1745
Sök

Kan man bryggkoppla slutsteg i stereo?

6 851 Inlägg
31 januari 2007
Hmm, fortfarande så tycker jag nog att du skall slänga ut din 15" eller båda 12"arna.
Ett nytt filter med 24db branthet kommer nog att vara lönlöst. Skaffa dej då ist. ett bättre steg till din 15" eller dina 12" basar och kör med enbart nått av det.
Eller varför inte lägga penga på ett bra framsystem med tex. 8" som midbas..

49 Inlägg
31 januari 2007
Trådstartare
Tiaz skrev:
Hmm, fortfarande så tycker jag nog att du skall slänga ut din 15" eller båda 12"arna.
Ett nytt filter med 24db branthet kommer nog att vara lönlöst. Skaffa dej då ist. ett bättre steg till din 15" eller dina 12" basar och kör med enbart nått av det.
Eller varför inte lägga penga på ett bra framsystem med tex. 8" som midbas..

Jag har en 6,5" och en 5 1/4" i varje framdörr idag, funderar på att byta ut 5 1/4":arna till 6,5"
6,5":arna som sitter i idag fram, det har jag 2 st nya precis likadana liggandes här hemma.

6 851 Inlägg
31 januari 2007
Vad är det fr 6½"? Skall du köra med 15" så bör du ha det för att ha en möjlighet att över huvud taget kunna möta upp din 15".
Är det dunkadunka du vill ha så kan det vara bra även om du skall köra med 2x12".
Det är i dessa du skall ha snärtbasen och allt i det övre registret. Att dela dina 12" från 150 och ner till 50 kommer bara att låta skit (tycker iaf. jag). har du 8" fram så bör du kunna köra dem till iaf 60hz utan problem. sedan kan din bas ta hand om resten neråt..
från 60-55hz ->

49 Inlägg
31 januari 2007
Trådstartare
Tiaz skrev:
Vad är det fr 6½"? Skall du köra med 15" så bör du ha det för att ha en möjlighet att över huvud taget kunna möta upp din 15".
Är det dunkadunka du vill ha så kan det vara bra även om du skall köra med 2x12".
Det är i dessa du skall ha snärtbasen och allt i det övre registret. Att dela dina 12" från 150 och ner till 50 kommer bara att låta skit (tycker iaf. jag). har du 8" fram så bör du kunna köra dem till iaf 60hz utan problem. sedan kan din bas ta hand om resten neråt..
från 60-55hz ->

Följande har jag i bilen nu!
Huvudenhet Pioneer DEH-P5700MP
2 st MDS FD12 basar (spelar bakåt) (slutna lådor/separata kammare)
1 st MDS ZR15 bas (spelar uppåt) (sluten låda)
2 st 5 1/4 tums MDS DL 213 (gula membranet) (dörrsida fram)
2 st 6,5 tums MDS 650Dc  (dörrsida fram)
1 st Gas Silver 200.2 (bryggkopplat, driver 15 tummaren)
1 st Gas Silver 200.4 (bryggkopplat, driver dem 2 12:orna)
1 st MDS GP4 (driver 5,1/4 och 6,5:orna)
25 mm2 strömkablar till varje steg och samma area på jordkablar

6 851 Inlägg
31 januari 2007
OK..jag skulle sålt iaf. nån av basarna och lagt pengarna på ett bättre framsystem och större steg.
Jag vet inte riktigt vad detta är för basar eller högtalare då jag har väldigt dålig koll på MDS sortiment.

49 Inlägg
31 januari 2007
Trådstartare
Tiaz skrev:
OK..jag skulle sålt iaf. nån av basarna och lagt pengarna på ett bättre framsystem och större steg.
Jag vet inte riktigt vad detta är för basar eller högtalare då jag har väldigt dålig koll på MDS sortiment.

WEll, när det gäller att diskutera ljud via brev/mail/chatt så är det mycket som är relativt, tråden spårar ur lite här, men jag är relativt nöjd med mitt ljud, men visst vill man hela tiden ha bättre och bättre, men det finns bara just så mkt kosing ju smile

49 Inlägg
31 januari 2007
Trådstartare
Jag har iaf fått mitt svar på frågan om det går att bryggkoppla i stereo, jag tackar alla som engagerat sig.

6 851 Inlägg
31 januari 2007
japp, hoppas att du nu förstår hur du skall göra med ditt 4-kanals steg. Resten va enbart förslag på hur jag skulle gjort ;P
Lycka till..

3 Inlägg
2 februari 2007
om det är ett 4-kanal steg så är det ju CH1+ -> CH2-, CH3+ -> CH4-...

är det ett 2-kanal så står det antagligen på smile brukar det ju iaf.. wink

6 Inlägg
20 september 2008
Ursäkta om jag är off och ett år efter, men klart det går att bryggkoppla en fyrkanals steg i stereo. Du bryggar ju bara två kanaler, och får således två kanaler kvar efter bryggningen. Använd en till höger och en till vänster?

956 Inlägg
20 september 2008
Deadmeat skrev:
Ursäkta om jag är off och ett år efter, men klart det går att bryggkoppla en fyrkanals steg i stereo. Du bryggar ju bara två kanaler, och får således två kanaler kvar efter bryggningen. Använd en till höger och en till vänster?

Men detta blir ändå inte stereo, då det blir som att andvända 2 monosteg.

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

BilstereoNörd
576 Inlägg
20 september 2008
luunggan skrev:
Deadmeat skrev:

Men detta blir ändå inte stereo, då det blir som att andvända 2 monosteg.

Ja och matar vi det ena monosteget med ljud från vänster kanal och det andra med höger kanal så får vi stereo....... om de driver varsin högtalare...
// Tommy
Senast redigerat av BAE (20 september 2008)

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl

6 Inlägg
8 oktober 2008
Exakt, istället för två höger, och två vänster får du en fetare av varje smile

Edit: Ett stereosteg består ju av två monosteg smile
Senast redigerat av Deadmeat (9 oktober 2008)

Sök