Bilen har fått körförbud pga tidigare ej betalat skatten?

Memme I'am AWESOME..
24 juli 2009 · 2 783 Inlägg

Fick hem ett roligt papper innan idag där det står att min har fått körförbud, då att förra ägaren ej betalat skatten innan han har sålt den till mig.

Så Transportstyrelsen skicka en påminnelse lapp till honom, som han måste betala eller ?? För i detta fallet verkar dom har skickat ut skatten innan jag köpte bilen av honom. Men om han nu betalar skatten (har ej hans nummer) då får han ju hem kontrollsmärket till sig själv ju?!

Tänker inte ringa honom ändå tänker ju inte betala hans räkningar., för att jag ska ju inte oroa mig. Men gillar inte att köra utan körförbud på bilen!:o

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
dan-kristian
24 juli 2009 · 518 Inlägg

Kanske är bäst att höra med han om han har tänkt att betala skatten,har han en massa skulder så kanske han bara skiter i att betala skatten och då får du inte bruka bilen tills du betalat skatten,,,

Betalar han skatten så kommer märket hem till den som står som ägare på bilen..

blixtn
24 juli 2009 · 214 Inlägg

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag … kyldighet/
Står bilen på honom ingången av den månad skatten ska betalas så är det han som ska betala skatten. Betalar han inte så får han betalningsanmärkning. Synd att du ska lida för att han skiter i att betala

Memme I'am AWESOME..
24 juli 2009 · 2 783 Inlägg

Kör runt med papperet i bilen, blev stoppad av polisen innan idag.

"Visade papperet då sa dom , ja hoppas att stolpskottet betalar. Inget som du ska lida över."

Vissa är trevliga.

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
Thullen
24 juli 2009 · 1 653 Inlägg

tyvärr är det du som får lida för förra ägarens klanteri/ignorans

råkade ut för detta för snart 2 år sedan när jag köpte bruksbilen, slutade med att jag betalade den restskatt som fans på bilen och fick det ur världen, kostade mig 2500 spän ca, men orkade inte tjafsa mer med pundaren som senare visade sig ha skulder upp över öronen hos kronofogden.

en läxa lärd iaf, kolla noga upp ALLT med bilen innan du skriver på papprena, ringer man VV så får man alla uppgifter, om det saknas skatt, eller om den är köpt på avbetalning osv osv.

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T
Memme I'am AWESOME..
24 juli 2009 · 2 783 Inlägg

Thullen, jag kommer köra med bilen till nästa skatt ska betalas. Tänker inte lägg en krona på något som någon har slarvat med!smile

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
dan-kristian
24 juli 2009 · 518 Inlägg

emijl skrev:
Thullen, jag kommer köra med bilen till nästa skatt ska betalas. Tänker inte lägg en krona på något som någon har slarvat med!smile

Ok men om tidigare ägare inte betalar skatten så finns den alltid kvar.Betalar du nästa skatt så är det ändå en skatteskuld på bilen från förra året och bilen har brukandeförbud,

Memme I'am AWESOME..
24 juli 2009 · 2 783 Inlägg

Allvar!?yikes

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
Bjare
24 juli 2009 · 945 Inlägg

emijl skrev:
Allvar!?yikes

Ja vad fan trodde du? tongue roll

Volkswagen Passat 1.8t "Höghus-edition" (2000)
Memme I'am AWESOME..
24 juli 2009 · 2 783 Inlägg

Han får ändå betala ;D ***

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
9Femma
24 juli 2009 · 342 Inlägg

Det är som nämnt ovan.
Om föregående ägare skiter i att betala så ligger det en skatteskuld på bilen, oavsett om du sedan betalar för ny skatteperiod eller ej.

Men de allra flesta brukar betala. Den just nu aktuella fakturan är ju tillsänd honom och då ligger betalningskravet hos honom.
Om han inte betalar så går det den naturliga vägen med påminnelser och i absolut sista fall indrivning via kronofogden.
Så jag skulle tro att han faktiskt betalar.

Och du behöver inte vara orolig. Om vi förutsätter att han är som de allra flesta av oss och står för sina räkningar så kommer du att få skattekvittot hemsänt till dig, då du är registrerad ägare till bilen.

Har varit med om exakt samma sak. Jag väntade bara iskallt och efter några dagar kom skattekvittot till mig.

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!
200_sx Besiktningstekniker
24 juli 2009 · 275 Inlägg

Betala inte!! Jag hade exakt samma problem på en bil jag hade innan. Bytte bil med en kille från Svedala som lovade att betala in skatten för det var han som var ägare den månaden. Jag väntade och väntade och tillslut kom skatteugglan på posten:) Denna kille låg hos Kronofogden sen innan så dom bara la till pengarna från skatten till honoms skuld.

Saab 9-5 2.3T "Sport" (2003)
Cadillac Coupe De Ville "Raggarbilen" (1971)
_MaCCe_ Majestas
24 juli 2009 · 1 319 Inlägg

EXAKT !........Den här situiationen sitter jag på nu... fick hem ett trevligt kuvert från Trans-styrelsen
och ännu trevligare innehåll, där det stod att det var körförbud på bilen, just pga obetald skatt..

Detta hände väl i tisdags elle nå.. jag väntar nog iaf tills mitten av nästa vecka innan jag agerar.
Vill ju inte betala i onödan liksom ! big_smile

Team VeboTrim
Ford Sierra Laser M30b35 Turbo "The Senior six" (1986)
Memme I'am AWESOME..
24 juli 2009 · 2 783 Inlägg

Fick tag i killen, han hade glömt bort det heeelt. Så han skulle skicka reservnyckeln å betala skatten big_smile .. Satt å leta som f*n efter hans nummer, fick tag i hans pappa klockan 5 på morgonen ( bara han som fanns på eniro) så fick hans pappa ge mig nret! tongue ... - Jobbar natt så.

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
kekaz
24 juli 2009 · 14 Inlägg

emijl skrev:
Fick tag i killen, han hade glömt bort det heeelt. Så han skulle skicka reservnyckeln å betala skatten big_smile .. Satt å leta som f*n efter hans nummer, fick tag i hans pappa klockan 5 på morgonen ( bara han som fanns på eniro) så fick hans pappa ge mig nret! tongue ... - Jobbar natt så.

hehe gött då, hoppas de löser sig smile

snaku
24 juli 2009 · 155 Inlägg

även fast TS har löst sitt problem så tänkte jag ge tips på vad man kan göra om man råkar ut för det här.
Det var vad jag gjorde iaf.

Börja med att ringa skatteverket och ta reda på förra ägarens personnummer. Sen ringer ni till kronan. Kollar om han har några betalningsanmärkningar. Om han inte har det gör ni på följande sätt.
Betalar skatten, skickar ett kravbrev om att han ska betala dig tex inom en vecka. Gör han inte det så lämnar ni ärendet till kronan. Ni kmr garanterat få era pengar! Så länge personen inte har några betalningsanmärkningar så är ni i princip garanterade pengar av kronan. Och de är förvånansvärt snabba. Ring dock och kolla med de innan. Fick direktnummer till handläggaren jag pratade med så jag direkt kunde ringa och upprätta ett ärende.

Hur som helst, förra ägaren gav med sig och betalade.

OBS!! Om personen i fråga har betalningsanmärkningar så kan det bli svårt att få ut pengar. Dock skadar det inte att kolla med kronan. De gjorde en bedömning på hur troligt det va att de skulle kunna kräva ut mina pengar. Kostar förövrigt ingenting.

Saab 9-3 Viggen "Nordic" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang