4399
Sök

5.25" vid fötterna fram.

bor i
529 Inlägg
5 juni 2008
#21
jonash skrev:
bmw32 skrev:
Okej, jag är inte alls inne på detta med billjud, men man ska ha 4-kanals slutsteg, alltså man har alltid två kanaler till ett högtalarelement eller ? sorry om jag verkar blåst men man måste ju lära sig tongue

MVH

Köper du ett kit, med separat diskant och 5.25tums element så medföljder det ett filter mellan dem, som gör att du enbart behöver två kanaler att driva alla 4st högtalarna. Köper du en koaxial (där diskanten sitter i mitten) så räcker det också med två kanaler.

Om det är en E36a du har så kan du tjäna en hel del på om du kan bygga om kickpanelen och vinkla ut och upp elementet lite. Men ge dig bara på det om du känner dig redo så att säga.

Vad har du för budget?

mvh Jonas

hur ska man bygga om kickpanelen? guide någonstans ? eller bilder på hur det ser ut när det är ombyggt?

http://davidstad.myminicity.com/
http://davidstad.myminicity.com/ind
Det är inte polisen jag är rädd för. Det är moderatorerna...

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
5 juni 2008
#22
David91 skrev:
jonash skrev:
bmw32 skrev:
Okej, jag är inte alls inne på detta med billjud, men man ska ha 4-kanals slutsteg, alltså man har alltid två kanaler till ett högtalarelement eller ? sorry om jag verkar blåst men man måste ju lära sig tongue

MVH

Köper du ett kit, med separat diskant och 5.25tums element så medföljder det ett filter mellan dem, som gör att du enbart behöver två kanaler att driva alla 4st högtalarna. Köper du en koaxial (där diskanten sitter i mitten) så räcker det också med två kanaler.

Om det är en E36a du har så kan du tjäna en hel del på om du kan bygga om kickpanelen och vinkla ut och upp elementet lite. Men ge dig bara på det om du känner dig redo så att säga.

Vad har du för budget?

mvh Jonas

hur ska man bygga om kickpanelen? guide någonstans ? eller bilder på hur det ser ut när det är ombyggt?

Jag hade bilder på detta förut, men i korthet: använd originalsidan. Plasta fast en baffel som du vinklar upp. Klä. Dra dit.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

956 Inlägg
6 juni 2008
#23
Brosan ha precis köpt ett JL Audio VR650CSi kit till sin bmw som kommer drivas av ett DLS CA41 Performance steg på 4*70 wrms.

Blir det bra om man tar bort kickpanelen och skruvar fast en baffel runt originalhålet i plåten och tättar denna. Sen tar man och fäster en till baffel som man riktar mot "lyssnaren" och plastar ihop den med den andra, så det blir helt tätt in mot originalhålet och att man andvänder det som låda.

Hur ska man isåfall dämpa där inne för bästa ljud och blit det tillräclig volym där inne till?

Sen undrar jag om hur man ska vinkla högtalarna. Läste lite i bilstereo i praktiken och där stod det att man för bra resultat skulle vinkla högtalaren på förarsidan mot passagerarens öra och passagerar sidans mot förarens öra. Stämmer detta? sen undrar jag om diskanten ska sitta nere vid bafflen?

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

5 852 Inlägg
6 juni 2008
#24
fegge_89 skrev:
evilaudio skrev:
TZ skrev:
Lånar tråden lite.

Skall man dämpa något i kickpanelen, med typ dämpull eller skall det vara tomt?

lagom mycke dämpull e aldrig fel..big_smile

Håller med om att det är bra med lagom mycket dämpull du ska ju inte fylla hela lådan med dämpning och du ska ju inte ha en tom låda heller, lagom är bäst. smile

Den första dagen kan du ju spela lite lugnare än vad du brukar göra men sedan är det bara att spela på. wink

Är väl inte hundra sanningen kanske utan lyssna på högtalaren vilken du än köper så att den inte låter illa när du skruvar upp volymen. Ja säger att du ska ta det lite lugnare med dem 3-4 veckor innan du "bara drar på" för att vara säker på att din högtalare är inspelad.

Mvh

www.Stereospecialisten.se - Nu med fysisk butik i Göteborg

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
7 juni 2008
#25
luunggan skrev:
Brosan ha precis köpt ett JL Audio VR650CSi kit till sin bmw som kommer drivas av ett DLS CA41 Performance steg på 4*70 wrms.

Blir det bra om man tar bort kickpanelen och skruvar fast en baffel runt originalhålet i plåten och tättar denna. Sen tar man och fäster en till baffel som man riktar mot "lyssnaren" och plastar ihop den med den andra, så det blir helt tätt in mot originalhålet och att man andvänder det som låda.

