2606
Sök

Vägverket behöver din hjälp!

Yellow bug!
1 640 Inlägg
4 juli 2008
Som någon sa här innan, skattelättnader om man installerar alkolås hade vart perfekt. Tycker detta
är något som borde finnas i alla bilar. smile

Sen är många av våra vägar i Sverige väldigt fina, vissa är spikraka, mil efter mil, med träd/räcken annat i mitten, så det inte går att komma över på fel sida. Och alla ligger i 130+. Så varför inte höja gränserna lite, kanske inte fri hastighet. Men 120 som högsta hastighet är nästan skamligt på vissa vägar..

Sen, sluta bygg dessa förbannade vägbulor överallt, de gör ingen nytta. Visst, farten sänks, men bilarna blir ju också förstörda. Det är fan mer effektivt med blomlådor eller något liknande. Eller såna "chikaner" eller va de kallas.

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)

Direktör
305 Inlägg
4 juli 2008
NickeJ89 skrev:
gRiLLiS945 skrev:
Nallen_sthlm skrev:
Börja med att försöka få mere utbildning på dom äldre b korts inehavarna då dom har bristande kunskap om dagens trafikregler och saknar motirik och reaktioner för att följa trafik rytmen /Ung yrkes chaufför från sthlm trafiken

Håller med dom borde genom gå en motoriks kontroll ligger ofta någon gammal gubbe eller tant o kör 60 65 på 90 mellan linköping o motala här.. o de finns inte en ärlig chans o åka om dom o då bildar ja längre kö med ekipaget o folk blir arga o gör riktigt dumma grejer sen så ser ja dom nästan som större fara i trafiken än 1 gas glad snorunge han stämplar ju iaf på!

Så mer kontroll av forsatt körkorts innehav efter pansion? lr e de för tidigt ?

vi yrkes chaffisar får ju genom gå kontroll efter 10år lr mins ja fel?
med syns o hälsokontroll

Ne, C upphör ju att gälla efter cirka 27 år. Står iaf så på mitt C.
"Datum för första utfärdande - 2007-10-24"
"Förarbehörighet upphör att gälla - 2034-09-14" (Blir förresten 45 den dagen) tongue
Skall man då ta om det skall ny hälso/synkontroll göras!

Mitt förslag till vv är att satsa mer på alkotest osv. Vet att polisen är underbemannade, men tror starkt på ett alkotest typ på väg till jobbet varje dag gör att man iaf inte dricker mitt i veckan. Tror även på alkotest PÅ jobbet, som en daglig rutin innan man börjar jobba, blåser man i den och om man är alkoholpåverkad så kommer man te.x inte in eller kan starta lastbil osv vad man nu har för jobb... Även kolla alla fartdårar som är försenade till jobbet!

Nog för mig just nu, kommer säkert på mer sen...

Men jag pratade inte om yrkes trafiken, men vore ingen dum ide om dom skulle införa det på privat belister ochså...... Sen var det någon tidigare som inte tyckte det har med ungdomar att göra, men tänk alla som kommer ut ifrån körskolan och lär sig en sak där medans 95% av trafikanterna kör som en påse nötter och ca 50 % av dom 95% kan inte ny trafik reglerna och dom gammla har bleknat, klart att färskingar är tvungna att anpassa sig till rästen av liga, se en så liten sak som höger regeln...... där jag bor nu är det inte en enda som gett mig förkörsrätt ut ifrån min gata trots att jag har det...... Tycker även att det kan bli lite mer fart på polisen som kan övervaka körbeteénde och dela ut lite mer böter än att ge små varningar hit och dit som man hör i branchen.....

