3036
Sök

ChriZtoffers garage: Saab 9-3SS -03 {Alpine/DigitalDesigns} projekt med mer...

Projektet startade för 4år sedan med en enklare uppgradering av ljudsystemet men allteftersom kraven och erfarenheten ökade så har även nivån på ljudsystemet ökat. Även vissa utseendemässiga förändringar har skett både in... Visa mer

GAS democar 2018!
714 402 Visningar
Projektet avslutat 9 september 2014
6 558 Inlägg
7 oktober 2012
#1121
kika  på din visnings-bild  du ser ut som en gladen en smile

www.avd.se hollywood energetic eXcursion u-Dimension

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
7 oktober 2012
Trådstartare
#1122
Lonefox skrev:
Av det jag hört dem så är jag rädd att du behöver komplettera med diskant.....
MEN det kan lika gärna vara inställningarna i just den bilen så det är svårt att säga...

Finns nog viss risk ja, men ska spela in dom först och laborera med lite vinklar så får vi se vad jag komme fram till. Antingen så kompletterar jag med ett par lösa Zero PRO 165PP middar eller så blir det ett 165.2PP active kit. smile

Expoze skrev:
Ser skapligt bekant ut det där. wink
Kan tipsa om att de varierar nåt sjukt beroende på montering, iallafall upplever jag det så i min bil.

Gör det va? wink Mja vi får se då, ska spela in dom först så jag får ett så bra resultat som möjligt. Vore ju kalas om man kunde köra dom utan diskanter! Men annan så finns det ju lösningar, utrymmet finns iaf.

racer-putte skrev:
kika  på din visnings-bild  du ser ut som en gladen en smile

Haha rolig du Putte-liten. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
7 oktober 2012
#1123
ChriZtoffer skrev:
Lonefox skrev:
Av det jag hört dem så är jag rädd att du behöver komplettera med diskant.....
MEN det kan lika gärna vara inställningarna i just den bilen så det är svårt att säga...

Finns nog viss risk ja, men ska spela in dom först och laborera med lite vinklar så får vi se vad jag komme fram till. Antingen så kompletterar jag med ett par lösa Zero PRO 165PP middar eller så blir det ett 165.2PP active kit. smile

Du löser det på ngt sätt smile

De peakar ju upp rätt rejält vid 10K (frekvenssvaret påminner rätt mkt om Vifas element vad jag kommer ihåg) för att sedan dala rätt fort igen....

Men som du säger. Vi får se smile Alltid trevligt om det funkar som du vill då man dessutom eleminerar ännu en felkälla med att ta bort ett element big_smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
9 oktober 2012
Trådstartare
#1124
Ja det vore ju inte fel att ha bara ett element på brädan, skulle underlätta en hel del! smile

Tveksamt om Gladen får sitta i nästa helg vid tävlingen i Gävle, kör nog gamla systemet en sista gång och försöker få ur det allra sista ur dom grejerna. Har lite idéer som ska testas så får vi se vart det leder. Men nu över till lite "första-intryck" av Gladen Zero PRO80.

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66688/66688-01567c52d0dc81e865fcc7e372a4e8ee.jpg

Förväntningarna var högt ställda efter allt man läst om dom, alla verkar mer eller mindre lyriska över dessa små "mirakel". Ersatte Amegorna rakt av mdd befintlig montering, drog igång lite Tenacious D och började lyssna. Men det lät, blä! Inte alls bra, VÄLDIGT vassa och påträngande, rent av jobbiga att lyssna på. Hoppades på att det var p.g.a att dom var helt nya och oinspelade så jag lät dom stå och spela över natten samt dagen efter medans jag jobbade.

Hoppade in i bilen igen när jag kom hem från jobbet, tyckte mig höra en klar förbättring men fortfarande inget som direkt imponerar. Provade lite blandad musik men det mesta lät sådär, så dom fick stå och spela lite till. Hoppade in i bilen idag igen och lyssnade lite till, lät ännu lite bättre men fortfarande inte vidare behagligt. Så jag började labba lite med vinkling och började få till en skaplig ljudbild, verkar lovande! Men med misstanke om att ljudet från konens baksida studsar mot rutan så rullade jag ihop lite foam och la bakom varje högtalare. Vilken skillnad! Nu börjar det ju faktist på å låta bra!

Ska jaga tag på ett par galler till brädan som jag kan modifiera,  väldigt nyfiken på att höra hur dom låter när dom sitter i en baffel med ett stängt utrymme bakom sig. Delar dom för tillfället vid 80Hz/12dB och det går att spela förvånansvärt högt måste jag säga. Klart rappare i midbasen än Amegorna, men ännu långt från lika behagliga och lättlyssnade. Tror dessutom att diskant är ett måste, nog för att jag inte hör alltför långt upp i registret men nåt saknas helt klart. Blir nog ett Zero PRO165.2PP active kit nästa månad som komplement... smile


P.S. Ber om ursäkt för eventuella stavfel, skriver från telefonen då jag inte kan sova och inte heller orkar starta datorn... D.S.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

