4308
Sök

Hur vet man när man ska växla?

född blåvit
624 Inlägg
19 juni 2008
#41
"När det känns rätt" är det enda riktiga att säga. Finns massor av bilar utan varvräknare och inte fasen är det varken rätt eller trafiksäkert att stirra på varvräknaren dagarna i ända.



Apropå farthållare så sänker det tveklöst förbrukningen. Den enstaka minimala ökning du råkar ut för i en uppförsbacke spelar bara roll om du cruisar på Korsika eller i alperna. Jämfört med det konstanta perfekta gaspådraget raksträckor innebär så är farthållare överlägset manuell högerfot.

Örebroare i exil
970 Inlägg
19 juni 2008
#42
THEBADGUY skrev:
Frippe1 skrev:
THEBADGUY skrev:

Knappast. Kommer du te x i en backe, så KÄMPAR bilen för att hålla farten uppe. Vilket resulterar i ökad förbrukning.

vet du inget uttala dej heller inte idiot

Mycket bra mot argument. Varför inte försöka motbevisa mig istället....?

http://www.nyteknik.se/efter_jobbet/tek … e38283.ece

Tillräckligt med bevis?

Jag citerar:

"I uppförsbackar bibehåller farthållaren bilens fart genom att trycka ner gaspedalen och ökar då bränsleåtgången. Detta kompenseras inte av den minskade åtgången i nedförsbackarna, då gasen lättas. "

Jo fast det där är ju väldigt individuellt. För mig är det precis som för den tidigare skribenten att soppaförbrukningen minskar när jag kör med farthållaren, så även för flera av mina bekanta... Hänger ju väldigt mycket på körstil. Ursäkta of-topicen!

Hej FRA!

429 Inlägg
19 juni 2008
#43
THEBADGUY skrev:
Frippe1 skrev:
THEBADGUY skrev:

Knappast. Kommer du te x i en backe, så KÄMPAR bilen för att hålla farten uppe. Vilket resulterar i ökad förbrukning.

vet du inget uttala dej heller inte idiot

Mycket bra mot argument. Varför inte försöka motbevisa mig istället....?

http://www.nyteknik.se/efter_jobbet/tek … e38283.ece

Tillräckligt med bevis?

Jag citerar:

"I uppförsbackar bibehåller farthållaren bilens fart genom att trycka ner gaspedalen och ökar då bränsleåtgången. Detta kompenseras inte av den minskade åtgången i nedförsbackarna, då gasen lättas. "

Man behöver gasa mer i en backe även om man inte har farthållaren i wink

Men visste, kör man utan farthållare i en backe så kan man låta bilen sacka någon km/h och den gör inte
farthållaren den ligger och gasar som fan för att behålla hastigheten.
Kollar man genomsnitt i förbrukning så går bilen billigast med farthållaren på.
Det gör iaf alla bilar jag har haft/har.


Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
19 juni 2008
#44
när det låter datatatatata eller om det nu inte finns något sådan läte så blir det väll när det börjar rassla underhuven.... då är det dags att växla roll

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

Skyracer
917 Inlägg
19 juni 2008
#45
LuCiiifer skrev:
Hur vet man när man ska växla? det var frågan jag fick av tjejen för en stund sen. hon har inget körkort och är inte bil intresserad överhuvudtaget.

Men vad skulle ni säga?
Jag kom fan inte fram till nånting alls.

När motorn låter lite mer än förra gången man växlade. big_smile

Mvh
Håkan

http://www.untz.tv
www.skyline.se // www.skyracer.se // www.djskyracer.se
Mekonomen Värmdö
Sponsorer 2012: Superior Imports | RaidoPower | J-Spec | PBZ | TWS | Mekonomen | Samglas Värmdö

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
20 juni 2008
#46
tkd_rille skrev:
THEBADGUY skrev:
tkd_rille skrev:

men jag ligger alltid på farthållare på bilen så de är snålt smile

Farthållare ökar snarare bränsleförbrukningen.

helvete heller den minskar min förbrukning något sjukt mycket.

Har aldrig lyckats köra en bil snålare med farthållare...

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

NeonX
20 juni 2008
#47
Påstår att farthållar gör skillnad jag med, jag har ovanan annars att ligga å "smågasa" hela tiden, klart att om motorn ska jobba uppåt hela tiden så dricker den mer en om den själv får räkna på hur mycket som skall gasas...