Speed limit are only for pussy

Lat och helgalkis
61 Inlägg
4 juli 2008
Jag håller med i princip allt vad folk säger så jag orkar inte ens gå in på det för jag kokar inombords just nu.
MEN eftersom jag bor i ett jävla socialt missanpassat samhälle nämnligen Södertälje med en av Sveriges  högsta skatt på grund av alla jävla pack som vägrar att jobba och bara sabbar, allt vad det innebär så för i helvete börja med nr1 fixa dessa jävla vägar som finns.
Jag kan förstå att Södertälje kommun grinar när dom tänker på vad det kommer att kosta för att laga dessa vägar för då snackar vi inte miljoner det blir nära miljarden.
Jag köper inte en ny bil för att sedan få den sönder knull*d pga av så jävla gnidna politiker så dom skriker när dom skiter, för att få min bil förstörd.
Men iof... soss avfall ska ju ha sina pengar som dom "måste" ha.  Jag drar från stan nu, hej.
Senast redigerat av AppleandCoffe (4 juli 2008)

461 Inlägg
4 juli 2008
Ja vad är det största klagomållet på ungdommar med bil:rolleyes:
Ge oss som tidigare sagt mer ställen att spendera tiden på, ställen med 1000-2000m raka asfalt runt i sverige, på olika ställen, flygplatser, industriområden, mitt ute i ingenstans, vi bryr oss inte då gummit rycker:)
Gå gärna in och sponsra, hjälp och hitta lösningar tillsamans med tex: http://www.blackrace.nu/ För detta är det ända slutgiltliga sättet att få bort streetracingen från gatorna, inte väg bullor, kamror, m.m. som flyttar problemet till värre ställen och uprör och leder till sabotage.
Visst spontanrejs och röttägg som vill anordna olagliga race kommer aldrig försvinna helt, men om ni inte ger oss nått mer val eller bara löjligt dyrra så kommer ju mer och mer folk börja köra på dessa tillfällen på gator som inte är säkra för oss eller andra och det är ju då olyckorna händer!
Sen att våra bilar skulle förstöra miljön, kör själv med orginal katt, och ska på med racekatt snarast, och likaså vet jag att många andra kör likadant på sinna trimmade bilar, + att dom hålls efter och servas bra mycket bättre än vad svensons v70 görs.
Ja menar vi är la också värda att få utöva våran hobby precis som alla andra, ja menar golfbannor, fotbools planner, hockey arenor, trav bannor, det är då inga problem att slänga upp! Undra igentligen hur många fotbools planner det går pär ställe vi får körra lagligt på?
Och för att tracka lite mer på normalla sporter, hur ofta har ni hört tallats om strippen/drifting hulliganer som springer runt efter rejsen och förstör egendom och slås? hur ofta behövs polis hyras in för att hålla koll på publiken på säve?
Ja nu kanske det blev lite mycket här, men ni fattar vad jag menar, och skönt att få skriva av sig;)

/Mikael

When You Feel Like U Have Full Control!
You Are Not Drivig Fast Enough!
http://www.youtube.com/watch?v=8BHqINOSdWE

987 Inlägg
4 juli 2008
MINDRE vägbulor, min front tycker inte om dom.

i like it load

482 Inlägg
4 juli 2008
Jag tycker man ska införa lag på att man inte får köra bil när man fyllt 70. Jag hatar gamla gubbar/tanter som ligger i 60-70km/h på 90 väg, men som ändå nästan kör av vägen och har en reaktionstid på ca 5 sekunder. Irritations (stavning?) moment i trafiken är vad dom är! mad

Sen alla dessa lagningar som finns på vägen (eller ska man säga "lapptäcket för bilar").... Varför lägga en liten bit asfalt på 2kvm när resten av vägen fortfarande är dålig?!

Slutligen. Den där röd färgade asfalten som man lägger på vissa vägar, vad är det för någon asfalt egentligen?! Det dundrar och dånar ju i hela bilen, så man tvingas köra vid sidan om den! Lägg vanlig svart asfalt istället.

Det är vad jag tycker smile

Jodå... Så är det serru!

