3509
Sök

Val av motorolja för Volvo 850 GLT -97a ?

Forummoderator
10 576 Inlägg
24 juli 2008
#21
Marlboroman skrev:
Tillverkarna garanterar ju att motorn ska hålla et visst antal mil / år och då säter de ju upp vissa intervaller på saker som ska bytas, för att skydda sig själv under garantitiden. Det mesta som ingår i servicar byts ju i rent förebyggande syfte, inte för att det akut måste bytas, sen spelar det inte så stor roll om man pratar olja, kamrem, bränslefilter eller vad det nu kan vara. Sen kan ju även en vild chansning vara som så, att om du ägt en verkstad så vill du ju hellre sälja ett helt oljebyte a 1500:- istället för ett filterbyte och lite olja för 400:-

Gör man täta filterbyten så kan man klarar sig under lång tid, eftersom man då ändå lär fylla på med olja när man byter själva filtret och för att kompensera det som försvinner på naturlig väg. Men det skadar säkert inte att ändå byta all olja nån gång ibland.

Du tippade alltså i gammla oljan efter din motorrenovering och bytte bara filter efter inkörningen?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

87 Inlägg
24 juli 2008
#22
Marlboroman: Du skrev-->Nej då oljan smörjer lika bra, hur gammal den än är. Våran tribolog på jobbet har en S80, som nu gått över 28000 mil, och den gör han med som jag beskrivit ovan. Och han har ju tillgång till testutrustning och har testat oljan med jämna mellanrum. Och oljan han har i tråget nu smörjer lika fint som den som va i tråget när bilen rullade av bandet. Han har även förevisa en del andra hydrauloljor och liknande i olkika system som gått länge utan att oljan blivit sämre, det "värsta" va ett fall där oljan hängt med sen slutet på 80-talet!
Hydralolja och motorolja går inte att jämföra, en hydralolja har i stort sett inte smörjande egenskaper..
Sen det där med att tappa ur oljan, filtrera den och hälla i igen...gör man inte i motorer..bara i diffar, växellådor m.m.

Tony77:För att återgå till din fråga, kör på Castrols magnatec 10/40w(delsyntet) det är riktigt bra olja!
Vet du inte vad som använts innan i motorn och häller i helsyntet..kan det börja läcka som ett såll ur den!

Vänliga Hälsningar Klas Östling

3 123 Inlägg
24 juli 2008
#23
FixarKlasse skrev:
Vet du inte vad som använts innan i motorn och häller i helsyntet..kan det börja läcka som ett såll ur den!

Referens?
Detta är väl bara en gammal skröna.
Vad menar du med läcker? Ur packningarna? Genom kolvringarna in i förbränningsrummet?


Forummoderator
10 576 Inlägg
24 juli 2008
#24
viccoA skrev:
FixarKlasse skrev:
Vet du inte vad som använts innan i motorn och häller i helsyntet..kan det börja läcka som ett såll ur den!

Referens?
Detta är väl bara en gammal skröna.
Vad menar du med läcker? Ur packningarna? Genom kolvringarna in i förbränningsrummet?

Borde snarare ha med oljans visositet att göra än om det är synt eller mineral.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

87 Inlägg
24 juli 2008
#25
viccoA skrev:
FixarKlasse skrev:
Vet du inte vad som använts innan i motorn och häller i helsyntet..kan det börja läcka som ett såll ur den!

Referens?
Detta är väl bara en gammal skröna.
Vad menar du med läcker? Ur packningarna? Genom kolvringarna in i förbränningsrummet?

Nej det är inte en skröna, gjorde det själv på ett av mina servicearbeten..så det suger hästpung att åtgärda för att man tagit den olja som rekommenderas i bilkedjornas databaser! (ägaren hade inte en susning vad som använts o ingen hade skrivit oljetypen i servicehäftet)
Helsysntet löser upp gamla beläggningar som samlats runt packningarna (gummi torkar med tiden) och gör så det börjar läcka vid packningarna!

Vänliga Hälsningar Klas Östling

87 Inlägg
24 juli 2008
#26
Det är bara att lyfta ventilkåpan på en motor som körts många mil på mineralolja..kolla på kammen m.m. och se färgen..ta gärna kort och testa sen med helsyntet, lyft locket och ta kort..och jämför..helsyntet gör rent som fan..kan vara lite förödande ibland tyvärr!

Vänliga Hälsningar Klas Östling

87 Inlägg
24 juli 2008
#27
torpis skrev:
viccoA skrev:
FixarKlasse skrev:
Vet du inte vad som använts innan i motorn och häller i helsyntet..kan det börja läcka som ett såll ur den!

