4359
Sök

Effektskillnad med högre komp?

AUDI 200 C3 10V TQ
397 Inlägg
5 juni 2008
Trådstartare
#1
Jag har en Ford Sierra 2.9i och som jag tidigare skrivit i andra trådar är att jag ska köra den på etanol.

Då tänkte jag, vinner jag något på att höjja kompen i motorn?

Vet inte vad den ligger på, kan väl ligga på runt 10.5-11 till 1?

Om man höjjer kompen till runt 12 eller 12.5 till ett. Eller kanske ännu högre? Ger det något?


MVH Daniel

Drifta med kryckan: Ner med kopplingen, ratta i rätt riktning, ryck i kryckan, varva som en tok, släpp koppling och handbroms and baamm!

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
5 juni 2008
#2
Du kan börja med att byta kolvringar, för kompet på din maskin är nog inte 10,5:1 efter 18års slitage...

Rock'n Roll

4 001 Inlägg
5 juni 2008
#3
som i många andra, håll isär begreppen det är skillnad mellan komp och kompressionsförhållande...

Du får nog räkna på vad som blir det optimala kompförhållandet i motorn för E85 men om det är värt besväret är ju en annan fråga.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

AUDI 200 C3 10V TQ
397 Inlägg
5 juni 2008
Trådstartare
#4
Men vilket kompförhållande kan vara värt att lika på?

Och ger det någon effekt?

Drifta med kryckan: Ner med kopplingen, ratta i rätt riktning, ryck i kryckan, varva som en tok, släpp koppling och handbroms and baamm!

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
5 juni 2008
#5
Det beror såg lite på vad du ska köra på för bränsle och vad du har för ventilteknik...
Det ger lite extra effekt med annat kompressionsförhållande. Många bäckar små!

TenZer skrev:
Du kan börja med att byta kolvringar, för kompet på din maskin är nog inte 10,5:1 efter 18års slitage...

Troligtvis är det lite högre då det är lite sot i förbränningsrummet. Kompressionsförhållande är som namnet antyder ett mekaniskt hörhållande och inget annat.
Däremot är kompressionstrycket troligtvis lägre.


AUDI 200 C3 10V TQ
397 Inlägg
5 juni 2008
Trådstartare
#6
Jag kommer som sagt att köra etanol, e85.

Självklart blir det lite renovering på samma gång och större spridare.

Drifta med kryckan: Ner med kopplingen, ratta i rätt riktning, ryck i kryckan, varva som en tok, släpp koppling och handbroms and baamm!

AUDI 200 C3 10V TQ
397 Inlägg
14 juli 2008
Trådstartare
#7
Men hur mycket kompressionstryck kan man ha med e85 innan det spikar ihjäl sig?

Drifta med kryckan: Ner med kopplingen, ratta i rätt riktning, ryck i kryckan, varva som en tok, släpp koppling och handbroms and baamm!

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
14 juli 2008
#8
DanielFredriksson skrev:
Men hur mycket kompressionstryck kan man ha med e85 innan det spikar ihjäl sig?

Hur långt är ett snöre?


Individuellt för varje typ av motor wink Du tjänar effekt på det, särskilt om du ska köra på etanol smile Ändra tändningen med så klämmer du ut lite till.


AUDI 200 C3 10V TQ
397 Inlägg
14 juli 2008
Trådstartare
#9
Men man brukar tala om att bensin klarar så och så mycket komp innan det spikar och eftersom de som bygger turbobilar oftast vill ha e85 för att de kan ladda mer alltså högre komp och mer ladd?


Hur mycket komp går att köra på etanol, i teorin?

Drifta med kryckan: Ner med kopplingen, ratta i rätt riktning, ryck i kryckan, varva som en tok, släpp koppling och handbroms and baamm!


Sök