Saaboholic
3 129 Inlägg
4 juli 2008
Är du helt jävla bortappad eller? Alkolås är sjukt bra att ha i VARJE bil sålänge dessa funkar som sig bör.
Då kanske man slipper sånna jävla svin som kör när de druckit osv. Hur många dör inte i trafiken varje år p.ga alkohol relaterade olyckor? Visst priserna på alkolås kanske blir dyra, men det är också en billig försäkring för oss ute på vägarna, känns betydligt tryggare att veta att exempelvis karl svanborg i sin 945.a inte kör påverkad.

/Just my 2 cents.

Lind4hl skrev:
dehära med alkolås lag i bilen, vad tror ni händer om dom inför den? (som är helt idiotisk i mina ögon)

vilka bestämmer priserna på alkolås, jo firmorna, vart åker priserna då? käpprätt åt helv*te

"Liberty of thought is the life of the soul"

508 Inlägg
5 juli 2008
sätt stopp för alla poliser som jävlas med en..

1 754 Inlägg
5 juli 2008
Vad ska VV göra för mig? Lätt.

* Låt vissa vägar ha höga hastighetsgränser så vi kan köra ihjäl oss.
* Ta bort några fartkameror.
* Se till att priset på bensin går ner och att försäkringspriserna också går ner (Denna är såklart 100% orealistisk)
* Se till att poliser inte står och tar in folk för att förbättra statestiken.
Senast redigerat av Holiace (5 juli 2008)

Jag kan inget om allt.

8 156 Inlägg
5 juli 2008
Super_Micke skrev:
Fixarsorken skrev:
Som jag uppfattade det så skulle det bli ekonomiskt gynnsamt för den som skaffade alkolås medan om man valde att inte göra det fick betala mer. Alltså skulle det inte vara någon kostnad för dig och jag kan inte se det som en bestraffning med billigare bilägande för att man går med på att ej förtära alkohol när man kör... Men jag kanske uppfattade förslaget galet.

Hellre isf skaffa en alkolåspremie för dom som väljer att skaffa en istället för att kollektivt bestraffa de som inte känner att de behöver en, såna som mig som dricker extremt sällan och tar extremt god tid på sig att nyktra till efter en våt kväll... Jag vill precis som blacken inte betala för folk som inte kan sköta sig.

Anledningen till att jag tog med att dom som väljer att inte installera alkolås ska betala är för att jag tycker att det är ett ganska så bra sätt att finansiera det hela. Alternativet är ju att vi alla delar på kostnaden via skattesedeln.

Om vi har säg 4 miljoner bilar i Sverige och ägarna till hälften av dessa inte installerade alkolås så skulle det innebära en intäkt på cirka 4 miljarder om man tog 2000:- per ägare.
(Då skulle man kunna ge 2000:- var till dom med alkolås installerade i sina bilar.)
Andemeningen med mitt förslag (som egentligen bara kom som en blixt från klar himmel) var ju att bonusen ska vara tillräckligt stor för att tveksamma människor ska kunna tänka sig att installera en sådan, relativt sett, onödig pryl. Men samtidigt så ska det svida lite att köra utan alkolås.
Dom som är nyktra ska ju bli belönade för att dom utrustar sina bilar med alkolås, så att alkoholisterna inte kan stjäla deras bilar (och för att bilen bidrar till en alkoholfriare bilvärld när den säljs)

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Grävmaskinist
216 Inlägg
5 juli 2008
VV kan dra åt helvete kort och gott smile
Allt dom gör är idioti (min åsikt och den kan ingen ta ifrån mig XD)

8 156 Inlägg
5 juli 2008
blacken skrev:
Att komma med ett  krav/begäran att jag ska betala för något som jag inte vill ha eller någonsin behöver, på grund av att en del individer inte kan sköta sig, mao att bestraffa/beskatta mig för att jag sköter mig är ett väldigt totalitärt beteènde..

