3356
Sök

Bensin mätare slutat fungera?? s40 2.0T

273 Inlägg
13 maj 2009
Trådstartare
#1
Hejsan!

Tankade igår kväll för mätarn stod på noll. När ja hade tankat i 400kr så visar fortfarande noll. Under dagen hade mätaren fungerat som vanligt. Sjunkit då bensinen börjat ta slut. Men den stiger inte igen. Visar "FUEL" och lampan lyser. Vad kan va felet? och hur ska detta fixas? Volvo s40 2.0T 01a
Senast redigerat av Zand (13 maj 2009)


med lem
1 147 Inlägg
13 maj 2009
#2
det sitter en arm på bränslepumpen i tanken, den kan kärva...kolla om den hängt upp sig.. den sitter rakt under mittsätet och kräver ingen tid att kolla smile

Hellre frysa i tälten, än tälta i frysen.

273 Inlägg
13 maj 2009
Trådstartare
#3
dallelito skrev:
det sitter en arm på bränslepumpen i tanken, den kan kärva...kolla om den hängt upp sig.. den sitter rakt under mittsätet och kräver ingen tid att kolla smile

underbart lättfattat svar! ska se till och kolla detta idag. Men om det inte är armen som kärvar, kan de då va elektronisk fel?


Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
13 maj 2009
#4
om det inte de som tidigare har sagt så kan de ju även va mätaren som gått sönder


273 Inlägg
13 maj 2009
Trådstartare
#5
MrEricsson skrev:
om det inte de som tidigare har sagt så kan de ju även va mätaren som gått sönder

Mätaren har fungerat felfritt tills nu. Gått ner i nivå ju mer ja kört.. men steg ej vid sista tankning.
Senast redigerat av Zand (13 maj 2009)


Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
13 maj 2009
#6
Zand skrev:
MrEricsson skrev:
om det inte de som tidigare har sagt så kan de ju även va mätaren som gått sönder

Mätaren har fungerat felfritt tills nu. Gått ner i nivå ju mer ja kört.. men steg ej vid sista tankning.

jo jo som sagt all el på gammla bilar gillar och jävlas nångång ... men mätaren är ju de sista man kollar man provar ju alla andra lösningar först


273 Inlägg
14 maj 2009
Trådstartare
#7
Tittade igår kväll efter glapp i kontakten på pumpen men de såg fint ut. Kan själva mätaren inne i tanken det kan vara fel på? Några dagar innan så hade ja fått bensin stopp och då stod det att jag hade 65km kvar att köra, ( bensin lampan lyste ej ).


224 Inlägg
14 maj 2009
#8
Zand skrev:
Tittade igår kväll efter glapp i kontakten på pumpen men de såg fint ut. Kan själva mätaren inne i tanken det kan vara fel på? Några dagar innan så hade ja fått bensin stopp och då stod det att jag hade 65km kvar att köra, ( bensin lampan lyste ej ).

Har du tagit loss tankenheten och kollat på den ?
för jag gissar att felet sitter där, och behöver du en ny tankenhet så har jag en på lager.

//Martin

Kan det mesta inom s/v40 så skulle det vara något så får ni gärna fråga :)
uppgraderingar och tillbehör PMa

273 Inlägg
14 maj 2009
Trådstartare
#9
MST4 skrev:
Zand skrev:
Tittade igår kväll efter glapp i kontakten på pumpen men de såg fint ut. Kan själva mätaren inne i tanken det kan vara fel på? Några dagar innan så hade ja fått bensin stopp och då stod det att jag hade 65km kvar att köra, ( bensin lampan lyste ej ).

Har du tagit loss tankenheten och kollat på den ?
för jag gissar att felet sitter där, och behöver du en ny tankenhet så har jag en på lager.

//Martin

Haha du kommenterade mitt inlägg på x40sidan också tror jag. Nä ska kolla pumpen idag och se om viparmen rör sig som det ska. Men bränsle pumpen fungerar som den ska, så hela enheten behövs nog ej bytas. Är det skillnad på pumparna hos fas 1 och 2 och även 2.0t och T4?
Senast redigerat av Zand (14 maj 2009)


Rejsa ?
2 959 Inlägg
14 maj 2009
#10
Hela tankarmaturen säljs bara komplett så tyvärr blir det nog att byta hela om något är trasigt på den.
Ett alterantiv är ju att åka till skroten och skaffa en så blir det lite billigare.
Har för mig att det är likadana på Fas 1 och Fas 2.

Autotech

273 Inlägg
14 maj 2009
Trådstartare
#11
Busgrabb skrev:
Hela tankarmaturen säljs bara komplett så tyvärr blir det nog att byta hela om något är trasigt på den.
Ett alterantiv är ju att åka till skroten och skaffa en så blir det lite billigare.
Har för mig att det är likadana på Fas 1 och Fas 2.

Aha okej. Men har inte T4 en kraftigare pump? eller är det samma?


224 Inlägg
14 maj 2009
#12
Zand skrev:
MST4 skrev:
Zand skrev:
Tittade igår kväll efter glapp i kontakten på pumpen men de såg fint ut. Kan själva mätaren inne i tanken det kan vara fel på? Några dagar innan så hade ja fått bensin stopp och då stod det att jag hade 65km kvar att köra, ( bensin lampan lyste ej ).

