett gupp. På lördagkvällen diskuterades fenomenet över ett par öl i hotelles bar och vi kom fram till att det kunde vara lågnivåkontakterna, trots att jag testat andra kablar. Så bland det första jag gjorde idag var att kontrollera kontakterna på lite kablar jag hade liggande, det visade sig att det skiljer en del, lustigt nog även mellan höger (röd) och vänster (svart) av dom som sitter i bilen! Det kan dock förklara varför störningarna för det mesta uppstått på vänster sida.
(DPL lågnivåkontakt)
(Okänd lågnivåkontakt)
(MDS lågnivåkontakt, som jag provat med förut)
(Kjell & Company höger kontakt)
(Kjell & Company vänster kontakt)
Drog i ett par av kabeln längst upp till sub och midbas, åkte ut och åkte en vända i gupp och gropar utan att få en endaste störning, så underbart! Ska låta dom sitta i ett tag så får vi se vad som händer. Upplevde även att nånting hände med ljudet, känns som att midbasarna spelar mer midbas nu än förut. Nu ska jag bara byta kablarna till diskant och mellanregister också så man får bort skiten som sitter i. Ska bara hitta vettiga i kablar i 1,5m längd.
Åter till tävlingen där det gick ungefär som väntat, kom 3:a på tävlingen (sist alltså) men tack vare att Jens inte kvalat till SM så blev jag totalt 2:a. Ligger en bit efter poängmässigt men det är nog inget som inte ska gå att lösa med lite nya lågnivåkablar, tweakning och kanske lite nya grejer.
Nu åker DD basen i igen så den blir inspelad nån gång, ska även prova att bygga in port/ar i baffeln till den och täppa igen dom som är upp i hatthyllan, har en känsla av att jag kan tjäna nån dB på den modden. Har även lite andra grejer som ska testas framöver, bland annat Amega DRVRQ5 i dörrarna och bandpasslåda till en QW6.