Men om man bara skulle ge en bonus så skulle pengarna tas från skatteintäkter. Jag tycker att det är bättre när man ser vart pengarna kommer ifrån och vart dom tar vägen. Jag menar, många skulle kunna tänka sig att betala ett relativt högt bensinpris om man visste att pengarna gick till säkrare vägar och bättre miljö. Men att pengarna bara försvinner rakt in i statens skattkista vill man inte vara med om.
Jag ska komma med ett bättre inlägg snart. Efter lite sömn.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Direktör
305 Inlägg
5 juli 2008
Lägg ner denna tråd kommer inte hända någe i allafall !!!!! vet hur det funkar inom verket (erfarenhet) + att politiker pratar och snackar ochså goja !!!!

Speed limit are only for pussy

Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
5 juli 2008
fiddes skrev:

Haha, konstruktivt och bra... ? big_smile

Och dom som säger att körkortet är för dyrt? Hur tänker ni? Ska man få det i brevlådan på 18-årsdagen?
Hur dyrt det blir handlar egentligen bara om hur lätt eller svårt man har för att lära/fatta/inse/förstå.

Nu är jag utanför målgruppen förfrågan, men det VV bör fokusera på är som några varit inne på: få mer av (eller alla?) bilskatte- och bensin-skatte-pengarna tilbaka till vägarna. Våra vägar håller sämre och sämre kvalitet, samtidigt som bilarna och trafikanterna blir fler och fler + utnyttjar vägarna oftare och mer.
Se bara på tunga lastbilar. Här i Skåne (där många lastbilar kommer med färjorna) har lastbilstrafiken ökat markant. Vägarna är dock desamma (om inte sämre pga sämre underhåll)..

Mina 2 cent...

/Mattias

Sleeper
3 084 Inlägg
5 juli 2008
matteeee skrev:
fiddes skrev:

Haha, konstruktivt och bra... ? big_smile

Och dom som säger att körkortet är för dyrt? Hur tänker ni? Ska man få det i brevlådan på 18-årsdagen?
Hur dyrt det blir handlar egentligen bara om hur lätt eller svårt man har för att lära/fatta/inse/förstå.

Nu är jag utanför målgruppen förfrågan, men det VV bör fokusera på är som några varit inne på: få mer av (eller alla?) bilskatte- och bensin-skatte-pengarna tilbaka till vägarna. Våra vägar håller sämre och sämre kvalitet, samtidigt som bilarna och trafikanterna blir fler och fler + utnyttjar vägarna oftare och mer.
Se bara på tunga lastbilar. Här i Skåne (där många lastbilar kommer med färjorna) har lastbilstrafiken ökat markant. Vägarna är dock desamma (om inte sämre pga sämre underhåll)..

Mina 2 cent...

>:& vafan ni har ju fan dyngfina vägar i skåne juh! Här uppe på e4:an hade vi 15 cm djupa spår och 1 fil säkert och bra å vattenplaning tongue.

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

510 Inlägg
5 juli 2008
Rojpen skrev:
Fixarsorken skrev:
Vägverket kan inte påverka körskolor som är företag att förändra sina priser, dock kanske det skulle vara möjligt med någon typ av sanktionssytem för ungdomar som inte har de ekonomiska förutsättningarna för att ta körkort att få det billigare? vad vet jag smile

jo men sen har ni ju priser med 1100kr för att köra upp? det är inte direkt billigt om man säger så...
och det är genom vv...

1600kr för Mc med beg .. sen skulle trafikskolan ha 500kr, så bil är inte så dyrt wink .. Smakar det så kostar det .. Är man inte helt slutkörd i skallen så kostar inte kortet så mycket .. Hoppas ingen tar illa upp ..

Vägbulor? Meningslöst? där kommer man, bromsa och sedan gasa igen .. Utsläpp och buller på samma gång, låter lite dumt nu när vi ska spara på miljön .. ha det helt slätt istället så trafiken rullar på .. Smidigt och bra ..

ElectroRaggare
885 Inlägg
5 juli 2008
Priset på körkort ligger i en ganska bra nivå tycker jag, dyrt javisst, men det sak ju inte vara gratis att köra bil i detta landet.
Däremot kan jag tycka att det skulle vara dyrare att ta MC-kort, Då detta egentligen bara är en hobby som inte  har några praktiska användningsområden.

