4030
Sök

saab 900 t16

5 Inlägg
12 april 2006
Trådstartare
#1
halloj.
Tänkte kolla om det e nån som är duktig på saab här=), Är som så att jag håller på å bygger på en 900 86: det som är gjort med den är uppborrat block 92 borr mahle kolvar, stakar och kolvarna är invägda nya lager i hela motorn. portad 2,3 topp kkk k27 turbo dubbla 9000 ic.
skulle vilja veta vad som behövs mer. tex spridare, bränslepump ritningar på grenrör,om det går att chippa mappa osåvidare.

tack

5 710 Inlägg
12 april 2006
#2
beltin skrev:
,om det går att chippa mappa osåvidare.

Du har en lätt bil att trimma och fix-trixa själv med.
Löd om APC och koppla på en spikdiod, ställ laddtryck efter det "bränsle recept" du väljer.
Bränslet fixar du genom att välja de fasta komponenterna såsom bränsletryckregulator och spridare, sedan "chippar" du för att få det att lira ihop.
Bra "recept" att börja med brukar vara 3.0bars BTR och "röda spridare" (9000 2.3T -94-98).
Sedan köper du ett anpassat bränslechipp och åker ut och testar hur brutal du kan vara med inställningen på APC boxen utan att spikdioden blinkar smile
När du tröttnat på den effekten graderar du upp på bränslesidan och skruvar vidare på laddtrycket....

Lycka till med lådan förresten wink

MVH Jonas
..............

5 Inlägg
12 april 2006
Trådstartare
#3
ok har hört en del om omlödning men hittar ingen sida där det står.
De röda spridarna blir för dåligt, och vart sitter styrningen till bränslet? nån som vet vad för pump man ska använda?
.mvh

5 710 Inlägg
13 april 2006
#4
beltin skrev:
ok har hört en del om omlödning men hittar ingen sida där det står.

http://popeye.rty.nu/2002/apctrim.htm
beltin skrev:
De röda spridarna blir för dåligt, och vart sitter styrningen till bränslet?

Hur mycket effekt siktar du på då? Är ju "bara" att hänga dit ett par större spridare, problemet är bara att LH inte kan hantera HUR stora "hinkar" som hels då du måste ned på väldans korta spridartider på låg/mellanlast.
beltin skrev:
och vart sitter styrningen till bränslet?

I LH-boxen som sitter på ytterväggen där passageraren har sina fötter.

MVH Jonas
..............

5 Inlägg
13 april 2006
Trådstartare
#5
vet inte men har la räknat en runt 300 hk ska no inte va nåra problem? Synd på växellådan bara=)

. Nån som vet vart man kan köpa billiga spridare å vad för typ av bränsle trycks regulator man ska ha. fans en del på speedpart men fattar inte skillnaden på de olika sorterna=(.

Nån som vet eller har ritning på hur man bygger en catcher tank?

mvh

214 Inlägg
14 april 2006
#6
beltin skrev:
vet inte men har la räknat en runt 300 hk ska no inte va nåra problem? Synd på växellådan bara=)

. Nån som vet vart man kan köpa billiga spridare å vad för typ av bränsle trycks regulator man ska ha. fans en del på speedpart men fattar inte skillnaden på de olika sorterna=(.

Nån som vet eller har ritning på hur man bygger en catcher tank?

mvh

Gröna spridare från Volvo, även kallade grönisar är ett bra alternativ när man ska över 300hk i en og900..

Kör med en standard 3 bars BTR från en 900 i16.

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
15 april 2006
#7
beltin skrev:
vet inte men har la räknat en runt 300 hk ska no inte va nåra problem? Synd på växellådan bara=)

. Nån som vet vart man kan köpa billiga spridare å vad för typ av bränsle trycks regulator man ska ha. fans en del på speedpart men fattar inte skillnaden på de olika sorterna=(.

Nån som vet eller har ritning på hur man bygger en catcher tank?

mvh

Ta en plåttank, sätt en förpump i stora tanken och sen högtryckspumpen i catchtanken, skum kan även vara bra att ha i så "flyger" inte soppan runt så förbannat...


5 Inlägg
16 april 2006
Trådstartare
#8
skum i catcher tanken? ok vad ska det va för skum?. å vad ligger sånna "grönisar" på för pris?

ps tack för alla bra tips=)

5 710 Inlägg
16 april 2006
#9
beltin skrev:
å vad ligger sånna "grönisar" på för pris?

1000-1500 brukar de kosta.

MVH Jonas
..............


Sök