Hur lång är ett snöre? Går inte att ge nåt direkt svar.. Beror ju helt och hållet på hur du kör den.. Något som är viktigt för en turbos livslängd är ju att man har bra arbetstemp i motorn så smörjningen fungerar som den skall innan man börjar gasa allt för mycket. Köra fullgas med en kall motor med turbo är knappast rockigt. Samma sak när man väl kört hårt ett tag så är det knappast smart att slå av bilen direkt, utan man bör oftast låta den stå på tomgång ett tag så allting kyler ner sig etc. Kör man mycket landsvägskörning där bilen får gå långa sträckor med bra arbetstemp så kan dem hålla hur många mil som helst.. Vet flera 740-940is som gått uppemot 40.000mil med originalturbos. Men sen finns det även flera som bara gått typ 2-3000 innan dem är slut. Beror ju helt på hur man kör med grejerna och hur mkt effekt man laddar på.. Jag kör i regel rätt jäkla hårt med mina turbobilar, men ser även till att tänka efter när jag gasar, och mina bilar håller över förväntan!
Hur lång är ett snöre? Går inte att ge nåt direkt svar.. Beror ju helt och håller på hur du kör den.. Något som är viktigt för en turbos livslängd är ju att man har bra arbetstemp i motorn så smörjningen fungerar som den skall innan man börjar gasa allt för mycket. Köra fullgas med en kall motor med turbo är knappast rockigt. Samma sak när man väl kört hårt ett tag så är det knappast smart att slå av bilen direkt, utan man bör oftast låta den stå på tomgång ett tag så allting kyler ner sig etc. Kör man mycket landsvägskörning där bilen får gå långa sträckor med bra arbetstemp så kan dem hålla hur många mil som helst.. Vet flera 740-940is som gått uppemot 40.000mil med originalturbos. Men sen finns det även flera som bara gått typ 2-3000 innan dem är slut. Beror ju helt på hur man kör med grejerna.
ah ok så princip kan den gå när som hälst om man har otur och har man tur kan de leva hur länge som hälst?
kul o veta så man har lite koll på fall man skulle behöva byta nångång
Ja precis. Tyvärr är det jäkligt svårt att svara på då man inte alltid vet hur tidigare ägare kört bilarna osv. Om det är den du har på garaget, och ifall det nu vart en gammal polisbil som du refererar till så kan ju den tex varit rätt hårt körd även innan den kommit upp i temp. De brukar ju knappast köra lugnt på utryckningar innan bilen kommit upp i arbetstemp Men då kan den ju även vara utbytt tidigare.. Så det är ett litet dilemma de där
Ja precis. Tyvärr är det jäkligt svårt att svara på då man inte alltid vet hur tidigare ägare kört bilarna osv. Om det är den du har på garaget, och ifall det nu vart en gammal polisbil som du refererar till så kan ju den tex varit rätt hårt körd även innan den kommit upp i temp. De brukar ju knappast köra lugnt på utryckningar innan bilen kommit upp i arbetstemp Men då kan den ju även vara utbytt tidigare.. Så det är ett litet dilemma de där
mjo blir nog byta den snart iaf så börjat läcka in lite olja i luftsystemet så och han är ju snart uppe i 35 tusen så äre orginal på den äre nog dax och byta den vilket som så
Måste skilja mycket mellan bil till bil, inte bara hur bilen har körts, vi hade en Saab 9000 turbo ifrån 86 som vi skrotade när den hade passerat 42000 mil (den gick strax över 200 när den passerade 40000, enligt uppgift ), och killen som hade kört den dom första 38000 milen hade inte kört den lugnt. Och det är ändå en av de bilar jag har kört/åkt som gått bäst.