Hur ska man isåfall dämpa där inne för bästa ljud och blit det tillräclig volym där inne till?

Sen undrar jag om hur man ska vinkla högtalarna. Läste lite i bilstereo i praktiken och där stod det att man för bra resultat skulle vinkla högtalaren på förarsidan mot passagerarens öra och passagerar sidans mot förarens öra. Stämmer detta? sen undrar jag om diskanten ska sitta nere vid bafflen?

Alltså, oftast så blir volymen därinne gansk aliten, men det beror givetvis på hur du gör vinklingen. Men metoden är bra.

Du kan få burkighet i ljudet, men har du en EQ som du kan ställa nåt band runt 150-200Hz så kan du bli av med burkigheten.

Vinklingen är generellt sett bra att göra så som du beskriver, vissa vinklar dock upp mer. Mot en punkt mitt i taket mellan framstolarna.

Diskanten SKALL sitta nära det andra elementet ja. Antingen på baffeln, eller annat ställe som helst är max 1 decimeter ifrån.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

956 Inlägg
7 juni 2008
#26
Ok, tack Jonash för svaren. Har några fler frågor. Basen som kommer andvändas är denna http://www.dbakuten.se/detail.php?item_id=15781 och kommer drivas av ett dls ca12.
Frågan är hur basen ska placeras och vilken sorts låda som är rekomenderad? och vart man ska stämma av den?

Det är inte skidlucka, men bakom baksätet sitter det en plåt som är borttagen så att man ser ryggstödet på baksätet. Fungerar det att man bygger en låda med en ram fram och sätter den att spela mot baksätet igenom hålet och gör det riktigt tätt runt om så all luft spelar mot baksätet?

Sen undara jag hur du menade med "men har du en EQ som du kan ställa nåt band runt 150-200Hz så kan du bli av med burkigheten." Ska man andväna lågpassfiltret och inte spela under det?
Stereon har ställbar eq eller menar du att man ska ställa på steget?

mvh Alexander

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
7 juni 2008
#27
luunggan skrev:
Ok, tack Jonash för svaren. Har några fler frågor. Basen som kommer andvändas är denna http://www.dbakuten.se/detail.php?item_id=15781 och kommer drivas av ett dls ca12.
Frågan är hur basen ska placeras och vilken sorts låda som är rekomenderad? och vart man ska stämma av den?

Det är inte skidlucka, men bakom baksätet sitter det en plåt som är borttagen så att man ser ryggstödet på baksätet. Fungerar det att man bygger en låda med en ram fram och sätter den att spela mot baksätet igenom hålet och gör det riktigt tätt runt om så all luft spelar mot baksätet?

Japp, det funkar.
Sen undara jag hur du menade med "men har du en EQ som du kan ställa nåt band runt 150-200Hz så kan du bli av med burkigheten." Ska man andväna lågpassfiltret och inte spela under det?
Stereon har ställbar eq eller menar du att man ska ställa på steget?

mvh Alexander

Jo, OM du får problem med att det låter lite burkigt (det är inte säkert) så om du har tillgång till en EQ och den har möjlighet att justera mellan 150-200 eller nåt i den stilen, så kan du dra ned lite i dem regstrena för att bli av med burkigheten. Men det är inte säkert att du får problem med det, det märker du sen när du byggt och lyssnar.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

956 Inlägg
7 juni 2008
#28
ok då har jag fått lite klarhet i hur jag ska bygga. Men vad tror du blir bäst portad eller sluten? och ska jag andvända mycket dämpull innanför kickarna?

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
7 juni 2008
#29
luunggan skrev:
ok då har jag fått lite klarhet i hur jag ska bygga. Men vad tror du blir bäst portad eller sluten? och ska jag andvända mycket dämpull innanför kickarna?

Sluten låda till basen!

Dämpull eller ej, det beror på hur stor volym du får till. Men jag tippar på att det blir bättre med en del dämpull i, men det behöver man nästan lyssna sig fram till.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

Försöker iaf
1 998 Inlägg
16 december 2008
#30
Lånar denna tråden lite. Sökte men hittade ingen bättre.

Snart köper ja väl ett riktigt bassystem å då får "bassteget" driva framsystemet.
Som ja skrev tidigare i tråden så har ja
Dls 5,25 i kickpanelerna
Dls diskanter vid speglarna
och delningsfilter.

Steget är ett gas alpha x4a å borde ju funka till detta. Bryggar steget så de ska lämna runt 200wrms per kanal.

Går de med delningsfiltret kopplat då?

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet


Sök