2 024 Inlägg
10 oktober 2012
#1125
Mina erfarenheter hittills är att on-axis fungerar klart bäst, får betydligt trevligare diskant då.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
10 oktober 2012
Trådstartare
#1126
Ja det blev en klar förbättring när jag vinklade upp dom från helt off-axis (liggande) till ca 45 grader. Ska prova ikväll att vinkla upp dom ännu mer så det blir riktigt on-axis, men jag tror det blir svårt att montera dom så om man ska klara 4cm regeln, möjligtvis att det går om man sätter dom i A-stolpen men jag tänkte försöka hålla mig till någorlunda originalposition.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

296 Inlägg
10 oktober 2012
#1127
ChriZtoffer skrev:
Ja det blev en klar förbättring när jag vinklade upp dom från helt off-axis (liggande) till ca 45 grader. Ska prova ikväll att vinkla upp dom ännu mer så det blir riktigt on-axis, men jag tror det blir svårt att montera dom så om man ska klara 4cm regeln, möjligtvis att det går om man sätter dom i A-stolpen men jag tänkte försöka hålla mig till någorlunda originalposition.

Vad innebär "4cm regeln"?

Projekt SAAB 9-5 SE -00
Klicka här

2 024 Inlägg
10 oktober 2012
#1128
4cm regeln är för oss som tävlar i SQ, det innebär i korthet att man inte får skymma sikten genom vindruta eller sidoruta med mer än 4cm. För de som är intresserade av bygge enligt tävlingsregler så finns regelboken med utförligare beskrivning att ladda ner från emmanet.com

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

R1 driver!
5 128 Inlägg
10 oktober 2012
#1129
Om du ska köra Gladen fram, så får du ju köra med Gladenbas med!

Har en SQX12 jag ska testa till mitt Amega-system sen när jag får tummarna loss att bygga klart! smile


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
10 oktober 2012
Trådstartare
#1130
Ja tanken är att byta till Gladen bas/ar också, antingen en SQL15 eller två SQX12. smile Om jag inte kastar ut ett fyrkanalssteg och köper ett till PDX-M12, då kanske det blir två SQL12... smile Men först ska framsystemet bytas ut och göras klart.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
15 oktober 2012
Trådstartare
#1131
Nu har jag kört mellanregistren något över 100 timmar och det börjar låta bättre, men dom är fortfarande väldigt "på", men det varierar med vinklingen. För att jämföra så stoppade jag i Amegorna igen, jäklar så tillbakadragna dom är i jämförelse! :o Inte alls lika detaljrika eller roliga till rock som Gladen, men det gör inget att man drar på rejält. Får se om dom får sitta i vid helgens tävling eller om det blir Gladen ändå, kommer oavsett köra med mellanregistren under gallren i brädan nu, bygger om efter tävlingen.

Har gjort lite mätningar nu ikväll för att se skillnad vid olika volym samt delningsfrekvenser. Var mindre skillnad än jag trodde, dock rätt stor skillnad i frekvenssvar mellan höger och vänster sida.

Först vänster sida, volym 15 (grön kurva) och 25 (blå kurva). Knappt någon skillnad alls faktist.
https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66688/66688-bc36c4d61e701ddd57e742f33e83f448.jpg

Samma gäller för höger sida, knappt något skillnad alls trots en dB ökning på ca 20dB.
https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66688/66688-5b9f275d40a9b69b3b54512b1d4106e1.jpg

Skillnaden mellan dom olika kanalerna är dock som sagt betydligt större! Här ser vi vänster sida (grön) mot höger sida (blå) vid samma volym på enheten.
https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66688/66688-171b77bb5d096bf8ca8d67d02630ccd9.jpg

Sen jämförde jag lite delningsfrekvenser, först 80Hz (grön) mot 125Hz, ingen jätteskillnad. Det händer alltså inte så mycket mer när man går under 125Hz.
https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66688/66688-a3774f1d6e441424d96837efa2965229.jpg

Skillnaden blir tydligare när man ökar till 200Hz (blå), grön är fortfarande 80Hz.
https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66688/66688-aed109b7c8f5fd9e5dd81cc7fd56c3a4.jpg

Ännu tydligare blir det när man öka till 250Hz (blå), men då är det väl hög delning enligt mig, 200Hz funkar bra om man ska poppa på men då lär man ha midbasar som möter upp snyggt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66688/66688-03fcda1858d0600ec6e63225a696fc2b.jpg

Amega middarna har väldigt annan karaktär än Gladen mellanregistren så dom funkar inge vidare ihop, tyvärr. Så det blir helt klart att byta middar så snart ekonomin till det finns. Köper även ett par diskanter på samma gång, för som synes ovan så fattas det en hel del i toppen, frekvenssvaret blir väldigt svajigt så en lågpassdelning nånstans vid 7-9kHz lär nog behövas för att få bort det. Ska även prova med genomskinlig "solfilm" på framrutan för att försöka få bort en del peakar.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

2 024 Inlägg
15 oktober 2012
#1132
Intressant att se mätningen så. Hur har du högtalaren vinklad vid mätningen?
Jag har mina riktade rakt mot mig just nu och jag upplever det inte som att extra diskant kommer att behövas, känns som de hänger med bättre uppåt än vad q-coxen gjorde som jag förvisso körde off-on. Hade varit kul att ha mätt upp i min oxå.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

