2601
Sök

"automatiskt" p-ljus på 940?

Supraman
2 300 Inlägg
29 augusti 2009
Trådstartare
#1
Hur kopplar man för att få som på x70 när man tog bort femmans stift så fick man auto p-ljus på nollans läge.

Hur ska man koppla för att få liknande på 940.
Läget på knappen spelar mindre roll.
Kör mest med dim och p-ljus dagtid och har hänt att man har glömt att stånga av så tänkte se om man kunde slippa det om någon har en bra idé.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

Volvoskadad
6 017 Inlägg
29 augusti 2009
#2
Ja jag undrade det med när jag hade 940, men jag hade som vana att vrida på nyckeln och ljusvredet samtidigt så kom man ihåg de.

Jonas

332 Inlägg
29 augusti 2009
#3
Nåt som vore fränt är ju om läge -

0 = Pljus+Dimljus
1 = Pljus
2 = Halvljus


Supraman
2 300 Inlägg
7 september 2009
Trådstartare
#4
Försökte göra en koppling mellan kabel som matar ström vid tändning till konstant ström.
Fick funktionen men då blev det lite varm i kabeln mellan kablarna att bli varm.

Något elsnille borde veta?

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

458 Inlägg
7 september 2009
#5
Pilla ut ljuskontakten och håll kontakten framför dej, alla sladdar har nummer och du skall ta bort 2 st.
Nummer 8 (Svartvitkabel) Iväg me denna (tejpa den eller klipp den)
Nummer 5 (Rödgrön) bort med denna oxå.
Efter omkopplingen kommer ljusbrytaren fungera såhär:
Nolläget: Bara parkeringljus (även dimljusen om du slagit på den brytaren) Men stängs av när nyckeln når 0 läget!
P-ljusläget: Som innan, d.v.s. slås inte av automatiskt!
Halvljusläget: Som innan!

Tänk på att koppla spänningslöst :>


Supraman
2 300 Inlägg
7 september 2009
Trådstartare
#6
Jonnsard skrev:
Pilla ut ljuskontakten och håll kontakten framför dej, alla sladdar har nummer och du skall ta bort 2 st.
Nummer 8 (Svartvitkabel) Iväg me denna (tejpa den eller klipp den)
Nummer 5 (Rödgrön) bort med denna oxå.
Efter omkopplingen kommer ljusbrytaren fungera såhär:
Nolläget: Bara parkeringljus (även dimljusen om du slagit på den brytaren) Men stängs av när nyckeln når 0 läget!
P-ljusläget: Som innan, d.v.s. slås inte av automatiskt!
Halvljusläget: Som innan!

Tänk på att koppla spänningslöst :>

E du hundra på att detta gäller 940?

För på min går bara 4 kablar från ljusomkopplaren.

Låter som en koppling för 850/x70?

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
7 september 2009
#7
varför inte bara koppla styrningen på relät till dimljusen på parkeringljusenas kabel ?

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Volvoskadad
6 017 Inlägg
7 september 2009
#8
turboforssen skrev:
varför inte bara koppla styrningen på relät till dimljusen på parkeringljusenas kabel ?

För att man kan glömma parkljuset på och då står dimljuset på med. Om man kopplar om så slipper man glömma ljuset på.

Jonas

458 Inlägg
7 september 2009
#9
Stefan Varberg skrev:
Jonnsard skrev:
Pilla ut ljuskontakten och håll kontakten framför dej, alla sladdar har nummer och du skall ta bort 2 st.
Nummer 8 (Svartvitkabel) Iväg me denna (tejpa den eller klipp den)
Nummer 5 (Rödgrön) bort med denna oxå.
Efter omkopplingen kommer ljusbrytaren fungera såhär:
Nolläget: Bara parkeringljus (även dimljusen om du slagit på den brytaren) Men stängs av när nyckeln når 0 läget!
P-ljusläget: Som innan, d.v.s. slås inte av automatiskt!
Halvljusläget: Som innan!

Tänk på att koppla spänningslöst :>

E du hundra på att detta gäller 940?

För på min går bara 4 kablar från ljusomkopplaren.

Låter som en koppling för 850/x70?

Det är en koppling för 850/x70 men även 960 och jag trodde så var fallet, vet inte vart jag fick 960 ifrån.