Referens?
Detta är väl bara en gammal skröna.
Vad menar du med läcker? Ur packningarna? Genom kolvringarna in i förbränningsrummet?

Borde snarare ha med oljans visositet att göra än om det är synt eller mineral.

Packningar ska väl va täta oavsett viskositet? smile
Helsyntet löser tyvärr upp skiten som samlats under åren..

Vänliga Hälsningar Klas Östling

22 Inlägg
24 juli 2008
Trådstartare
#28
Jag är helt säker att oljan som finns i motorn har varit Helsyntetiskt sen bilen var ny !

Jag ser faktiskt att MECA butiker säljer 5W/40 MOBIL SUPER 3000 är mest prisvärt av alla andra oljor !! en 4liters dunk kostar 525kr !!

Även Bilia rekommenderar 5W/40 för min motor, fast de kör på Castrol SLX Professional och inte som innan när de använde endast MOBIL1 oljor .. När jag pratade med de så har de sagt spelar ingen roll om det är Mobil, Castrol eller SHELL motorolja, det viktigast är att den ska vara av typen 5W/40

982 Inlägg
24 juli 2008
#29
olja som olja..de är ju ingen värsting bil

22 Inlägg
25 juli 2008
Trådstartare
#30
ingen värsting men vill välvårda bilen för att slippa dyra kostnader om det händer nåt på grund av felaktigheter .. eller hur ?

Reservdansk
6 271 Inlägg
25 juli 2008
#31
Usch ja, förra ägaren tyckte nog olja var dyrt till bilen...
Så jag köpte den, och efter två månader var vevstakslagerna så tunna att man kunde smula sönder dem mellan fingrarna... sensmoralen: Billigare att byta olja en gång om året än att renovera en motor för 20 000!

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Forummoderator
10 576 Inlägg
26 juli 2008
#32
TurbOla skrev:
Usch ja, förra ägaren tyckte nog olja var dyrt till bilen...
Så jag köpte den, och efter två månader var vevstakslagerna så tunna att man kunde smula sönder dem mellan fingrarna... sensmoralen: Billigare att byta olja en gång om året än att renovera en motor för 20 000!

...men Marlboroman säger ju att du har fel?  han och hans jobbarkompis hade ju aldrig bytt olja någonsin.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

183 Inlägg
30 augusti 2008
#33
FixarKlasse skrev:
Det är bara att lyfta ventilkåpan på en motor som körts många mil på mineralolja..kolla på kammen m.m. och se färgen..ta gärna kort och testa sen med helsyntet, lyft locket och ta kort..och jämför..helsyntet gör rent som fan..kan vara lite förödande ibland tyvärr!

Vart tar avlagringarna vägen in i oljan eller fastnar i oljepumpens filter, de har jag ju hört är ett problem på tex min 1,8T motor(passat -00) att de sätts igen där så blir de lågt oljetryck. men den borde väll ha tankats med helsyntet på VAG verkstäderna?

Norrlänning
1 453 Inlägg
1 september 2008
#34
Som någon annan har sagt, olja som olja.. du kan köra 0w 30 i den också, men då är risken att den börjar läka, du kan lika gärna köra 10w 60 som är riktigt tjock, då är risken att den smörjer dåligt första sekunderna innan den hunnit bygga upp riktigt tryck. Jag skulle rekomendera mobil 0w 40, eller mobil 5w 50... Båda är riktigt bra oljor och båda kan man använda året runt hur man än kör. Och jag skulle byta en gång varje år även om du bara köra 750 per år. En bra olja är den billigaste försäkringen för er bil.  Och kolla på www.mapodo.de, där säljer dom mot halva priset mot i sverige.

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

169 Inlägg
5 september 2014
#35
Jag har kört med biltemas helsyntetiska olja 5/40 i många av mina Volvos och det har funkat hur bra som helst,billigare så man kan byta oftare ;-),biltema skulle inte få sälja sin olja om den var dålig på nått sett

Man blir aldrig för gammal för att leka med bilar.

600 Inlägg
6 september 2014
#36
Fet_intercooler skrev:
Jag har kört med biltemas helsyntetiska olja 5/40 i många av mina Volvos och det har funkat hur bra som helst,billigare så man kan byta oftare ;-),biltema skulle inte få sälja sin olja om den var dålig på nått sett

Jadu har han kvar 850in får jag hoppas han bytt oljan ett antal gånger under dessa 6 år

4 165 Inlägg
6 september 2014
#37
Åk till Rusta och köp 5 liter 5W-40  för 299:-  bör fungera till 99% av alla bilmotorer

Renault går sönder ibland men går oftast att laga


Sök