2492
Sök

Mercedes 260E -89

3 Inlägg
7 februari 2006
Trådstartare
#1
Hejsan!
Behöver hitta någon expert på följande område

Elfel / servostyrning av Mercedes 260E (w124) 1989 manuell.

Problemet är att jag behöver veta hur följande problem kan uppstå samt hur det påverkar styrningen.

Jag kör på en raksträcka med en hastighet mellan 50-70km/t och trycker ned kopplingen och bromsar lätt med kopplingen nere. Bilens instrumentpanel lyser (alla lamporna) och ratten känns overhört trög. Bilen har slocknat känns det som, så jag trycker lätt på gasen och får igång bilen igen samt återfår kraften i ratten så att jag kan styra.

Jag har upplevt att bilen har haft el-fel då lamporna på instrumentbrädan lysit även om ingenting indikerat på att något varit fel tills en morgon bilen inte startade.
Jag laddade batteriet och bilen fungerade igen vartav jag trodde felet var i batteriet så jag köpte ett nytt. Bilen fortsatte att vara svårstartad utan en "manuell" laddning så vi köpte även en ny generator till bilen. Bilen fungerade med nya generatorn men jag är rädd att det fortfarande finns allvarliga fel på bilens el-komponenter som kan orsaka att servostyrningen lägger av vid plötsliga tilfällen då kopplingen används inför svängningar eller liknande.

Erfarenheter kring detta? Någon?
Jag behöver en specialist på frågan, hänvisningar?

86 Inlägg
7 februari 2006
#2
Interssant fel! Hur lågt är motorvarvet när du kopplar ur?
Servopumpen drivs ju av motorn och vid riktigt låga varv ger inte pumpen rätt tryck. Pumpen kan dessutom vara sliten.
Skulle problemet upphöra om du höjer tomgången?
Ebbe

3 Inlägg
7 februari 2006
Trådstartare
#3
EbbeW skrev:
Interssant fel! Hur lågt är motorvarvet när du kopplar ur?

Det är för sent att kolla upp det...Du förstår vad jag menar...sad

326 Inlägg
29 mars 2006
#4
det är inte så att motorn lägger av när du kopplar ur då tänds laporna ock servon slutar funka! å i en merxa hörs det ändå ingen skillnad!

Banracing licens avklarad, driftinlicens på gång!


Sök