ThimNyberg skrev:
Minister skrev:
Priset för att ta körkort är väl inte högt? Halkkörning, teoriprov och uppkörning går på 2-3000kr, eller är jag ute och cyklar?
om du kör genom körskola ja ungefär 3000 men privatist kostar det la runt 4000 men på körskolan vill odm ju inte boka halka/uppkörning om du inte kör med dom och dom tycker du e redo och det kostar 550 för en timmas körning med dom det ggr 18 punkter ungefär 1 kanske 2 vid varje körning blir rätt mkt och då e det om det sitter med en gång. som privatist e det ju lättare att komma undan med att köra hemma och så men bensinen kostar ju endå rätt mkt så det e stora pengar för en som inte tjänar så mkt (önskar att man kunde lägga allt på kortet så det gick snabbare men man har ju räkningar och ska ju leva oxså hehe )
Svarar rent generellt nu eftersom så många klagat på KK-kostnader:
Visst, när du väl har körkortet i näven så har du kanske fått betala tjugo till trettio papp för det men hur mycket av dom pengarna går egentligen till Vägverket ??
Dvs hur mycket av dom kostnaderna kan Vägverket hjälpa till att få bort ??
Taget från VV.se:
www.vv.se skrev:
Följande avgifter betalar du för ditt körkort. (Priserna gäller dock inte efter återkallelse.)
Avgift för Pris Körkortstillstånd* 220:-
Kunskapsprov 220:-
Kunskapsprov efter kl 18:00 och helger 290:-
Körprov för behörighet B, C och D 700:-
Körprov för behörighet B, C och D
efter kl 18:00 och helger 940:-
Körprov för övriga behörigheter 1500:-
Körprov för övriga behörigheter
efter kl 18:00 och helger 1950:-
Tillverkning av körkortet 120:-
Fotografering på Förarenhetens kontor
(på de orter där fotoautomat finns) 80:-
* Från och med den 1 januari 2008 ska avgiften betalas till länsstyrelsen innan ansökan om körkortstillstånd prövas. Mer information om hur du betalar avgiften hittar du på Körkortsportalen.
Exempel: Avgifterna för ett körkort med behörighet B blir alltså 220 kr + 220 kr + 700 kr + 120 kr + 80 kr = 1 340 kr. Till detta kommer sedan kostnaderna för själva förarutbildningen.
Och sedan tillkommer avgiften för lån av bil med dubbelkommando om man behöver låna av VV och den avgiften är 400kr vilket ger en slutsumma på 1740kr.
Så nej, det är inte dyrt att ta körkort när det gäller vad vägverket kan påverka.
Vad någons lokala trafikskola tar för att utbilda dig tillräckligt för att klara av vägverkets prov kan ju inte VV kontrollera så gillar ni inte dom priserna, klaga på trafikskolan istället.
Och sen sa Thim också något om att det är lättare att köra hemma som privatist men soppan e ju med dyr.
Men på vilket sätt kan vägverket avhjälpa det sanslöst höga bensinpriset ??
Enkelt, dom kan inte göra ett skit åt det.
Tänk efter lite allihopa, den här tråden handlar om vad Vägverket skulle kunna förbättra för unga i trafiken och inte allmänt gnäll på grejor VV inte kan göra något åt.
Och med detta avklarat, vad tycker då *jag* VV skulle kunna förbättra ??
Jo tex dom här grejorna:
Farthinder, var finns logiken i dom ?? Att man ska behöva gasa - bromsa - gasa - bromsa - gasa - bromsa osv hela tiden innebär ju bara att man tvingar folk att öka bensinförbrukningen istället för att tex låta vägen vara slät och fin och sätta upp nån hastighetskamera eller nått istället.
För det *är* väl fortkörare man vill stoppa med farthindren eller ??
Låt bli alla onödiga bromsklossar och sätt upp en kamera eller två på samma sträcka så får man en vettigare bränsleekonomi, bättre komfort, mindre stress och man uppnår ändå syftet bulorna hade.
Vägarnas skick, jag kör inte till jobbet på en väg varje morgon utan ett lapptäcke. Vägen har ju iofs ganska nyligen fått en helt ny och fin slitbana eller vad det nu kan tänkas heta men på sina ställen är det fortfarande inte helt 100% och på något ställe har den nya vägbanan sjunkit ner och gjort stora gropar. Kanske inte stora till omkretsen men djupa och det är just sådana gropar som dödar Irmscher Vectra stötdämpare
och inte heller mina dämpare gillar dom där pott-hålen och speciellt inte på en nylagd vägbana som jag har varit med och betalat.
På ett ställe på vägen mellan Glimåkra och Broby finns ett annat exempel på en grop som försämrar säkerheten ordentligt. Kör man på brobyvägen från Glimåkra så kommer man när man kört halvvägs kanske till en stor och djup grop som täcker ungefär halva högersidan av vägen (en fjärdedel av hela vägen alltså) och kör man över den gropen så känns det ibland som om man kört på en trottoarkant dvs man kör helt enkelt inte där om man inte måste.
Men var kör man då ? Jo man får ju tvunget gå ut mot andra väghalvan och ta upp halva den sidan bara för att man inte ska ramponera bilen sin och det ser jag som ett enormt problem då där är lite sådär halv-bra sikt eftersom det kommer en liten backe efter den gropen, har man då missat att det kommer en bil innan man svängde ut så lär det f*n inte bli roligt. Och vad görs åt detta problemet då ?? jo, inte ett j-la skit så gropen är där och fortsätter att trycka ut folk på fel sida vägen, dom som känner till gropen går över mittlinjen och dom som inte gör det får veta att dom lever.
Bättre kontroller av dom svenska vägarna (någon VV-nisse som kör sträckan någon gång om året eller nått) skulle kanske hjälpa och även bättre information till bilisterna om hur man tipsar VV om sådana här problem.
Nu var ju detta ett lokalt exempel men jag tror nog att risken är stor för att det finns fler "Brobyvägar" runt om i landet.
Lagningar, som så många har påpekat innan så gillar inte heller jag vägverkets tattar-lagningar av dåliga vägbanor där dom bara lägger ut en kladd asfalt och sen är det "fixat". Ofta gör sådana nya asfalts-plättar att det blir rejäla ojämnheter i vägen och det ger både ökat slitage på våra bilar vilket ju är helt onödigt och sen försämrar det komforten men det kan ju även försämra säkerheten då hela bilen ofta hoppar till när man kör på kanten till en av dom här "plättarna".
Ja som sagt, någon som kontrollerar vägens skick lite då och då vore ju inte helt fel och det skulle ju inte behöva göras särskilt ofta heller utan bara nån gång om året eller så för att se att vägen inte blir för dålig. Det borde ju inte ge allt för stora kostnader för VV att få igång något sådant.
Utbildningar. Som ett par även har påpekat så tycker jag att vägverket tillsammans med skolorna borde plöja ner lite pengar i att undervisa och utbilda alla redan i yngre år om hur man ska uppföra sig i trafiken, hur man kör säkert och ekonomiskt osv. Någon föreläsning i skolan vart annat år med uppföljning efter en tid borde väl iaf ge något resultat om man nu inte kan göra det till något permanent på schemat.
Nu var väl iofs det mesta av detta också ganska allmänna problem från dom svenska vägarna och inte något specifikt för unga i trafiken men dom här problemen har ju alla, unga som gamla.
PS: Detta måste nog vara det långsta inlägget jag någonsin gjort på G.Org.
Men ändå samtidigt det inlägg med minsta antal smileys i förhållande till mängd text haha