2698
Sök

Extraljus + besiktning

123 Inlägg
11 oktober 2009
Trådstartare
#1
Har monterat extraljus som slås på vid sidan av mina vanliga helljus. Så fick man inte ha sa min svärfar utan man måste ha dom så att de slås på automatiskt med vanliga helljuset, stämmer detta? Tyckte de kunde va skönt att slippa dra igång xenonljusena varje gång efter som de slitter mer på dom än vanliga halogen som sitter orginal i extraljusen.

Ska nämligen besiktiga bilen om 2veckor. Blir de en 2 på detta då?


1337
1 343 Inlägg
11 oktober 2009
#2
spelar ingen roll om du slår till manuellt eller automatiskt.
Det är i vilka kombinationer du använder det som är olagligt.
Men det lägger inte bilprovningen i då det är en brukandefråga..

Du kommer inte få problem..

I'm not a fighter, I'm a lover!

689 Inlägg
11 oktober 2009
#3
Det som jag har hört (ingen källa utan bara HÖRT, tro de om ni vill eller ej) är att man måste ha en brytare mellan spaken och extraljusen så man kan slå av dom?!
Någon som vet om det stämmer..?


montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
11 oktober 2009
#4
Bagarn skrev:
Det som jag har hört (ingen källa utan bara HÖRT, tro de om ni vill eller ej) är att man måste ha en brytare mellan spaken och extraljusen så man kan slå av dom?!
Någon som vet om det stämmer..?

tror jag inte något på! då jag inte haft det på någon av mina bilar och ingen har sagt något om det!

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

5 198 Inlägg
11 oktober 2009
#5
Bagarn skrev:
Det som jag har hört (ingen källa utan bara HÖRT, tro de om ni vill eller ej) är att man måste ha en brytare mellan spaken och extraljusen så man kan slå av dom?!
Någon som vet om det stämmer..?

Fel.... jag skulle vilja veta anledningen ..

689 Inlägg
11 oktober 2009
#6
gamlingen skrev:
Bagarn skrev:
Det som jag har hört (ingen källa utan bara HÖRT, tro de om ni vill eller ej) är att man måste ha en brytare mellan spaken och extraljusen så man kan slå av dom?!
Någon som vet om det stämmer..?

Fel.... jag skulle vilja veta anledningen ..

Ingen aning, fixade nämligen de åt en kund med en pegegotototut -07 som påstod att man va tvungen vid nymontering att ha de.. han hade ingen källa eller liknande därav att ja frågar här tongue
bara monterat de en gång och de va på den bilen annars alltid så kör ja bara via styrströmmen.. men tänkte om de kommit en ny regel eller så, därav min fråga!


5 198 Inlägg
11 oktober 2009
#7
Vissa skapar sina egna regler å lagar

123 Inlägg
11 oktober 2009
Trådstartare
#8
tack för svaren. blir och se om man får en bra bes.man. brukar gå lättare då än om man får en grinig gubbe som ska knacka fast det inte syns rost. vilket resulterar i att det rostar länfre fram roll


SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
11 oktober 2009
#9
Bagarn skrev:
gamlingen skrev:
Bagarn skrev:
Det som jag har hört (ingen källa utan bara HÖRT, tro de om ni vill eller ej) är att man måste ha en brytare mellan spaken och extraljusen så man kan slå av dom?!
Någon som vet om det stämmer..?

Fel.... jag skulle vilja veta anledningen ..

Ingen aning, fixade nämligen de åt en kund med en pegegotototut -07 som påstod att man va tvungen vid nymontering att ha de.. han hade ingen källa eller liknande därav att ja frågar här tongue
bara monterat de en gång och de va på den bilen annars alltid så kör ja bara via styrströmmen.. men tänkte om de kommit en ny regel eller så, därav min fråga!

När vi lämnade in nya jourbussen på firman för att få extra ljus monterat sa dom på verkstaden att vi va tvungna att ha en brytare också, kanske en ny regel men jag tvivlar på att det är så.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

21 761 Inlägg
11 oktober 2009
#10
Det har åtminstone inte funnits någon sån regel förut vad jag vet. Ifall det har tillkommit en ny regel som säger så vet jag inte, men det skulle i så fall vara mycket konstigt och har i mina ögon ingen vettig anledning att finnas. smile

Jag håller med Xtravagant att det inte ska vara olagligt att kunna slå på extraljusen manuellt "när som helst", det är som sagt vilken kombination man använder (tex tillsammans med halvljus) som är det olagliga. smile

Saab älskare!
4 597 Inlägg
11 oktober 2009
#11
nu får man ju bara ha extraljus på samtidigt som helljus om jag inte minns fel smile


739 Inlägg
11 oktober 2009
#12
trams du behöver ingen brytare .. ja har kopplat mina direkt på spaken och besiktigat flera gånger inte en käfft som sagt något om det


767 Inlägg
11 oktober 2009
#13
agadiffen skrev:
trams du behöver ingen brytare .. ja har kopplat mina direkt på spaken och besiktigat flera gånger inte en käfft som sagt något om det

+1 på det


332 Inlägg
12 oktober 2009
#14
Du får inte ha en separat knapp som är kopplat "Batteri-Knapp-Extraljus"

Men därimot får du ha "Bilens helljus-Knapp-Extraljus"

Man ska inte kunna slå av o på extraljusen utan att det vanliga helljuset är tänt med andra ord.


Skogskonsult
214 Inlägg
13 oktober 2009
#15
Bagarn skrev:
gamlingen skrev:
Bagarn skrev:
Det som j
ag har hört (ingen källa utan bara HÖRT, tro de om ni vill eller ej) är att man måste ha en brytare mellan spaken och extraljusen så man kan slå av dom?!
Någon som vet om det stämmer..?

Fel.... jag skulle vilja veta anledningen ..

Ingen aning, fixade nämligen de åt en kund med en pegegotototut -07 som påstod att man va tvungen vid nymontering att ha de.. han hade ingen källa eller liknande därav att ja frågar här tongue
bara monterat de en gång och de va på den bilen annars alltid så kör ja bara via styrströmmen.. men tänkte om de kommit en ny regel eller så, därav min fråga!

Man får väl inte ens modifiera en så ny typad bil?

Konsult
1 247 Inlägg
21 oktober 2009
#16
Jag har då alltid kopplat direkt till bilens helljus. Känns som att det är lite tramsigt med brytare, hur ofta behöver man bara "lite" starkare belysning?

Har monterat extraljus på familjebilen också, ingen har klagat än. (2008 Ford S-Max)
Senast redigerat av Tagg3N (21 oktober 2009)


Alltiallo - Styrlapp BE CE
559 Inlägg
21 oktober 2009
#17
De enda jag märkt hos besiktningen är att dom kan bli lite kinkiga om man inte har stagen. Alltså "pinnarna" som sitter på baksidan av extraljusen och oftast fästs i främre plåten under huven. (gäller modell större extraljus, tyg Hella 3000, Bosch Rally 225 osv.)

Mvh

Mvh Thomas

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
21 oktober 2009
#18
tror inte bes bryr sig spec mkt så länge de funkar / inte funkar alls och är rätt inställda .. av brorssans erfarenheter så gillade inte bes 3st 3watt parkerings ljus i alla 3 extra ljus de just dom fick han en 2a på



Sök