Min bil går inte heller igång av sig själv bara när man hjälper den med nyckeln
Ursprungligen postat av Jak@n
Den enda instansen i samhället dit alla vänder sig, en liten kal panel där alla ska pilla - oavsett vem du är. Det enda som knyter oss samman. Det och Anna anka.
byt bateri säger ja med. hadde liknande problem på min gamla 740. den gick runt på starten å allt men den startade inte. satte i ett annat när bateriet va tomt å då startade den. va kortas i baseriet. fans volt men inga amp.
Min bil går inte heller igång av sig själv bara när man hjälper den med nyckeln
Där var du lustig... Höhö...
Synd att man inte kan radera andras inlägg..
Hur skulle det va om man kunde det? Alla Volvoraggare skulle radera allt negativt som sades om Volvo, och så vidare.
On topic: Byt batteri.
På tal om humor, läste på expressen eller aftonbladet, om en kärring som hade köpt en bil men att det var en jättedålig affär för att den startade bara med hjälp av startkablar. Jättedålig affär, va med på ngn lista som kvällstidningen hade över folk som köpt dåliga bilar... Herregud byt/ladda batterit.
Ja du, vad för starthjälp för du!? kabblar eller startgas? lite otydlig tycker jag men om det är startkabblar du behöver hjälp med och enbart det och den då utan problem startar skulle jag i första hand kolla jord punkten (den mellan batteriet och karossen)
hur beter sig bilen utan starthjälp? går motorn runt utan problem när du vrider på nyckeln? eller är den slö? när motorn går för sig själv utan hjälp så kan du passa på att kolla laddningen, du bör ligga runt 13.80 till 14.50v med förbrukare (fläkt, blinkers, helljus, torkare etc etc)
Annars kolla kabblarna som sitter på startmotorn, lossa dem och kolla så inge rost eller korestion stör strömföringen.
om inget av detta hjälper förklara garna mer exakt vad som händer och inte händer så man kan göra en bättre värdering.
Ja har ett liknade problem med en Mitsubishi Galant ( 93a ) , ibland startar den utan problem , ibland e den lite trögare å andra gånger e den mer eller mindre sten DÖD å behöver ha starthjälp med extra batteri å startkablar .. sen när man har kört en stund å så och stannar bilen å ska köra iväg igen då går det att starta den vanligt. Bilen används mer eller mindre dagligen å så , dom här problemen uppstår då den står still under natten .. å idag va det en sånn dag att den knappt startade å så men det gick till slut å körde en bit å sen stannade jag en stund å när ja sen skulle köra iväg igen så va den död å ändå hadde motorn stått på en stund för det gick så trögt i starten .. ja har vatt å kollat den å så oxå å den laddar säger dom som kan liite mer hehe å dom tror typ nt på mig när ja säger att ja har dom här problemen med bilen .. men men.
nån som har nån idé på vad detta kan vara ? ( hoppas ni hängde med )
första jag skulle göra i båda sammanhangen vore att byta batteri.
Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.
Ja har ett liknade problem med en Mitsubishi Galant ( 93a ) , ibland startar den utan problem , ibland e den lite trögare å andra gånger e den mer eller mindre sten DÖD å behöver ha starthjälp med extra batteri å startkablar .. sen när man har kört en stund å så och stannar bilen å ska köra iväg igen då går det att starta den vanligt. Bilen används mer eller mindre dagligen å så , dom här problemen uppstår då den står still under natten .. å idag va det en sånn dag att den knappt startade å så men det gick till slut å körde en bit å sen stannade jag en stund å när ja sen skulle köra iväg igen så va den död å ändå hadde motorn stått på en stund för det gick så trögt i starten .. ja har vatt å kollat den å så oxå å den laddar säger dom som kan liite mer hehe å dom tror typ nt på mig när ja säger att ja har dom här problemen med bilen .. men men.
Det kan vara någonting som tjuvdrar ström, tex generatorn kan vara dålig trots att den ändå ger hyffsad laddspänning. Om någon diod inuti generatorn är trasig så kan den dra runt 3-4A i tjuvström när bilen är avstängd, men ändå kan den alltså ge laddning när motorn är igång. Den saken bör du bla kolla upp.
Men innan du börjar felsöka så ska batteriet vara fulladdat, annars är det inte säkert att mätningarna blir rättvisande.