Har du tagit loss tankenheten och kollat på den ?
för jag gissar att felet sitter där, och behöver du en ny tankenhet så har jag en på lager.

//Martin

Haha du kommenterade mitt inlägg på x40sidan också tror jag. Nä ska kolla pumpen idag och se om viparmen rör sig som det ska. Men bränsle pumpen fungerar som den ska, så hela enheten behövs nog ej bytas. Är det skillnad på pumparna hos fas 1 och 2 och även 2.0t och T4?

Jepp stämmer det gör jagf smile
nej man bytar ju enheten som armen sitter på, jag har en tankenhet utan pump så det du gör är att montera över din pump till den andra det är ganska enkelt gjort. hoppas du är med nu smile
pumpen tror inte jag heller är sönder
//Martin

Kan det mesta inom s/v40 så skulle det vara något så får ni gärna fråga :)
uppgraderingar och tillbehör PMa

224 Inlägg
14 maj 2009
#13
Busgrabb skrev:
Hela tankarmaturen säljs bara komplett så tyvärr blir det nog att byta hela om något är trasigt på den.
Ett alterantiv är ju att åka till skroten och skaffa en så blir det lite billigare.
Har för mig att det är likadana på Fas 1 och Fas 2.

inte riktigt samma på fas1 och 2 men de passar i tanken förutom att det är annan koppling på anslutningen till strömmen.

//Martin

Kan det mesta inom s/v40 så skulle det vara något så får ni gärna fråga :)
uppgraderingar och tillbehör PMa

273 Inlägg
14 maj 2009
Trådstartare
#14
MST4 skrev:
Zand skrev:
MST4 skrev:

Har du tagit loss tankenheten och kollat på den ?
för jag gissar att felet sitter där, och behöver du en ny tankenhet så har jag en på lager.

//Martin

Haha du kommenterade mitt inlägg på x40sidan också tror jag. Nä ska kolla pumpen idag och se om viparmen rör sig som det ska. Men bränsle pumpen fungerar som den ska, så hela enheten behövs nog ej bytas. Är det skillnad på pumparna hos fas 1 och 2 och även 2.0t och T4?

Jepp stämmer det gör jagf smile
nej man bytar ju enheten som armen sitter på, jag har en tankenhet utan pump så det du gör är att montera över din pump till den andra det är ganska enkelt gjort. hoppas du är med nu smile
pumpen tror inte jag heller är sönder
//Martin

Va ska du ha för enheten då om det visa sig att felet är där? smile


Rejsa ?
2 959 Inlägg
14 maj 2009
#15
MST4 skrev:
Busgrabb skrev:
Hela tankarmaturen säljs bara komplett så tyvärr blir det nog att byta hela om något är trasigt på den.
Ett alterantiv är ju att åka till skroten och skaffa en så blir det lite billigare.
Har för mig att det är likadana på Fas 1 och Fas 2.

inte riktigt samma på fas1 och 2 men de passar i tanken förutom att det är annan koppling på anslutningen till strömmen.

//Martin

Ja så är det ja men det går ju att koppla om...

Autotech

273 Inlägg
14 maj 2009
Trådstartare
#16
Kör ju en fas 2 2.0T, skulle det bli någon effekt höjning om man kör in en T4 fas2 bränslepump istället?
Senast redigerat av Zand (14 maj 2009)


224 Inlägg
14 maj 2009
#17
Busgrabb skrev:
MST4 skrev:
Busgrabb skrev:
Hela tankarmaturen säljs bara komplett så tyvärr blir det nog att byta hela om något är trasigt på den.
Ett alterantiv är ju att åka till skroten och skaffa en så blir det lite billigare.
Har för mig att det är likadana på Fas 1 och Fas 2.

inte riktigt samma på fas1 och 2 men de passar i tanken förutom att det är annan koppling på anslutningen till strömmen.

//Martin

Ja så är det ja men det går ju att koppla om...

Jepp det går alldeles utmärkt att skarva och koppla om smile

Kan det mesta inom s/v40 så skulle det vara något så får ni gärna fråga :)
uppgraderingar och tillbehör PMa

224 Inlägg
14 maj 2009
#18
Zand skrev:
Kör ju en fas 2 2.0T, skulle det bli någon effekt höjning om man kör in en T4 fas2 bränslepump istället?

Nej.
det är även samma pump i dem.

Kan det mesta inom s/v40 så skulle det vara något så får ni gärna fråga :)
uppgraderingar och tillbehör PMa

273 Inlägg
14 maj 2009
Trådstartare
#19
MST4 skrev:
Zand skrev:
Kör ju en fas 2 2.0T, skulle det bli någon effekt höjning om man kör in en T4 fas2 bränslepump istället?

Nej.
det är även samma pump i dem.

tack för era svar! ska ta en titt på pumpen idag:D


273 Inlägg
15 maj 2009
Trådstartare
#20
Plockade ut bränsle pumpen idag och allt såg ut och vara helt, förutom en sladd som hade gått av och klämts under Vip-armen. Lödde fast denna sladd och nu fungerar allt igen ;D Tack för alla era svar
Senast redigerat av Zand (15 maj 2009)



Sök