4288
Sök

Översyn på Audi QT som stått i 1½ år.

AUDI 200 C3 10V TQ
397 Inlägg
11 augusti 2008
Trådstartare
#1
Hejsan!


Har hittat mig en Audi 200 TQ som är rostfri och ganska fin.

Den har stått i 1.5år och går ganska illa, ingen ordentlig tomgång och orkar inget under 3000 varv. Kopplingen är svampig och bilen går inte riktigt vad den borde, laddar 1.2 när man är över 3500varv.

Vad ska man se över förutom bromsar och kylarvätska olja och filter mm?

Drifta med kryckan: Ner med kopplingen, ratta i rätt riktning, ryck i kryckan, varva som en tok, släpp koppling och handbroms and baamm!

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
11 augusti 2008
#2
olja, filter, stift, tändkablar, vacumläckor (speciellt vid luftvågen som är till vänster i motorrummet framifrån sett)


Lackerare/Rekondare
834 Inlägg
11 augusti 2008
#3
DanielFredriksson skrev:
Hejsan!


Har hittat mig en Audi 200 TQ som är rostfri och ganska fin.

Den har stått i 1.5år och går ganska illa, ingen ordentlig tomgång och orkar inget under 3000 varv. Kopplingen är svampig och bilen går inte riktigt vad den borde, laddar 1.2 när man är över 3500varv.

Vad ska man se över förutom bromsar och kylarvätska olja och filter mm?

Har hafft en såndär, riktigt trevliga bilar, tyvärr är dom dyra att hålla igång. Mycket elektronik som går sönder offta. se över tändsystem, vacum, tomgångsregulator/ventil, insugspackning, wg, ja i princip rubbet, går rätt lätt när man väl är igång. grejjer till dessa bilar hittar du på mekonomen.


Mvh Mattias

AUDI 200 C3 10V TQ
397 Inlägg
11 augusti 2008
Trådstartare
#4
Vad är det som strular med elen på dem? Ska tillägga att det är en 85:a jag talar om.
WG är bytt, finns en till bredvid som är genomgången och även lite andra prylar.

Men den är somsagt orkeslös upp till 3000 varv, vad kan det ha med att göra?

Drifta med kryckan: Ner med kopplingen, ratta i rätt riktning, ryck i kryckan, varva som en tok, släpp koppling och handbroms and baamm!

Lackerare/Rekondare
834 Inlägg
11 augusti 2008
#5
DanielFredriksson skrev:
Vad är det som strular med elen på dem? Ska tillägga att det är en 85:a jag talar om.
WG är bytt, finns en till bredvid som är genomgången och även lite andra prylar.

Men den är somsagt orkeslös upp till 3000 varv, vad kan det ha med att göra?

Elhissar, farhållare, färddator ja you name it, det är ju en nästan 25år gammal bil med mycket avancerad teknik. att den är orkeslös kan ha flera olika faktorer, men jag skulle göra en mini renovering iaf, byta allt i tändväg, ny olja filter, luftfilter osv osv osv, mäta upp lambda och syresensorn som sitter på dessa och även luftmängdsmätaren som sitter inskruvvad i intercoolern, byta alla torra slangar osv.

har du kollat hur turbon ser ut? mycket olja i tryckrör eller glapp i axialen? jag ägde en av få svensksålda och denna var väldigt hårt körd och det slutade med att en total motorrenovering gjordes. dessa vagnar är offta grymmt hårt körda och har bilen bara uppställt ladd så kan du räkna med att en turborenovering snart knackar dig på axeln.

Dessa bilar har ingen org dump och det är mycket tryckstötar turbon fått stå ut med vid 1.3bars ladd.

Annars så är dessa bilar sjukt roliga och ena riktiga dräpare. får du fason på den så har du nog en av dom härligaste bilar man kan äga, stora, bekväma, och riktiga landsvägs monster!

Bäst i värla
150 Inlägg
11 augusti 2008
#6
Som turbomatte säger, det är en gammal bil med väldigt mycket el i, och vissa lösningar som audi kom på var kanske inte fullt utvecklade förän i början av 90talet.

Har den stått länge så är risken att vacuumslangar har torkat sönder, men det kan helt enkelt bara vara att köra lite med bilen så ska det gå bättre. Se upp för bromsarna, dom vill gärna fastna, men bara man får bilen i rullning släpper det ganska lätt.

Lite svårt att få tag i delar till dom, men autoexperten och mekonomen har ganska mycket. Det är samma motor som sitter i audi 100 turbo, så motordelar går att hitta efter lite letande smile

Jag tycker att man får mycket bil för relativt liten peng, tänk på att när 200:an kom kostade den lika mycket som 2st saab 9000 smile


AUDI 200 C3 10V TQ
397 Inlägg
11 augusti 2008
Trådstartare
#7
Det där med hissar och sånt, dessa finesser behöver jag inte, eller ja det kan vara just hissar som är det ända.

Ska tömma den på det mesta till inredning och pula lite med den.

Har inte plockat isär något då jag inte köpt den än. Men blir vid löningsdagen.
Om den finns kvar då.

Jo alla tändningsdelar som du säger ska bytas. samt olja och filter.

Hoppas den går bättre sen smile

Drifta med kryckan: Ner med kopplingen, ratta i rätt riktning, ryck i kryckan, varva som en tok, släpp koppling och handbroms and baamm!

AUDI 200 C3 10V TQ
397 Inlägg
11 augusti 2008
Trådstartare
#8
Den är ju fultrimmad med en strypventil från styrboxen för laddets skulle. Och om man kör den "orginal" så stryper den sig själv när den kommer över 0.6 bar. Är detta normalt?

Drifta med kryckan: Ner med kopplingen, ratta i rätt riktning, ryck i kryckan, varva som en tok, släpp koppling och handbroms and baamm!

Bäst i värla
150 Inlägg
11 augusti 2008
#9
Ja, boxen slår ifrån vid 0.65 bar, då stänger han av soppapumpen smile


AUDI 200 C3 10V TQ
397 Inlägg
11 augusti 2008
Trådstartare
#10
baerserk skrev:
Ja, boxen slår ifrån vid 0.65 bar, då stänger han av soppapumpen smile

Jasså på såvis, men då finns ju den där lilla fultrimprylen så man kan lura med.

Får se hur det blir på löningsdagen.

Drifta med kryckan: Ner med kopplingen, ratta i rätt riktning, ryck i kryckan, varva som en tok, släpp koppling och handbroms and baamm!

AUDI 200 C3 10V TQ
397 Inlägg
11 augusti 2008
Trådstartare
#11
Något annat som brukar krångla på dem?

Drifta med kryckan: Ner med kopplingen, ratta i rätt riktning, ryck i kryckan, varva som en tok, släpp koppling och handbroms and baamm!


Sök