Supraman
2 300 Inlägg
7 september 2009
Trådstartare
#10
Jonnsard skrev:
Stefan Varberg skrev:
Jonnsard skrev:
Pilla ut ljuskontakten och håll kontakten framför dej, alla sladdar har nummer och du skall ta bort 2 st.
Nummer 8 (Svartvitkabel) Iväg me denna (tejpa den eller klipp den)
Nummer 5 (Rödgrön) bort med denna oxå.
Efter omkopplingen kommer ljusbrytaren fungera såhär:
Nolläget: Bara parkeringljus (även dimljusen om du slagit på den brytaren) Men stängs av när nyckeln når 0 läget!
P-ljusläget: Som innan, d.v.s. slås inte av automatiskt!
Halvljusläget: Som innan!

Tänk på att koppla spänningslöst :>

E du hundra på att detta gäller 940?

För på min går bara 4 kablar från ljusomkopplaren.

Låter som en koppling för 850/x70?

Det är en koppling för 850/x70 men även 960 och jag trodde så var fallet, vet inte vart jag fick 960 ifrån.

ja då funkar de inte, det va till 940, ingen annan modell.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
7 september 2009
#11
Skumt att min 240 från 1988 har exakt så big_smile
ORIGINAL wink

Kan jämföra lite elscheman imorgon och se om jag hittar lösningen.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

4 005 Inlägg
7 september 2009
#12
Undrade samma sak, trevligt!


Fritidssysslande elektriker/Volvo doktor
695 Inlägg
11 september 2009
#13
Jag har kopplat det så här på min bil:
0an = Inget ljus alls (USA)
P-ljus = Parkeringsljus och dimljus om orginal-knappen är påslagen. (Slår du av tändningen släcks dimljusena men parkeringsljuset lyser precis som vanligt på mitten-läget
Halvljus läge 3 "D=" = Halvljus och helljus om spaken är tilltryckt (Som orginal) Dimljuset funkar inte på detta läget varesig knappen är på eller av.

Så detta är väl mer styling att ha det så?
Har jag rätt eller fel?
Det var det jag har på min bil iallafall big_smile

Volvo-power, vad står annars V-power för?(:

Supraman
2 300 Inlägg
11 september 2009
Trådstartare
#14
volvo740mannen skrev:
Jag har kopplat det så här på min bil:
0an = Inget ljus alls (USA)
P-ljus = Parkeringsljus och dimljus om orginal-knappen är påslagen. (Slår du av tändningen släcks dimljusena men parkeringsljuset lyser precis som vanligt på mitten-läget
Halvljus läge 3 "D=" = Halvljus och helljus om spaken är tilltryckt (Som orginal) Dimljuset funkar inte på detta läget varesig knappen är på eller av.

Så detta är väl mer styling att ha det så?
Har jag rätt eller fel?
Det var det jag har på min bil iallafall big_smile

Men ett steg längre så att även p-ljuset släcks.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

Fritidssysslande elektriker/Volvo doktor
695 Inlägg
12 september 2009
#15
Varför ska man ha det så? du är skyldig att ha ljus när du står still i mörker vid vägkant

Volvo-power, vad står annars V-power för?(:

Supraman
2 300 Inlägg
12 september 2009
Trådstartare
#16
volvo740mannen skrev:
Varför ska man ha det så? du är skyldig att ha ljus när du står still i mörker vid vägkant

För jag vill ha det så punkt slut.
Mitt problem om något e olagligt ingen annans.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

Fritidssysslande elektriker/Volvo doktor
695 Inlägg
13 september 2009
#17
Du lär ju bara få problem på SBP sen också men om du nu verkligen vill ha det så kolla med elschema på ljus-omkopplaren från en 940 så ser du vilket som ska bort och vilket som skall skarvas med den färgen, vill minnas rätt så är det att det är den vite-kablen stift 2 eller 3 som är parkeringsljus-kablen minnet är kort.

Volvo-power, vad står annars V-power för?(:

Fritidssysslande elektriker/Volvo doktor
695 Inlägg
13 september 2009
#18
Det du kan göra också är att ta en ljus-omkopplare från en 740i 88a den som har pos-ljus istället för halvljus på 0an då skarvar du ju bara den vite till det stiftet också å då får du ju pljus både på 0 och p-ljus-läget

Volvo-power, vad står annars V-power för?(:


Sök