Det torde vara en bråkdel av dom som konverterar motorer som har anläggning för att mappa.
Jag anser det inte vara en komplett mappning att ta det på gatan.
Mappning för mig är att sätta upp en motor i vevaxelbänk och mappa den, från scratch, i alla driftlägen. Att bara plocka några driftfall på gatan och gissa resten är inte en komplett mappning i mina ögon.
Fråga 1: Hur håller du låg vattentemp tillräckligt länge för att mappa för vattentemp på 20, 30, 40 grader?
Fråga 2: Hur gör du för att hålla max belastning på max varv i tjugo sekunder för att se att grejorna håller och att du inte bygger för mycket temp/mottryck?
OK, Visst finns det dom som klarar av att mappa riktigt bra på gatan - men dom växer inte på träd. Dessutom är det enorm skillnad att mappa en motor på 350Hkr och en motor på 600Hkr om man skall försöka sig på det på gatan. Genom åren har jag sett massor med "mappade" motorer åka och poffa och panga och ha sig och dom som har fått bra stil på grejorna har endera slitit i bra många år , lagt ut det på en kompetent mappare eller haft riktigt bra talang och varit erfarna redan från början.
Men som alltid är det en fråga om nivå. Skall man få snurr på en busbil med måttliga krav så är det en sak - skall man få ut max av sin 600Hkr 2L motor som har kostat 150.000 kr så är det en annan sak.
On topic för OP så skulle jag dock rekommendera att stanna kvar på orginal LH2.4.
/Göran
JoeyJ skrev:
installera och mappa gör man ju själv! bara lära sig,