I övrigt skulle jag önska att VV skulle lätta på reglerna för att bygga om fordon när man byter motorer till miljövänligare motorer, och om man importerar en gasbil från tyskland som är miljövänligare än bensin så får man inte använda eller ens ha det monterat på bilen..? Är inte det ett steg i fel riktning angående miljötänket?
Skatterna ska vi inte ens diskutera, då jag anser att de ligger i en nivå som inte är försvarbart med tanke på hur vägarna ser ut.
Vägbulor är djävulens påfund.
Fartkameror är väl en bra ide, fast de är fel utförda, istället för att mäta aktuell hastighet borde de mäta snitthastighet över en sträcka. Allt för miljöns skull.

Chevrolet Tahoe -99 4x4 på M/T 33x13,5X20 däck
Dodge M880 -77 Blivande skogskung!

4 554 Inlägg
5 juli 2008
Hermansson skrev:
stollen skrev:
eller det där gruset som man fyller igen hålorna med som bilarna ska köra på, så det blir platt och hårt. Ser ju ut som om man varit och blästrat på bilen efter man har kört på sånt grus.
med tanke på hur mkt vi betalar i skatt så borde ni ju iaf kunna laga vägarna ordentligt.
Sen fattar jag inte varför ni sänker hastigheten med 10km/h på vissa vägar. Det hjälper ju ingenting. Bättre att förbättra säkerheten vid vägen istället. mer räcken och gatlampor i korsningar m.m

Håller med till fullo. Varför i helvete lagas vägarna numera med nått jävla klister sen på me grus?
Bilen blir förstörd och skiten hjälper 1 månad sen är hålet tillbaka.

dettta frågade jag en som jobbade med de och han sa att det va det bästa sättet att fixa sprickorna i vägen med så de förbättrar inte körbanan för dej spec mycke men det räddar vägen på ett billigt sätt som tyvärr drabbar dom som kör där..

20 Inlägg
5 juli 2008
Läser att det är många som gnäller på att körkortär dyrt att ta och svårt . vet ni vad en bil kostar vad bensin/disel kostar och dom som kör med dig kanse inte vill jobba grattis. Sen att det ska va svårt e vel själv klart det är igen branlek att va ute i trafiken. Det är bara att plugga på och spara.

Volvo :P

blacken
5 juli 2008
Phaetoon skrev:
blacken skrev:
Att komma med ett  krav/begäran att jag ska betala för något som jag inte vill ha eller någonsin behöver, på grund av att en del individer inte kan sköta sig, mao att bestraffa/beskatta mig för att jag sköter mig är ett väldigt totalitärt beteènde..

Men om man bara skulle ge en bonus så skulle pengarna tas från skatteintäkter. Jag tycker att det är bättre när man ser vart pengarna kommer ifrån och vart dom tar vägen. Jag menar, många skulle kunna tänka sig att betala ett relativt högt bensinpris om man visste att pengarna gick till säkrare vägar och bättre miljö. Men att pengarna bara försvinner rakt in i statens skattkista vill man inte vara med om.
Jag ska komma med ett bättre inlägg snart. Efter lite sömn.

Det förändrar inte det faktum att jag som INTE dricker när kör och inte har råd att installera en teknisk utrustning med tvivelaktig och garanterad dribblig funktion ska pröjsa för dom idioter som inte kan låta bli att köra på lyset. Okej att alkolås kan ha en viss berättigande men då ska dom som är i behov av en sådan utrustnig själva pröjsa för den, INTE vi som inte har behov av sådant onödigtvis fördyrande krafs i våra bilar. Låt dom dj""a skitstövlarna som inte kan sköta sig bära sin egen kostnad. Man kan även vända på det hela och säga att vi som inte dricker när vi kör ska ha en sjysst premie för det. Typ en rejäl sänkning av försäkringspremien eller en sorts skatte återbäring på fordonsskatten. Lika puckat det som att bli straffad för att man sköter sig i trafiken..
Senast redigerat av blacken (5 juli 2008)

Sök