2630
Sök

Diff, vad är syftet?

Mr.
253 Inlägg
16 december 2008
Trådstartare
#1
Ja kan någon förklara för mig vad syftet med en diff är? Exempel på problem med diff: Jag kommer på morgonen trött o allmänt jävlig.. ska till jobbet och är redan lite försenad. Bilen är parkerad med 1 hjul på is och det andra på torr asfalt. När jag sedan försöker åka iväg...ja det går ju knappast. Det hjulet som är på is bara spinner medans det andra hjulet står helt still...

Varför är det inte konstruerat så att det hjulet som har grepp får kraft istället för att diffen tar all kraft från det hjulet??

Förstår inte syftet med en sådan diff, för mig verkar det idiotiskt. Så kan någon va snäll o skänka mig lite ljus i detta mörker??

Som tur är kom jag ju loss då... efter mycket om och men..

Köpes:
18T Turbo

498 Inlägg
16 december 2008
#2
Försök att svänga med alla hjul på asfalt utan diffar så får du se.


9 108 Inlägg
16 december 2008
#3
Det är en dyrare konstruktion helt enkelt. Med "diffbroms" drar den iväg på båda hjulen samtidigt.


Mr.
253 Inlägg
16 december 2008
Trådstartare
#4
enpatte skrev:
Försök att svänga med alla hjul på asfalt utan diffar så får du se.

va?

Köpes:
18T Turbo

Reservdansk
6 271 Inlägg
16 december 2008
#5
En bil med diffbroms vill ju gärna driva lika mycket på båda hjulen.

Även när man svänger.

Vilket ger ökat däckslitage.

Att försöka svänga på asfalt utan diffar blir som att köra med AGA-diff, svårsvängt, däckskrik så fort man försöker, och går i princip bara att köra rakt fram med.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

653 Inlägg
16 december 2008
#6
pwei skrev:
enpatte skrev:
Försök att svänga med alla hjul på asfalt utan diffar så får du se.

va?

Åk i vanlig hastighet och försök sedan svänga utan diffar på torr asfalt big_smile


4 001 Inlägg
16 december 2008
#7
TurbOla skrev:
En bil med diffbroms vill ju gärna driva lika mycket på båda hjulen.

Även när man svänger.

Vilket ger ökat däckslitage.

Att försöka svänga på asfalt utan diffar blir som att köra med AGA-diff, svårsvängt, däckskrik så fort man försöker, och går i princip bara att köra rakt fram med.

Det går jättebra att köra med AGA-diff, men som du sa så sliter det hårt på däcken och dessutom väldigt hårt på bussningar & kaross.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Mr.
253 Inlägg
16 december 2008
Trådstartare
#8
TurbOla skrev:
En bil med diffbroms vill ju gärna driva lika mycket på båda hjulen.

Även när man svänger.

Vilket ger ökat däckslitage.

Att försöka svänga på asfalt utan diffar blir som att köra med AGA-diff, svårsvängt, däckskrik så fort man försöker, och går i princip bara att köra rakt fram med.

tack tack

Köpes:
18T Turbo

BMW fantast
1 172 Inlägg
16 december 2008
#9
diffen är konstruerad för att hjulen ska kunna rotera i olika hastigheter. svänger man vänster så måste högerhjulen rulla en längre sträcka än vänsterhjulen. detta gör att om det är halt så får det spinnande hjulet alla kraft, och gräver till sist ner sig i ex snö.

därför har många terräng bilar diffspärr, som kan låsa diffen helt så hjulen surrar lika fort konstant. inte lämpligt när man sak svänga, men perfekt när man kör i lera och gyttja, snö m.m


sportbilar, och "lekbilar" brukar ha diff broms. det är en anordning av lammeller eller viskotyp som bromsar hastigheten mellan hjulen. på ex en M5a så tilllåts en skillnad på 25% så när du börja burna med den, så börjar den med ett hjul, och när det skiljer 25% så går den in och "bromsar" ihopa båda hjulen så båda får kraft och båda kritar svarta streck. det går naturligtvis snabbt, så det ser ut som den börnar med 2 från början..

där har du mycket matnyttigt. vill du vet hur det olika difftyperna fungerar så får du börja googla på ritninger och videos och sånt

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!

blacken
16 december 2008
#10
pwei skrev:
Ja kan någon förklara för mig vad syftet med en diff är? Exempel på problem med diff: Jag kommer på morgonen trött o allmänt jävlig.. ska till jobbet och är redan lite försenad. Bilen är parkerad med 1 hjul på is och det andra på torr asfalt. När jag sedan försöker åka iväg...ja det går ju knappast. Det hjulet som är på is bara spinner medans det andra hjulet står helt still...

