3285
Sök

Tripp+bensinmätare Volvo 740 Gl -89

21 Inlägg
7 maj 2009
Trådstartare
Vet att det har skrivits en del om detta tidigare men tänkte ändå fråga lite. Jag har som rubriken lyder lite problem med min bränslemätare. Klassikt fel på 740, jag vet. Dålig tankarmatur. Min verkar dock fungera sporadiskt(ibland). Kan man rengöra fanskapet eller kan det röra sig om något jordfel. Tripp/vägmätaren funkar nämligen ej heller. När jag i lördags körde en långkörning på E6:an så gasade jag på lite extra i en nedförsbacke kom upp i typ 150 och då jäklar lossnade det och mätaren började rulla sen rullade den i 11mil, även när jag körde långsamt. Jag ställde sedan bilen och dagen efter var den still igen och har varit så sedan dess.

Kan det vara något som går att fixa med lite felsökning? Eller är det ny panel + armatur som gäller?

214 Inlägg
7 maj 2009
geraldgee skrev:
Vet att det har skrivits en del om detta tidigare men tänkte ändå fråga lite. Jag har som rubriken lyder lite problem med min bränslemätare. Klassikt fel på 740, jag vet. Dålig tankarmatur. Min verkar dock fungera sporadiskt(ibland). Kan man rengöra fanskapet eller kan det röra sig om något jordfel. Tripp/vägmätaren funkar nämligen ej heller. När jag i lördags körde en långkörning på E6:an så gasade jag på lite extra i en nedförsbacke kom upp i typ 150 och då jäklar lossnade det och mätaren började rulla sen rullade den i 11mil, även när jag körde långsamt. Jag ställde sedan bilen och dagen efter var den still igen och har varit så sedan dess.

Kan det vara något som går att fixa med lite felsökning? Eller är det ny panel + armatur som gäller?

Pröva att lätt banka ovanför instrumentpanelen, precis över hastighetsmätaren. När du kör då alltså! Ofta hoppar dem igång då, ofta är det glapp i panelen som jag har fattat det. Detta funkar bara för hastighetsmätaren, för bensinmätaren har jag tyvärr ingen aning.

mvh
Nobrando.
Senast redigerat av Nobrando (7 maj 2009)

21 Inlägg
7 maj 2009
Trådstartare
Kan ju alltid testa det. Själva hastighets mätaren funkar så det är bara själva tripp/vägmätaren som inte funkar.

Whatever :)
1 652 Inlägg
10 maj 2009
ett litet tipps som jag fick " böta " på.. var att min mil mästare inte funka + trippen.. så dra ut kontakten bak och spraya lite kontakt spray i klick kontakten och sen tryck på och ur igen så du ruggar upp blecken lite så får du bättre kontakt...

de men tank mästaren är givaren i armaturen.. har du den gamla så byt ut den till en nnyare (- 90 och uppåt ) funkar inte den så är de 2300 på volvo för en ny ^^

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Sök