3223
Sök

inget komp!??

Drifter
57 Inlägg
4 oktober 2008
Trådstartare
#1
hej! jag köppte min nissan 200 för lite mer än ett år sedan... körde in den i garaget och lyfte ut motorn för att byta ett par saker, men jag bytade inget inuti motorn.
Nu när vi skulle starta den så gick det inte riktigt som vi tänkt oss, Det startade men stod och hoppade på en mycket dålig tumgång och så fort man gasade till så dog den.
Vi kollade kompet och det låg en bit under sitt värde, é inte säker just nu men vill minnas att det ska ligga på mellan 9,77-11,50 eller något liknande...jag hade som bäst 8,60 och lite olika i dom andra sylindrarna.
Vi fick höra att det var ventilpackningarna som var kassa, bytade dom och monterade motorn igen.
Samma sak händer igen men denna gången var det dom 2 motsatta sylindrarna som hade sämst komp,
Ja jag vet ju inte riktigt vad jag ska göra men är för tillfället rätt så desperat och behöver få igång bilen!
è det någon som kanske har haft samma problem eller något liknande??
Alla vettiga svar é välkommna!! tack på förhand /tobias

livet på bredden

Entreprenör
1 784 Inlägg
4 oktober 2008
#2
skytoobs skrev:
hej! jag köppte min nissan 200 för lite mer än ett år sedan... körde in den i garaget och lyfte ut motorn för att byta ett par saker, men jag bytade inget inuti motorn.
Nu när vi skulle starta den så gick det inte riktigt som vi tänkt oss, Det startade men stod och hoppade på en mycket dålig tumgång och så fort man gasade till så dog den.
Vi kollade kompet och det låg en bit under sitt värde, é inte säker just nu men vill minnas att det ska ligga på mellan 9,77-11,50 eller något liknande...jag hade som bäst 8,60 och lite olika i dom andra sylindrarna.
Vi fick höra att det var ventilpackningarna som var kassa, bytade dom och monterade motorn igen.
Samma sak händer igen men denna gången var det dom 2 motsatta sylindrarna som hade sämst komp,
Ja jag vet ju inte riktigt vad jag ska göra men är för tillfället rätt så desperat och behöver få igång bilen!
è det någon som kanske har haft samma problem eller något liknande??
Alla vettiga svar é välkommna!! tack på förhand /tobias

Vad är ventilpackningar....?
Senast redigerat av mrbuggy (4 oktober 2008)

143 Inlägg
4 oktober 2008
#3
Hej!   Ventiltätningarna har väl inget med kompet att göra. Tätningarna ska bara förhindra att oljan rinner ner längs ventilskaften. Tyvärr har jag ingen god ide i övrigt.

613 Inlägg
4 oktober 2008
#4
Detta är bara en gissning, men är de hydraliska lyftare? Om de inte får upp tryck i dom kanske de kan bli såhär?


blacken
4 oktober 2008
#5
Det kan vara kolvringar som har beckat "ihop", eller otäta ventilsäten eller att det läcker mellan cylindrarna ( topplockspackning dålig). det kan även lite långsökt vara att en eller flera ventiler kärvar (ventilskaften)  och inte kan stänga ordentligt..
Senast redigerat av blacken (4 oktober 2008)

Utbildad hobbymekare
1 125 Inlägg
4 oktober 2008
#6
Ta ett komp prov igen

sedan 1 gång till fast med några droppar olja i cylindrarna, blir kompen bättre då så e de nog kolvringarna som e dåliga

EDIT: Rätta mig om jag har fel
Senast redigerat av BBAD (4 oktober 2008)


Försöker iaf
1 998 Inlägg
4 oktober 2008
#7
De bytte möjligtvis inte kamrem/kedja? Kamen kan då ha kommit lite fel och ventilerna är öppna när de inte ska.?

Annars kan de nog va som BBAD säger. Å ja de ska väl täta med lite olja i loppen

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

7 277 Inlägg
4 oktober 2008
#8
Lyfte ni bort toppen och monterade den igen med samma packning och bultar?


369 Inlägg
4 oktober 2008
#9
Kolla topppackningen så den är ok eller bara rent av byt den, hjälper inte det så kan det vara kolvringarna som börjar bli slitna och släpper igen komp trycket ner i vevhuset..   bara några tips,  Lycka till och hoppas det ordnar sig! smile

åh va man myser, när turbon den pyyser =)

761 Inlägg
4 oktober 2008
#10
Skriv exakt hur du gjorde kompprovet....

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

Turbo?
440 Inlägg
5 oktober 2008
#11
Det finns bara 3 olika alternativ.
1. Topplockspackningen är otät.
2. Ventilerna är otäta.
3. Kolvringarna är otäta.
Det är bara att kolla allting noga.

Hoppas på ett rökfyllt 2014!
Buntband Racing

Drifter
57 Inlägg
6 oktober 2008
Trådstartare
#12
hej! tack för alla svar.. vi har bytat toppapackningen, men vi använde samma bultar igen.. kan det göra mkt på sig? Efter vad jag har förstått nu så får jag ta och kolla kolvringarna!
Ja vi tog av kamremmen men satte dit det igen efter markeringar..
jag får nog ta och titta till ringarna och eventuellt byta dom...
men kan dom verkligen bara gå isönder sådär utan att ha blivit körda? jag körde dock bilen till garaget för ett är sen! tack på förhand/ tobias

livet på bredden

3 235 Inlägg
6 oktober 2008
#13
Tog ni av kamremmen så är det nog där problemet ligger.

Gör om det, och inte bara efter markeringar, utan nolla motorn i ÖD, och ställ in allt därefter.


369 Inlägg
6 oktober 2008
#14
kolvringarna går normalt sett inte bara sönder sådär utan slits sakta ner... är ej så insatt så vet inte hur stor skillnad det gör efter effekten osv?

åh va man myser, när turbon den pyyser =)

Drifter
57 Inlägg
18 oktober 2008
Trådstartare
#15
nu har toppen varit på renovering och det var två ventiler som var skeva... och sen var det en spricka i toppen.. men nu så é det fixat och jag har köppt nya kolvringar... så förhoppningsvis så ska den starta så fort jag får lite tid att vara i garaget... fortsättning följer!!!

livet på bredden

KHRacing
18 oktober 2008
#16
bra -  hoppas det inte är någe mera nu


Sök