Nu har jag kört mellanregistren något över 100 timmar och det börjar låta bättre, men dom är fortfarande väldigt "på", men det varierar med vinklingen. För att jämföra så stoppade jag i Amegorna igen, jäklar så tillbakadragna dom är i jämförelse! :o Inte alls lika detaljrika eller roliga till rock som Gladen, men det gör inget att man drar på rejält. Får se om dom får sitta i vid helgens tävling eller om det blir Gladen ändå, kommer oavsett köra med mellanregistren under gallren i brädan nu, bygger om efter tävlingen.
Har gjort lite mätningar nu ikväll för att se skillnad vid olika volym samt delningsfrekvenser. Var mindre skillnad än jag trodde, dock rätt stor skillnad i frekvenssvar mellan höger och vänster sida.
Först vänster sida, volym 15 (grön kurva) och 25 (blå kurva). Knappt någon skillnad alls faktist.
Samma gäller för höger sida, knappt något skillnad alls trots en dB ökning på ca 20dB.
Skillnaden mellan dom olika kanalerna är dock som sagt betydligt större! Här ser vi vänster sida (grön) mot höger sida (blå) vid samma volym på enheten.
Sen jämförde jag lite delningsfrekvenser, först 80Hz (grön) mot 125Hz, ingen jätteskillnad. Det händer alltså inte så mycket mer när man går under 125Hz.
Skillnaden blir tydligare när man ökar till 200Hz (blå), grön är fortfarande 80Hz.
Ännu tydligare blir det när man öka till 250Hz (blå), men då är det väl hög delning enligt mig, 200Hz funkar bra om man ska poppa på men då lär man ha midbasar som möter upp snyggt.
Amega middarna har väldigt annan karaktär än Gladen mellanregistren så dom funkar inge vidare ihop, tyvärr. Så det blir helt klart att byta middar så snart ekonomin till det finns. Köper även ett par diskanter på samma gång, för som synes ovan så fattas det en hel del i toppen, frekvenssvaret blir väldigt svajigt så en lågpassdelning nånstans vid 7-9kHz lär nog behövas för att få bort det. Ska även prova med genomskinlig "solfilm" på framrutan för att försöka få bort en del peakar.