Som sagt så är jag arbetslös för tillfället så det är därför jag vill ha ett fungerande sprut till en billig peng.
Så allt jag frågar är vad är det billigaste, fungerar, bra funktioner etc.
Driftsäkerhet och dålig ekonomi brukar inte rimma. För att få en driftsäker motor bör du skaffa ett styrsystem som klarar av att styra motorn på ett driftsäkert sätt. De kostar lite mer pengar. Du bör också vända dig itll en mappare som är erkänt duktig. Att mappa själv är ett väldigt säkert sätt att skapa sig en oönskad ekonomisk sits.
Dessutom behöver man verktyg för typ 10-15k så om du inte har 10 bilar som du kan offra så är det ekonomiskt väldigt svårt.
Billiga styrsystem brukar vara s.k piggybackssystem. Med dem har du en begränsad möjlighet att styra motorn som du själv vill, de brukar också ha begränsade utgångar till finesser som IC spray, traction controll, launch, respons, flatshifter, shiftlight osv.
Nästan alla styrsystem på marknaden, som är lite billigare har också problemet som ni tidigare har tagit upp i tråden, nämligen att de har få inställningsmöjligheter. De har tex 6x8 rutor, där du ska ställa in bränsle, tändning och dylikt. De har ofta problem med att ställa in tomgångsmotor, spridare etc och har svårt för att själva anpassa sig till små förändringar.
Vi sysslar med Autronic som tillhör ett av de dyrare systemen, men som levererar mest. Den har obegränsat med "rutor" som man kan ställa in parametrar på. Den har en funktion som känner av hur soppablandningen var när du stängde av bilen för att duscha med precis så mkt bränsle som behövs vid start, vilket gör att starter med e85 på vintertid inte längre är några problem. Den kan även jämna till tändning och bränslekurvan så att de parametrarna följer varandra så att bilen inte går lean eller fett mer än nån millisekund hur du än brukar bilen. Listan på vad ett Autronic SM4 kan göra är oändlig, med över 1000 funktioner så kan du göra vad du än hittar på!
Många styrsystem skapar svårstartade bilar då de dränker spridarna vid start. De kan inte anpassa sig vilket oftast orsakar motorras när de blir kallare då sprutet helt enkelt inte fattar att de behövs mer bränsle. Man brukar dessutom få en bil som upplevs väldigt ryckig att köra. Det är de vanligaste negativa upplevelserna man drabbas av.
Mitt tips till dig är att inte leka leken om du inte kan leken tåla. Nu är inte volvomotorer speciellt dyra om man jämför med andra bilars motorer, men för dig som är arbetslös kan jag tänka mig att de är en utgift större än vad budgeten medger.
Lycka till!