2981
Sök

Fråga till er som flyger

Son Of Murphy
782 Inlägg
3 juli 2008
Trådstartare
Hej!
Ska med kort varsel flyga till Danmark (Cph) i morgon o jobba, och fick nu i efterhand lite frågor uppraddade i mitt huvud...
Obs! Vill bara ha handbagage, slippa bära på en massa onödigt, då vi bara ska vara där fredag till söndag.

1 - Visst att det ska gå o resa fritt inom Norden, men jag har inget pass, o ska flyga dit. Fungerar det ändå? Visar man bara upp Körkort då, eller?
2 - Vätskorna sen, vilket jävla virrvarr av regler hit o dit, men alltså ska ju som sagt till Danmark, och på Arlanda.se´s sida står det att vätskereglerna gäller "alltså både inrikes och utrikes och till destinationer utanför EU. " Vilket då innebär? Ja får jag ta med mig deo, tandkräm osv.? *är en nolla på detta*
3 - Då vi ska dit o jobba o ska ha jobbarkläder med oss, hur fungerar det med stålhätte-skor? Kan man ha det i handbagaget?

Ja jag jobbar på Arlanda, men kan ändå inget om detta! Samma sak jag hittar på "Airside" (kontrollerat område) men på "Landside" är jag vilse... hmm
Hoppas att någon här inne kan hjälpa mig

Hi! I´m Murphy, Son of Murphy!

mmm, blåbärssoppa.
616 Inlägg
3 juli 2008
Du behöver inte visa upp pass inom Schengen men man ska kunna visa upp det på begäran vad jag minns så det är lika bra att ta med.

Vätskor får man ha med i förpackningar om typ 30 ml, de ska ligga i plastpåse, finns vid gaten.

Skorna - ingen aning. Men vafan, det lär väl ha hänt förr, värsta som kan hända är väl att de kollar väskan.

/ichi

Son Of Murphy
782 Inlägg
3 juli 2008
Trådstartare
Jo så långt med pass har jag kommit fram till, men det känns ändå jävligt tvetydigt... Känns som att man bränner hela resan nu... hmm Men ja jag får lita på vad som står på hemsidan. Säga att man inte tänkte på det eller glömde det... tongue

Ja vätskorna får jag köpa "längs vägen" hade varken deo eller tandkräm i så liten förpackning... Men gäller ändå inte dessa regler ENBART i handbagage? hmm

Hm, ja precs får se hur det går! Får väl i värsta fall ha skorna på mig! tongue

mmm, blåbärssoppa.
616 Inlägg
3 juli 2008
Jo det gäller handbagage, i incheckat bagage får du ha större förpackningar, vassa föremål etc. (Vet inte hur många nagelsaxar och pincetter jag bidragit med till flygplatser världen runt.)

Tror inte de vill kolla pass vid resa inom Norden.

/ichi

Son Of Murphy
782 Inlägg
3 juli 2008
Trådstartare
Hehe okej ja vi får se hur det blir i morgon... Vore bara så jävla retfullt när man tackat ja till utomlandsjobb o så, sen bli stoppad sista metrarna! tongue

Tack iaf för svar!

97 Inlägg
3 juli 2008
1. Id handling skall gå bra.
2. Vätskor om 100 ml (deo, sprayburkar, schampo) får du ha med dig i en 1 liters förslutbar påse i handbagaget. I incheckat gäller dessa regler ej.
3. Stålhätteskor kan du visst ha med dig i handbagaget. Vassa föremål (sax, rakblad etc kan du ej ta med i handbagaget).

mvh

marcus

333 Inlägg
3 juli 2008
Om flyget har en slutdestination utanför Schengen så kommer du inte på utan pass.
Några arbetskollegor fick reda på detta den hårda vägen när vi skulle flyga från Finland till Sverige. Dom fick ta ett annat flyg dagen efter.

Son Of Murphy
782 Inlägg
3 juli 2008
Trådstartare
mortenblad skrev:
2. Vätskor om 100 ml (deo, sprayburkar, schampo) får du ha med dig i en 1 liters förslutbar påse i handbagaget. I incheckat gäller dessa regler ej.
3. Stålhätteskor kan du visst ha med dig i handbagaget. Vassa föremål (sax, rakblad etc kan du ej ta med i handbagaget).

mvh

marcus

Tack! smile Får hoppas det funkar nu i morgon!
Värsta oron börjar släppa... smile
Man jobbar med flyg, men då på "andra sidan" så allt sån där kan man inte ett skit om, pass, regler o så... Därför jag frågade! wink

Mvh.
Magnus

Son Of Murphy
782 Inlägg
3 juli 2008
Trådstartare
yakozan skrev:
Om flyget har en slutdestination utanför Schengen så kommer du inte på utan pass.
Några arbetskollegor fick reda på detta den hårda vägen när vi skulle flyga från Finland till Sverige. Dom fick ta ett annat flyg dagen efter.

Hm, ja det där säger mig inte mycket med Schengen o så... :S Men vad det verkar så är nog inte Dk utanför Schengen iaf... hmm

97 Inlägg
3 juli 2008
Mankan1978 skrev:
mortenblad skrev:

mvh

marcus

Tack! smile Får hoppas det funkar nu i morgon!
Värsta oron börjar släppa... smile
Man jobbar med flyg, men då på "andra sidan" så allt sån där kan man inte ett skit om, pass, regler o så... Därför jag frågade! wink

Mvh.
Magnus

Ingen orsak, lycka till imorgon! Jobbar själv också på arlanda med flyg och säkerhet.

//Marcus

Sök