Har hållit lite på det nu i några dagar då jag inte var helt bestämd men jag blir mer och mer övertygad nu. Dom är väldigt lik Gladen i karaktär men utan den jobbiga peaken som uppstår i övre mellanregistret i min bil (den finns där men inte lika markerad) och med mer botten. Högtalarna det handlar om är DD AW3!
Ska kompletteras med ett par AT28 snarast och sen antingen ett par AW6 eller så W6.5. Slänger upp lite jämförelsebilder med Gladen Zero PRO80 så länge.
Självklart har jag gjort lite mätningar också för att verkligen kunna se skillnaderna som jag tycker mig höra och jodå, AW3 spelar faktist längre upp i registret än PRO80, pillar man lite i EQn så skulle AW3 t.o.m kunna klara sig utan separat diskant! Men jag kommer ändå köra med separat diskant för att förhoppningsvis öka på ljudbilden lite, bättre kontroll via processorn och dessutom kunna dema högt med dörrarna öppna. Grön kurva nedan är AW3 och blå kurva är PRO80, först vänster sida och sedan höger.
Gjorde även en jämförelse mot Amega Q-Cox350 (utan diskanten inkopplad) och tja, nog poppar dom på allt men dom går inte vidare högt upp i frekvens. Även här är grön linje AW3, blå linje är Q-Cox350 (som sagt utan diskant). Vänster sida först, andra bilden visar Amegan med separata diskanten igång, tredje bilden är höger sida.
Lite intressant att kunna se vilka skillnader det är, men mätningarna säger ändå inte allt, det finns saker man hör som inte syns där. Kan inte riktigt sätta fingret på vart peaken i Gladens frekvensgång är men den är rätt markant i min bil även fast det inte syns på mätningen.
Gjorde förresten en intressant upptäckt när jag packade ner Amegasyetemet för leverans till nya ägaren, kondensatorn som sitter för diskantdelningen på Q-Cox350 kommer från en annan högtalartillverkare, Massive!
Nu ska jag sluta tråka ut er med grafer och skit, nu ska här lyssnas och byggas! Har jagat galler till brädan på skroten men med frakten pålagd blir det fantasipriser så jag håller ögonen öppna och slaktar dom galler jag har så länge, dom är ändå lite modifierade efter alla mina försök och experiment så det är lika bra att fixa ett par hela fräscha tills bilen ska säljas.