Muttley
20 juni 2008
#48
THEBADGUY skrev:
Frippe1 skrev:
THEBADGUY skrev:

Knappast. Kommer du te x i en backe, så KÄMPAR bilen för att hålla farten uppe. Vilket resulterar i ökad förbrukning.

vet du inget uttala dej heller inte idiot

Mycket bra mot argument. Varför inte försöka motbevisa mig istället....?

http://www.nyteknik.se/efter_jobbet/tek … e38283.ece

Tillräckligt med bevis?

Jag citerar:

"I uppförsbackar bibehåller farthållaren bilens fart genom att trycka ner gaspedalen och ökar då bränsleåtgången. Detta kompenseras inte av den minskade åtgången i nedförsbackarna, då gasen lättas. "

jag kan ju säga som så at jag skiter faktiskt i dina artiklar, jag har mitt bevis och de är att bilen drar sjukt mycket mindre bensin när min farthållare är igång, om du inte tror mig får du väl ta och komma hit och åka en tripp.
i uppförsbacke trycker en frisk människa ner pedalen ännu mer, säkerligen mer än vad farthållaren själv gör.
när jag kör med min fot så ligger bilen på ungefär 0.9-0.95 per mil, men när jag kör med farthållaren kan den gå från 0.7-0.8  .
jag motbevisar där faktiskt.

nerförsbacke stängs bränsletillförseln på min bil iallafall men du kanske har en som suger i sig när den inte arbetar heller.

Gödseldräng
4 529 Inlägg
20 juni 2008
#49
tkd_rille skrev:
THEBADGUY skrev:
Frippe1 skrev:

vet du inget uttala dej heller inte idiot

Mycket bra mot argument. Varför inte försöka motbevisa mig istället....?

http://www.nyteknik.se/efter_jobbet/tek … e38283.ece

Tillräckligt med bevis?

Jag citerar:

"I uppförsbackar bibehåller farthållaren bilens fart genom att trycka ner gaspedalen och ökar då bränsleåtgången. Detta kompenseras inte av den minskade åtgången i nedförsbackarna, då gasen lättas. "

jag kan ju säga som så at jag skiter faktiskt i dina artiklar, jag har mitt bevis och de är att bilen drar sjukt mycket mindre bensin när min farthållare är igång, om du inte tror mig får du väl ta och komma hit och åka en tripp.
i uppförsbacke trycker en frisk människa ner pedalen ännu mer, säkerligen mer än vad farthållaren själv gör.
när jag kör med min fot så ligger bilen på ungefär 0.9-0.95 per mil, men när jag kör med farthållaren kan den gå från 0.7-0.8  .
jag motbevisar där faktiskt.

nerförsbacke stängs bränsletillförseln på min bil iallafall men du kanske har en som suger i sig när den inte arbetar heller.

den får lika mycket soppa när du motorbromsar som den gör när du står på tomgång
för hade den inte fått någon bensin hade den ju inte kunnat vara igång wink


One Man Clan
4 287 Inlägg
20 juni 2008
#50
tkd_rille skrev:
THEBADGUY skrev:
Frippe1 skrev:

vet du inget uttala dej heller inte idiot

Mycket bra mot argument. Varför inte försöka motbevisa mig istället....?

http://www.nyteknik.se/efter_jobbet/tek … e38283.ece

Tillräckligt med bevis?

Jag citerar:

"I uppförsbackar bibehåller farthållaren bilens fart genom att trycka ner gaspedalen och ökar då bränsleåtgången. Detta kompenseras inte av den minskade åtgången i nedförsbackarna, då gasen lättas. "

jag kan ju säga som så at jag skiter faktiskt i dina artiklar, jag har mitt bevis och de är att bilen drar sjukt mycket mindre bensin när min farthållare är igång, om du inte tror mig får du väl ta och komma hit och åka en tripp.
i uppförsbacke trycker en frisk människa ner pedalen ännu mer, säkerligen mer än vad farthållaren själv gör.

när jag kör med min fot så ligger bilen på ungefär 0.9-0.95 per mil, men när jag kör med farthållaren kan den gå från 0.7-0.8  .
jag motbevisar där faktiskt.

nerförsbacke stängs bränsletillförseln på min bil iallafall men du kanske har en som suger i sig när den inte arbetar heller.

Vet inte vad de är för bilar ni kör säkert årsmod 95 eller nått tongue

en normal bil drar mindre med farthållare men drar oftast mer i uppförsbackar då den kanske gasar fullt...en normal svensson ser kanske backen å höjjer hastigheten lätt innan han kommer till backen å gasar då inte lika möe i backen när motståndet är som störst...

personligen...
Jag vet av erfarenhet att dom volvobilar jag kör dragit mindre med farthållare på
Men i min nuvarande bil har jag inte farthållare å klarar mig inte utan de...kan köra billigt i alla fall.. å med farthållare så blir alla bilförare ouppmärksamma efter ett tag då dom börjar koppla av...


