3248
Sök

Endast basljud!

102 Inlägg
20 januari 2009
Trådstartare
Tja!

Jag har kopplat in två nya högtalare till mitt slutsteg men lyckas bara få ut basljud ur dom, skulle hellre vilja ha diskant i dom isället. hur fixar man det?

MrCap Jönköping

16 197 Inlägg
20 januari 2009
du har säkerligen ställt in filtret på LP.. de ska stå på FULL elle HP.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

102 Inlägg
20 januari 2009
Trådstartare
okej får kolla det. tack

MrCap Jönköping

102 Inlägg
21 januari 2009
Trådstartare
evilaudio skrev:
du har säkerligen ställt in filtret på LP.. de ska stå på FULL elle HP.

funkade tyvärr inte, någon som har någon annan idé???

MrCap Jönköping

Toyota-Frälst
310 Inlägg
21 januari 2009
Är långt ifrån en expert men det låter ju som en ren inställningsgrej.

På de flesta steg kan du ställa in att den ska filtrera bort ljud under/över en viss Hz (low pass filter), kontrollera så att den inte sorterar bort diskantljuden där. Annars kan det ju vara en inställning på stereon men det brukar vara rätt uppenbart om nån står på typ -12 eller nåt smile

97 Inlägg
21 januari 2009
är det ett mono steg du har? vad jag vet är dom bara gjorda för basar.. vill du ha ut högre frekvenser på högtalarna (typ diskant och mellanregister) ska du ha ett 2 eller 4 kanals steg.

206 Inlägg
21 januari 2009
Kolla så att du inte har inbyggda filter till lågnivåutgångarna på stereon, det har min pioneerstereo. Det går att stänga av smile

457 Inlägg
21 januari 2009
MatteSundstrom skrev:
är det ett mono steg du har? vad jag vet är dom bara gjorda för basar.. vill du ha ut högre frekvenser på högtalarna (typ diskant och mellanregister) ska du ha ett 2 eller 4 kanals steg.

Monosteg är inte enbart gjorda för basar wink

134 Inlägg
21 januari 2009
digitala monosteg är väl endast till bas men ett klass ab(?) mono steg kan man väl driva vanliga högtalare på?

399 Inlägg
21 januari 2009
Det finns fullregister klass D steg också, beror bara på hur många steg man vill ha smile

102 Inlägg
22 januari 2009
Trådstartare
jag har inget mono steg utan 5-kanals

MrCap Jönköping

102 Inlägg
22 januari 2009
Trådstartare
får de inte o funka:S ha provat med alla typer av inställningar på stereon och på steget, men lyckas inte få annat än basljud:( någon som har någon fin lösning?

MrCap Jönköping

21 761 Inlägg
22 januari 2009
Vad heter ditt steg och stereo?

Om du skriver modellnamnet på båda grejorna så kan forumfolket eventuellt kika i en PDF-manual på nätet och ge mer tips. smile

102 Inlägg
22 januari 2009
Trådstartare
Huvudenhet: Pioneer deh-6000ub
Slutsteg: GAS ALPHA5100

MrCap Jönköping

21 761 Inlägg
22 januari 2009
Vilka RCA-utgångar på stereon har du kopplat till slutsteget?

De bakre RCA-utgångarna kan ju användas både till subwoofer och vanliga högtalare, man får välja i menyn hur utgångarna ska användas.
Senast redigerat av Drönirettab (22 januari 2009)

102 Inlägg
22 januari 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Vilka RCA-utgångar på stereon har du kopplat till slutsteget?

De bakre RCA-utgångarna kan ju användas både till subwoofer och vanliga högtalare, man får välja i menyn hur utgångarna ska användas.

jadu, testa switcha utgångar men då fick jag inte någon bas knappt o fick inte något ljud alls typ i högtalarna, hur ställer man de? för jag har pillat på alla inställningar som finns på stereon

MrCap Jönköping

21 761 Inlägg
22 januari 2009
För att ändra på bakre utgångarna så går du först till "adjust initial setting", sedan använder du multikontrollratten och väljer "S/W controll".

Nu ska du kunna ändra mellan "Rear SP:F.Range" (full range) och "Rear SP:S/W" (subwoofer) genom att trycka på multikontrollratten. Om du har kopplat de bakre RCA-kablarna till de kanaler på slutsteget som ska driva vanliga högtalare, då ska du alltså välja läge "Rear SP:F.Range" på bakre utgångarna.

Hoppas det inte låter alltför krångligt. Jag läser bara i manualen på nätet eftersom jag inte har haft den där stereon själv. smile

102 Inlägg
22 januari 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
För att ändra på bakre utgångarna så går du först till "adjust initial setting", sedan använder du multikontrollratten och väljer "S/W controll".

Nu ska du kunna ändra mellan "Rear SP:F.Range" (full range) och "Rear SP:S/W" (subwoofer) genom att trycka på multikontrollratten. Om du har kopplat de bakre RCA-kablarna till de kanaler på slutsteget som ska driva vanliga högtalare, då ska du alltså välja läge "Rear SP:F.Range" på bakre utgångarna.

Hoppas det inte låter alltför krångligt. Jag läser bara i manualen på nätet eftersom jag inte har haft den där stereon själv. smile

får testa detta imon, tack så mkt för alla hjälp:)

MrCap Jönköping

Sök