2645
Sök

Högtalare/steg slår ifrån

Hilt = Hilt
44 Inlägg
4 februari 2009
Trådstartare
Brains skrev:
Oj, det förklarar en hel del.
Du ska verkligen inte koppla på!
Steget är inte stabilt ner i 1ohm som det nu belastas.

Koppla in det som det ska vara kopplat så kommer det att fungera mycket bättre.

Okej menar du då att jag ska dela upp högtalarna på 2 kanaler på steget eller koppla alla kablar i 1 klump på samma kanal ?
Senast redigerat av makkkis (4 februari 2009)

7 274 Inlägg
4 februari 2009
Har inte du ett 4 kanaligt slutsteg? :s
Tyckte att det stod så tidigare i tråden...

Kanske jag som missuppfattade det.

Om du bara har ett 2 kanaligt steg så rekomenderar jag inte att köra olika högtalare på det iaf, då får du välja ett par och köra dom på bägge kanalerna.

Hilt = Hilt
44 Inlägg
4 februari 2009
Trådstartare
Brains skrev:
Har inte du ett 4 kanaligt slutsteg? :s
Tyckte att det stod så tidigare i tråden...

Kanske jag som missuppfattade det.

Om du bara har ett 2 kanaligt steg så rekomenderar jag inte att köra olika högtalare på det iaf, då får du välja ett par och köra dom på bägge kanalerna.

My bad, det är 4 kanaler, iaf enligt bilden på den. Jag ska alltså köra 1 högtalare per kanal ?(jag har cyklat rejält här isf)
http://www.fotoagent.dk/single_picture/ … P-4100.jpg

7 274 Inlägg
4 februari 2009
Ser ut att vara ett 4 kanaligt steg, dvs du har 4st + och - högtalarterminaler.
Koppla in ett par på dom första 2 kanalerna, dvs 2st + och -.
Sen koppla in det andra paret på dom resterande 2 kanalerna.

Hilt = Hilt
44 Inlägg
4 februari 2009
Trådstartare
Brains skrev:

yes precis, går ju bara ut 200W per kanal, alla på samma kanal drar nog lite mycke så ja antar att problemet låg där, prövar detta om ett par timmar, ill be back smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
4 februari 2009
Hur många högtalare har du som ska kopplas in? Om det är 4st så rekommenderar jag att du sätter en högtalare per kanal. Om det är 2st högtalare så kan du ha en högtalare per kanalpar, alltså bryggkoppla steget. Eller om du nu har fler än 4st högtalare så får man köra lite serie/parallellkoppling. smile

MVH// Christoffer

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Hilt = Hilt
44 Inlägg
4 februari 2009
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Hur många högtalare har du som ska kopplas in? Om det är 4st så rekommenderar jag att du sätter en högtalare per kanal. Om det är 2st högtalare så kan du ha en högtalare per kanalpar, alltså bryggkoppla steget. Eller om du nu har fler än 4st högtalare så får man köra lite serie/parallellkoppling. smile

MVH// Christoffer

det är 4 st som ska kopplas in smile hehe big_smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
4 februari 2009
makkkis skrev:
ChriZtoffer skrev:

MVH// Christoffer

det är 4 st som ska kopplas in smile hehe big_smile

Okej, good. Men en liten fråga bara, hur tänkte du då när du buntade ihop alla kablar till en kanal på ett 4-kanals steg? tongue  Till att börja med så får du ju monoljud, eller ja bara en kanal. Sen så utnyttjar du ju bara 1/4 av den tillgängliga kraften, samtidigt som du överbelastar en kanal. Så ut med dig nu och gör om, gör rätt! wink

MVH// Christoffer

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

DrivmedelsTekniker
1 632 Inlägg
4 februari 2009
Brains skrev:

låter bra.

Hilt = Hilt
44 Inlägg
5 februari 2009
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Okej, good. Men en liten fråga bara, hur tänkte du då när du buntade ihop alla kablar till en kanal på ett 4-kanals steg? tongue  Till att börja med så får du ju monoljud, eller ja bara en kanal. Sen så utnyttjar du ju bara 1/4 av den tillgängliga kraften, samtidigt som du överbelastar en kanal. Så ut med dig nu och gör om, gör rätt! wink

MVH// Christoffer

Från början så var det inte jag som kopplade in det faktiskt tongue, under första perioden hade ja bara basen via steget, har inte fundrat på att koppla in på flera kanaler efter det helt enkelt tongue

Iaf, Har gjort om, gjort rätt !, Allt fungerar perfekt ! Sjukt nöjd över hur bra det blev big_smile

Thx för alla tips big_smile !

Problem solved !

4 074 Inlägg
5 februari 2009
makkkis skrev:
ChriZtoffer skrev:

MVH// Christoffer

Från början så var det inte jag som kopplade in det faktiskt tongue, under första perioden hade ja bara basen via steget, har inte fundrat på att koppla in på flera kanaler efter det helt enkelt tongue

Iaf, Har gjort om, gjort rätt !, Allt fungerar perfekt ! Sjukt nöjd över hur bra det blev big_smile

Thx för alla tips big_smile !

Problem solved !

grejjt! va var det för fel då?

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

Hilt = Hilt
44 Inlägg
5 februari 2009
Trådstartare
BJonsson skrev:
grejjt! va var det för fel då?

Det var att jag hade kopplat alla högtalare på 1 kanal, delade upp alla på en varsin kanal så gick de å pressa ut tills man fick ont i örona smile

Sök