3092
Sök

Ljudisolera bilen!

2 Inlägg
25 juni 2009
Trådstartare
Hejsan jag äger en jättefin Golf 2 GL -90 som är alldeles super på alla sätt UTOM att den bullrar ganska ordentligt i höga farter, motorvägskörning t ex. Det jag undrar är då HUR kan jag minska bullret och HUR mycket kostar det?

HJÄLP! big_smile

Sjuksköterska, psykiatri
149 Inlägg
25 juni 2009
Det är nog svårt tyvärr.

Hade en Golf II CL -90 innan denna bil, håller med - absolut kanonbil men det är ingen komfortbil direkt. Ska man ljudisolera golfen mot buller så får du dämpa hela bilen och nog ändå inte nå någon större framgång, förutom att bilen gått upp vikt radikalt smile

Billigaste lösningen: installera baslåda till stereon och överrösta vägbullret smile

"Allt levande föds utan orsak, vidmakthålls av svaghet och dör utav en tillfällighet"

8 156 Inlägg
25 juni 2009
Kolla in den här tråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=120173

Det finns en hel del alternativ wink

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

28 Inlägg
25 juni 2009
om du vill få det bra i alla årstider så ska du inte använda asfallts mattorna då dom tappar mycket av effekten när det bli lite kallare.. och när det är för varmt så kan dom släppa (i dörrar , tak osv)

i min bil har jag använt Aoutoleds , stp, största delen Dynamat extream... för en hel bil med stp kanske man klarar sig på 4000kr... beror ju alldeles på i vilken divisions man ska spela i satt säga!
Senast redigerat av Tommyboy (25 juni 2009)

Audi S4 4.2 - DLS/ALPINE

1 631 Inlägg
25 juni 2009
Investera mellan 5.000 och 8.000 ungefär i material. En kombination av butyl-baserade skivor med aluminum-folie och olika skum-material ger en klart tystare bil.

Jobbet kan du göra själv om du vill, det blir hyfsat dyrt att lämna in eftersom det är många timmar med att skruva ner hela inredningen.

Viktigast är hjulhusen och tak samt skuffen om det är öppet dit med en enkel hatthylla..

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

660 Inlägg
26 juni 2009
En sak jag gjorde i en av mina gamla golfar var att jag gjorde en spånplatta som passa bra i skuffen och så köpte jag tjock dämpmatta från biltema och limma under, bilen vart klart mycket tystare!

Lite flera tips är att du skaffar dig orginalmattorna som sitter på hjulhusen i skuffen, min hade inte dom så när dom var monterade så vart ljudet yttligare dämpat smile Tro det eller ej men plastskyddet till bagageluckan dämpar också lite av vägbullret!

//Soderqvist

Livets stora gåta, hur kan ett företag som MDS hålla sig kvar i branschen?

216 Inlägg
26 juni 2009
bara så du vet ska du inte dämpa taket för då sjunker DB golf 2 altså

Hewi
571 Inlägg
26 juni 2009
peterholm skrev:
bara så du vet ska du inte dämpa taket för då sjunker DB golf 2 altså

Det är ju liksom det han är ute efter roll
Senast redigerat av pwilhelm (26 juni 2009)

"Sound by Hewi"
Mitt projekt

2 665 Inlägg
26 juni 2009
4mm asfalt matta på bagage golv och hjulhus. Kostnad några hundra lappar. O du märker skillnad!! Om du inte är hörsel skadad av mycket bas.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

1 634 Inlägg
26 juni 2009
Kleta på ordentligt med underredsmassa under hela bilen och framförallt i hjulhusen.

Numera Saab 9-5 Aero -00

Sök