2 024 Inlägg
15 oktober 2012
#1133
Har ju förvisso bytt till Mosconi nu oxå som är lite klarare i toppen än vad Genesisen var. Kul iallafall att se att det här med bilstereo inte är nåt helt absolut, dvs att bara för att man väljer en viss produkt så låter det likadant som för en annan med samma produkt utan att så mycket andra faktorer spelar in såsom bil, övrig utrustning, montering, inställningar mm.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
15 oktober 2012
Trådstartare
#1134
Vid alla mätningar ovan sitter högtalarna i originalhål i brädan, dock utan galler ovanför så det är fritt siktfält rätt upp i rutan. Har även provat on-axis men det gillar jag inte riktigt, gjorde även en mätning på det och frekvenssvaret skiljde sig inte jättemycket mot så som dom sitter nu i det övre registret. On-axis är oavsett uteslutet i min, kommer inte få plats helt enkelt så det får bli nån liten vinkling som det ska labbas en hel del med.

Ja väldigt kul att det skiljer såpass mellan olika kringutrustning och bilar! Men det är väl lika som ett flertal påstod vid tävlingen i Kungsängen, våra bilar var dom som skiljde sig åt mest trots liknande framsystem. Så då är det ju nåt annat som påverkar uppenbarligen. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

1 727 Inlägg
15 oktober 2012
#1135
ChriZtoffer skrev:
. Så då är det ju nåt annat som påverkar uppenbarligen. smile

Saab/Citroen wink

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

2 024 Inlägg
15 oktober 2012
#1136
Kan så vara, Citroëns plåt som fladdrar med till diskanten och helt enkelt förstärker den medans Saaben är lite stummare. big_smile

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
16 oktober 2012
Trådstartare
#1137
Horsyhorse skrev:
ChriZtoffer skrev:
. Så då är det ju nåt annat som påverkar uppenbarligen. smile

Saab/Citroen wink

Pierre

Du är inte dum du! wink

Expoze skrev:
Kan så vara, Citroëns plåt som fladdrar med till diskanten och helt enkelt förstärker den medans Saaben är lite stummare. big_smile

Haha där har vi det! Får riva bort lite dämpning i min så löser det sig. wink Eller så är det instrumentbrädans utformning, rutans vinkel och vår hörsel som skiljer sig. Vore jäkligt skoj att mäta upp dina PRO80 i din bil för att se vilken skillnad som finns! Har du vägarna förbi nån gång så är du välkommen hit så kan vi köra lite mätning.

Nu ska jag prova lite vinklar och mäta lite mer. Skulle ha provat lite basar innan helgen också...

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
17 oktober 2012
Trådstartare
#1138
Tar väl och skriver några rader till innan jag somnar. Har till och från under kvällen setat i bilen och vinklat, lyssnat, vinklat lyssnat, vinklat tillbaks och lyssnat. Målet har varit att få upp ljudbilden mer på sidorna för att få en jämnare nivå samt öka bredden, men det börjar kännas hopplöst. Höjden blir bara markant bättre hur jag än gör, tror det är rutans väldigt vågräta vinkel i kombination med att mellanregistren sitter långt fram som gör det. Har försökt få dom att träffa längre upp/bak i rutan men det enda som händer är att högtalarna blir mer on-axis och rutan därmed påverkar mindre.

Något som däremot har blivit bättre av vinklingen är dels det tonala, jag har fått bort en hel del av det påträngande i ljudet så det lär nog göras en mätning igen för att se skillnad på frekvenskurvan. Men sen så känns inte ljudet lika instängt längre, tidigare har det känts (eller snarare låtit) som att det verkligen kommer från utrymmet där ruta och bräda möts, nu är det öppnare och trevligare.

A-stolparna känns inte heller som ett alternativ för placering, dels så kommer det se konstigt ut och dels så har jag lite respekt för dom där uppblåsbara påsarna som gömmer sig där inne. Fortsätter nog testa vinklar i morgon så får vi se om jag hittar det optimala, men sen kanske det blir pannkaka när baffel och allt annat är på plats.

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66688/66688-553e7fe908dfa0d5a2ded0d5bb35b2d6.jpg
Senast redigerat av ChriZtoffer (17 oktober 2012)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
20 oktober 2012
Trådstartare
#1139
Nu är sista tävlingen med Amegaframsystemet avklarad, och det gjordes med fanan i topp! Tog en förstaplats med bästa ljudet någonsin i min bil efter ett antal timmars filter och EQ justerande i natt. Låter faktist riktigt bra nu, om jag får säga det själv. Det finns såklart fortfarande en del fel men dom ska förhoppningsvis åtgärdas i vinter. Stoppar i Gladen 3orna imorrn och börjar labba lite och mäta med RTAn.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

6 558 Inlägg
20 oktober 2012
#1140
ja GRATTIS igen då big_smile ovanligt tongue

www.avd.se hollywood energetic eXcursion u-Dimension


Sök