451 Inlägg
20 juni 2008
#51
runt 4000 växlar jag normalt=) 7000 när man leker=) 7800 när de är race=D

28 Inlägg
20 juni 2008
#52
när man ser (4st) kolvar igenom huven då ska man börja tänka på å växla tongue


350 Inlägg
20 juni 2008
#53
XakT skrev:
när man ser (4st) kolvar igenom huven då ska man börja tänka på å växla tongue

gäller d oss som kör 6a me ^^   eller har vi andra växlings tider? tongue


28 Inlägg
20 juni 2008
#54
Ni har andra tider ni...


Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
20 juni 2008
#55
kovamies skrev:
XakT skrev:
när man ser (4st) kolvar igenom huven då ska man börja tänka på å växla tongue

gäller d oss som kör 6a me ^^   eller har vi andra växlings tider? tongue

nyfiken på samma sak jag med tongue

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

Sidledesförare
268 Inlägg
20 juni 2008
#56
Då motorn slutar dra

Man vet aldrig, före man vet

huh?
10 427 Inlägg
20 juni 2008
#57
För bäst acceleration då, när bör man växla?
När man precis passerat varvtalet där motorns toppeffekt ska ligga?
(om nu det varvtalet ligger innan varvstoppet).


414 Inlägg
20 juni 2008
#58
Mechanimal skrev:
Minst 95% av alla bilar efter -95 lär ju ha varvräknare, så när nålen står alldeles innan det rödmarkerade: ACTIONSHIFT! big_smile Ifall man ska köra "snällt" så kan man väl växla när man vill, 3000 varv funkar kanske? eller tillochmed 2500? Eller 2000? Allt funkar, personlig preferens, vilken bil man har, etc. etc.

Så svara: "Titta på när jag kör, på varvräknaren" så kör du som en galning och redline:ar varje gång, perfekt big_smile

hehe då hör min bil till den 5% som inte har varvmätare XD
men man blir ju inlärd när man ska växla med sin egna bil

Saab 9-5 Vector SportCombi BioPower 2.0t

Muttley
20 juni 2008
#59
Team-Adolfsson skrev:
tkd_rille skrev:
THEBADGUY skrev:

Mycket bra mot argument. Varför inte försöka motbevisa mig istället....?

http://www.nyteknik.se/efter_jobbet/tek … e38283.ece

Tillräckligt med bevis?

Jag citerar:

"I uppförsbackar bibehåller farthållaren bilens fart genom att trycka ner gaspedalen och ökar då bränsleåtgången. Detta kompenseras inte av den minskade åtgången i nedförsbackarna, då gasen lättas. "

jag kan ju säga som så at jag skiter faktiskt i dina artiklar, jag har mitt bevis och de är att bilen drar sjukt mycket mindre bensin när min farthållare är igång, om du inte tror mig får du väl ta och komma hit och åka en tripp.
i uppförsbacke trycker en frisk människa ner pedalen ännu mer, säkerligen mer än vad farthållaren själv gör.
när jag kör med min fot så ligger bilen på ungefär 0.9-0.95 per mil, men när jag kör med farthållaren kan den gå från 0.7-0.8  .
jag motbevisar där faktiskt.

nerförsbacke stängs bränsletillförseln på min bil iallafall men du kanske har en som suger i sig när den inte arbetar heller.

den får lika mycket soppa när du motorbromsar som den gör när du står på tomgång
för hade den inte fått någon bensin hade den ju inte kunnat vara igång wink

du förstår nogi nte vad jag pratar om heller, smile motorn drar i princip ingenting när du motorbromsar.

Smålänning
7 883 Inlägg
20 juni 2008
#60
För ekonomisk körning så bör man hålla sig inom varvet där vridmomentet är bäst... Olika på alla motorer smile

Men känner man sin bil så hörs och känns det när det är dags att växla. Motorn låter olika på olika varv, och mattas alltid av vid ett visst varvtal.

Ligga länge på varvstoppet är en dum idé... Man förlorar mycket tid på att ligga där, för bilen drar ju inte längre då... Man ska växla vid första klippet wink Och vi som inte har nått varvstopp, vi växlar där varvräknaren tar slut big_smile

Team-Adolfsson skrev:
den får lika mycket soppa när du motorbromsar som den gör när du står på tomgång
för hade den inte fått någon bensin hade den ju inte kunnat vara igång wink

Har du förgasarbil eller?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!


Sök