3074
Sök

Problem med m46

MulleRacing
499 Inlägg
14 februari 2009
Trådstartare
#1
Hejsan! Nu lägger jag in en ny tråd då jag behöver få svar på lite andra saker som jag inte kan hitta nått om.

Det är så att jag har problem med lådan. En m46 i en 740. Vi sladdade och tuktade bilen lite grann. och då gav växlarna upp (ettan, tvåan). åkte lite och provade massor av saker, så nu får jag i alla växlar kan vara svårt med ettan och tvåan ibland. Men problemet är att backen inte är själv i. När backen är i är även en framåt växel också i!? vet inte hur det går ihop men så är det. så nu behöver jag hjälp med vad jag kan göra eller bara få hjälp med att veta vad det är? För det lutar skarpt mot växellådsbyte. och ni som tror att det är backspärren som ska justeras så är det inte det. Möjligtvis plastbussningarna till spaken.
Men någon som är duktig på lådor? Söker seriösa svar.

MVH


MulleRacing
499 Inlägg
16 februari 2009
Trådstartare
#2
Ingen som har nått tips?


92 Inlägg
16 februari 2009
#3
Gissar på att en växelförare har krökt sig eller något liknande... Enklast e iaf ett lådbyte... En M46 hittar man ju överallt i stort sett wink

//Gahmen\\

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
16 februari 2009
#4
hur vet du att du har en ennan växel i åsså när du har i backen ? det är inte så att motorkuddarna har gått av ?

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

MulleRacing
499 Inlägg
26 februari 2009
Trådstartare
#5
turboforssen skrev:
hur vet du att du har en ennan växel i åsså när du har i backen ? det är inte så att motorkuddarna har gått av ?

Jag känner det, rullar jag bakåt och lägger i backen så stannar bilen precis som att en växel hoppar i. Sen när jag har friläge i så kan jag släppa upp kopplingen å då går motorn ner lite i varv precis som om den får lite motstånd.


NoFuckNoRide
474 Inlägg
26 februari 2009
#6
synkringar kanske ? känner ingen det dära på min gammle sitter en plastkula där ngn stans somvi bytte

Sug Performance Club

1 800 Inlägg
26 februari 2009
#7
M46orna kan vara lite skumma i bland, speciellt om dom gått massa mil och man är "ovarsam" med växlingarna. Det är rätt att flera växlar går i samtidigt, eller det känns så iaf.
Det är växelföraren som "kuggat" och drar med sig flera axlar samtidigt.
Du har två alternativ, antingen så får du plocka ner lådan och lyfta på locket och rätta till problemet.
Eller så går det att lirka loss växelföraren genom att man rätt så hårdhänt rycker i spaken i alla leder, dvs fram-tillbaks och vänster-höger omväxlande, detta samtidigt som man ibland försöker få i lite olika växlar.
Låter otroligt dumt det är jag medveten om, men precis så har jag löst problemet ett par gånger på mina m46or. Det hänger sig speciellt då man försöker "kasta" i växlarna, då hinner inte länkaget/växelförare/synkringar med, den hinner alltså inte få ur den förra växeln innan man kastar i nästa.


MulleRacing
499 Inlägg
27 februari 2009
Trådstartare
#8
Hilmer skrev:
M46orna kan vara lite skumma i bland, speciellt om dom gått massa mil och man är "ovarsam" med växlingarna. Det är rätt att flera växlar går i samtidigt, eller det känns så iaf.
Det är växelföraren som "kuggat" och drar med sig flera axlar samtidigt.
Du har två alternativ, antingen så får du plocka ner lådan och lyfta på locket och rätta till problemet.
Eller så går det att lirka loss växelföraren genom att man rätt så hårdhänt rycker i spaken i alla leder, dvs fram-tillbaks och vänster-höger omväxlande, detta samtidigt som man ibland försöker få i lite olika växlar.
Låter otroligt dumt det är jag medveten om, men precis så har jag löst problemet ett par gånger på mina m46or. Det hänger sig speciellt då man försöker "kasta" i växlarna, då hinner inte länkaget/växelförare/synkringar med, den hinner alltså inte få ur den förra växeln innan man kastar i nästa.

Så du menar att jag ska slita våldsamt i spaken åt alla håll? Ska bilen vara igång?


854 Inlägg
27 februari 2009
#9
Kostar inte sån låda runt 500 kr?? Känns som ett rätt litet problem i så fall...


MulleRacing
499 Inlägg
27 februari 2009
Trådstartare
#10
Kmarcus skrev:
Kostar inte sån låda runt 500 kr?? Känns som ett rätt litet problem i så fall...

Jo det gör dom men det är ju roligare om man slipper:P


1 800 Inlägg
27 februari 2009
#11
GLT_Racing_ skrev:
Så du menar att jag ska slita våldsamt i spaken åt alla håll? Ska bilen vara igång?

Ja.
Bilen behöver inte vara igång.

Det låter fånigt som sagt, men det har lyckats för mig ett antal gånger.
Första gånger var givetvis av ren frustration som man slet i spaken, men nästa gång visste jag att det hjälpte också tongue
Ett tips iaf, för att riva lådan är inte så kul om man inte har tillgång till lyft, även om lådorna är billiga.
Senast redigerat av Hilmer (27 februari 2009)



Sök