Varför är det inte konstruerat så att det hjulet som har grepp får kraft istället för att diffen tar all kraft från det hjulet??

Förstår inte syftet med en sådan diff, för mig verkar det idiotiskt. Så kan någon va snäll o skänka mig lite ljus i detta mörker??

Som tur är kom jag ju loss då... efter mycket om och men..

"Syftet" med en diff är att vid sväng så får det yttre hjulet färdas en längre sträcka än det inre, mao det  "vill" snurra fortare än det inre. Har du inte en diff så vill det yttre däcket "tvinga det inre att snurra med samma hastighet, eller om man så vill tvärt, om det inre vill tvinga det yttre att snurra långsammare. Och det gör att det blir "svårt" för bilen att svänga i och med att bägge hjulen vill driva bilen rakt fram när man svänger..

451 Inlägg
24 april 2009
#11
Själv jag lameldiff som är sågott som helt stel, ganska roligt men ganksa farligt i skarpa kurvor då ett hjul oftast spinner då.

12 086 Inlägg
24 april 2009
#12
I 99% behövs inget mer än en vanlig obromsad öppen diff.
Bromsade varianter är dyrare att tillverka och därför är nästan alla diffar obromsade.
Diff måste man ha om man ska svänga.

730 Inlägg
24 april 2009
#13
Ja vet hur en diff fungerar men ja undrar varför de inte gör tvärt om. Det däcket som går tyngs får all kraft ist för de som går lättast?

För de e ju dumt ifall ena däcket kommer upp i luften på nått vis.

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Audi <3

Kärnkraftstomte
775 Inlägg
24 april 2009
#14
I min hemstad så tror folk att alla bilar är odiffade från början men sen blir dom diffade när man svetsar en AGA-diff...

Fattar inte hur folk tänker...

Håll avståndet till bakomvarande fordon!

4 506 Inlägg
24 april 2009
#15
MagnumR skrev:
I min hemstad så tror folk att alla bilar är odiffade från början men sen blir dom diffade när man svetsar en AGA-diff...

Fattar inte hur folk tänker...

Haha smile

Kan du andas kan du dö.

730 Inlägg
24 april 2009
#16
MagnumR skrev:
I min hemstad så tror folk att alla bilar är odiffade från början men sen blir dom diffade när man svetsar en AGA-diff...

Fattar inte hur folk tänker...

mjo de flesta som inte e riktigt bilkunniga säger så tongue

Jag säger så sj ibland för då fattar folk va man menar fast de ändå är fel.

&#3585;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657; &#3585;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655; &#3585;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;
Audi <3

832 Inlägg
24 april 2009
#17
Allt handlar väll om ekonomi men blir allt vanligare på nyare bilar att kraften flyttas över till det hjul som har bättre fäste. En variant är att det hjul som snurrar snabbare bromsas och på så vis flyttas kraften till det hjul som står still och förhoppningsvis har bättre fäste. sen finns det ju andra lösningar oxå.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

730 Inlägg
24 april 2009
#18
btw de behövs ingen svets om man vill göra två lakris spår.. De e bara o köra utan olja i bakaxeln så ska ni se att de börjar hända grejer smile

&#3585;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657; &#3585;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655; &#3585;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;
Audi <3

-utan 940
1 728 Inlägg
25 april 2009
#19
Jag fick min att spinna med båda hjulen på torr asfalt trots att jag inte har någon form av diffspärr.
Jag hade precis kommit ut från tvätthallen och var tvungen att värma upp alla bromsarna för att de inte ska rosta sönder så jag började acca på tvåan och precis när maxvridet nåddes vid ca. 60Km/t mötte jag upp med bromsen så det började spinna på höger bak där 70% av drivningen finns, efter några meter släppte även vänstra hjulet så bilen började gå på tvären istället. smile
Kan det ha berott på att jag bromsade ner det högra hjulet så att det andra släppte?
Jag fick lite ha-begär efter en riktigt diffbroms iaf.


Sök