diffen är konstruerad för att hjulen ska kunna rotera i olika hastigheter. svänger man vänster så måste högerhjulen rulla en längre sträcka än vänsterhjulen. detta gör att om det är halt så får det spinnande hjulet alla kraft, och gräver till sist ner sig i ex snö.
därför har många terräng bilar diffspärr, som kan låsa diffen helt så hjulen surrar lika fort konstant. inte lämpligt när man sak svänga, men perfekt när man kör i lera och gyttja, snö m.m
sportbilar, och "lekbilar" brukar ha diff broms. det är en anordning av lammeller eller viskotyp som bromsar hastigheten mellan hjulen. på ex en M5a så tilllåts en skillnad på 25% så när du börja burna med den, så börjar den med ett hjul, och när det skiljer 25% så går den in och "bromsar" ihopa båda hjulen så båda får kraft och båda kritar svarta streck. det går naturligtvis snabbt, så det ser ut som den börnar med 2 från början..
där har du mycket matnyttigt. vill du vet hur det olika difftyperna fungerar så får du börja googla på ritninger och videos och sånt
Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!