2924
Sök

Nån som kan hjälpa mig med en lådritning till JL Audio 3v2 D4

21 761 Inlägg
4 september 2008
Hehe, det är bara att nöta på så kommer du säkert överens med programmet. wink

Jag har använt det i en hel del år, tycker att det funkar helt okej. smile

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
4 september 2008
Drönirettab skrev:
Hehe, det är bara att nöta på så kommer du säkert överens med programmet. wink

Jag har använt det i en hel del år, tycker att det funkar helt okej. smile

Jo det kanske gör någon nytta för någon som vet vad Fs, vas, qts och fan-vet-vad-som-jag-aldrig-hört-förr är men för mig som inte har en aning om vad alla dom där krumelurerna betyder så gör ju inte programmet mycket nytta tongue

Lyckas ju inte ens få fram mått på en sluten låda (prism, trunc. edge) med två stycken MTX T9512-44 i (med paralellt kopplade dubbla spolar).

Är ute efter ljudkvalitet, inte nackont pga basdunk wink

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

1 129 Inlägg
18 september 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
www.carstereo.com/help2/Articles.cfm?id=31

Den använder jag när jag räknar ut slotport. Man får tänka på att måtten är kubikfot och tum, sedan får man ju inte skriva kommatecken utan det ska vara punkt när man skriver decimalerna. smile

Hehe. Jag har varit lite slö av mig den sista tiden o inte orkat hålla på med sidan big_smile.

Har du lust att hjälpa mig med lådritningen?. tongue

Jag tänkte bygga en låda liknande den som jl rek., men i 22mm spån lr mdf. Däremot vet ja inte riktigt om ja ska bygga lådan mest på djup lr bred med tanke på att ja vill att lådan ska ta så lite plats som möjligt. Men höjden får inte bli så mycke mer än ca 36cm utvändigt.

Sen så kanske det blir lite onödigt att ha frekvensen nere vid 30Hz.

21 761 Inlägg
18 september 2008
När man ska ha slotport så bör man först ha klart för sig vilka maximala lådmått som gäller (tycker jag iaf), annars blir det onödigt krångel med portens höjd och bredd. Om lådans ytterhöjd bara får vara 36cm så är väl frågan om porten ryms under basen, den kanske måste sitta på sidan istället.

1 129 Inlägg
18 september 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
När man ska ha slotport så bör man först ha klart för sig vilka maximala lådmått som gäller (tycker jag iaf), annars blir det onödigt krångel med portens höjd och bredd. Om lådans ytterhöjd bara får vara 36cm så är väl frågan om porten ryms under basen, den kanske måste sitta på sidan istället.

Hade tänkt att ha porten på sidan big_smile

21 761 Inlägg
18 september 2008
Om du gör lådan 36cm hög, då blir den 31,6cm i innerhöjd. Porten kan göras 316mm hög och 35mm i innerbredd, den arean motsvarar 3 st 3" rör och ska räcka till tycker jag.

Om nettovolymen är 50 liter så blir portlängden ca 44cm för 35 Hz avstämning och ca 31cm för 40 Hz avstämning. Porten tar upp ca 7,6 liter för 44cm port och ca 5,2 liter för 31cm port. Basen tar upp ca 2 liter enligt manualen, då blir alltså bruttovolymen runt 60 liter för 44cm port och runt 57 liter för 31cm port.

Nu är det upp till dig att bestämma vilken avstämning som ser mest intressant ut och vilka mått det ska vara på bredd+djup. Någonting får du ju räkna själv också. wink
Senast redigerat av Drönirettab (18 september 2008)

1 129 Inlägg
18 september 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Om du gör lådan 36cm hög, då blir den 31,6cm i innerhöjd. Porten kan göras 316mm hög och 35mm i innerbredd, den arean motsvarar 3 st 3" rör och ska räcka till tycker jag.

Om nettovolymen är 50 liter så blir portlängden ca 44cm för 35 Hz avstämning och ca 31cm för 40 Hz avstämning. Porten tar upp ca 7,6 liter för 44cm port och ca 5,2 liter för 31cm port. Basen tar upp ca 2 liter enligt manualen, då blir alltså bruttovolymen runt 60 liter för 44cm port och runt 57 liter för 31cm port.

Nu är det upp till dig att bestämma vilken avstämning som ser mest intressant ut och vilka mått det ska vara på bredd+djup. Någonting får du ju räkna själv också. wink

Tackar tackar.

När den gäller porten. Hur mycket avstånd ska man ha mellan portväggen o den yttre väggen?.

21 761 Inlägg
18 september 2008
Porten är tänkt att se ut precis som på ritningen, dvs lådans yttervägg är samma som ena väggen av porten. 35mm skulle det som sagt vara i innerbredd. smile

Sök