4369
Sök

Akut hjälp! volvo 740 (b230f) drar extremt med bensin!

42 Inlägg
8 augusti 2009
Trådstartare
#1
Tjena! har en 740 hemma här som inte riktigt går som den ska..
när den startas första gången på dagen så går den fint tomgången ligger på ca 900-1000 varv men sen när den blir varm och den står på tomgång så är den nere vid 500-800 varv och om jag åker med den så går den ojämt o hackar nästan fram som om den inte får bensin eller i det här läget för mycket bensin, den kan även tvärdö ibland om du trampar ner kopplingen..den drar 22 liter på ett dygn, tycker det är lite för mycket..

den blev såhär för några dagar sen när jag satte på en japs dämpare, men har svårt o tror atyt den har ngt med den här o göra , eller ?

ngn som har haft samma fel eller vet vad som ska göras?? är lite smått akut så,

Volvo-Beroende
289 Inlägg
8 augusti 2009
#2
22liter på ett dygn säger ju inte så mkt?

Volvo 760 TIC -84 B23ET

739 Inlägg
8 augusti 2009
#3
ja har du kört 70 mil på ett dygn är det inte mkt ..bättre du säger hur långt du kört


Volvoskadad
6 017 Inlägg
8 augusti 2009
#4
Trasig LMM, trasig lambda sond, kass tempgivare till sprutet. Någe av de skulle jag gissa på.
Senast redigerat av Volvo_Mannen (8 augusti 2009)

Jonas

42 Inlägg
8 augusti 2009
Trådstartare
#5
okej nej men ja kanske åkte 5 mil på 30 liter om ja säger så

46 Inlägg
8 augusti 2009
#6
5mil på 30 liter? yikes då skulle jag tippa på hål i tanken.

Ne men jag hade också fel på min bil innan att den drog mkt sopp, den låg på 2-2,5 liter milen och då var det fel på min lambda så jag skulle rekomendera att kolla den, Lyser lambda lampan i bilen?


42 Inlägg
9 augusti 2009
Trådstartare
#7
nej ingen lampa lyser, var sitter pambda på en b230f ?

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
9 augusti 2009
#8
Kolla din LMM. när den e kass kan tomgången spöka !

C H E V R O L E T <3

46 Inlägg
9 augusti 2009
#9
oftast sitter lambdan innan katten på bilen, du kan inte missa den


Whatever :)
1 652 Inlägg
9 augusti 2009
#10
hehe du pratade på att du har ett tickande ljud från motorn.. kan säga att dina ventiler inte är inställda.. far min hade likadant problem, och jag kan lova att de var inget .40 rak av på dem inte.. snarare 1 cm i öppning.. så nu hade samma problem.. men kolla över alla lätta saker.. om lamda, lmm osv...

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

42 Inlägg
9 augusti 2009
Trådstartare
#11
haha nu är dä så att jag har raka rör ;P och ingen katt wink

men så har jag kört ända sen jag köpte den o den har aldrig dragit så här mke då..
Senast redigerat av Peterson (9 augusti 2009)

Diktator
968 Inlägg
9 augusti 2009
#12
att du har ingen katt spelar ingen roll för lambda mätaren, den sittr före katten, men därimot lär ju besiktningen säga en hel del saker om ditt lilla bus med raka rör... lambdan kan ha gått sönder, och har du ingen, ja då är ditt problem löst, skaffa en och svetsa ditt...

tror som någon sa innan att det kan vara LMM som pajjat, starta motorn coh kolla in genom lmm om den lyser rött från en tråd som går rakt igenom mätaren, det är den som känner av hur mycket luft som sugs in och bestämmer brännsle mängden, lyser det inte = pajj

med lem
63 Inlägg
9 augusti 2009
#13
de e inte så att du glömde lambdan när du byggde om avgasröret?


Whatever :)
1 652 Inlägg
9 augusti 2009
#14
hmm okej men vad är de för årsmodell? för jag tror att du inte kör rätt smile för är den äldre än 86 tror jag de är så har du ingen lamda på den.. men 87 eller 88 så måste du ju ha den i kopplad för att den ska regga rätt värden.. smile så då kan jag tro att den slukar soppa ^^

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

6 Inlägg
9 augusti 2009
#15
jag tror med stor säkerhet att det är bränsletryckregulatorn som sitter på spridar röret
när den går sönder så läcker bensinen igenom den i vakumslangen som går till insuget
i början så drar den mer sen när den pajar helt så fylls motorn med bensin om det är så som jag tror
så måste du byta olja på motorn när du har bytt regulatorn bytt oljan igen efter bara någon mil för du
måste få ut all bensin i motorn anars så blir det ras


42 Inlägg
9 augusti 2009
Trådstartare
#16
jag hittade en lamba på grenröret.. men jag ska kolla LMM.n s¨får vi väl se

men skulle ni kunna tro på att det är LMM? med alla symptoner att den dör ibland o så.. för jag testade o drog ut kontakten till LMM o då gick den betydligt mycket sämmre.. så isf skulle jag nog tro att dä va lambdasonden eller ??
Senast redigerat av Peterson (9 augusti 2009)


Sök