3806
Sök

Ställa tändningen B230A -86

26 Inlägg
27 november 2009
Trådstartare
#1
Hej. Jag igen. Nu kommer en riktig nybörjarfråga, men det har tjorvat till sig så jag vet varken ut eller in. Har alltid ställt tändningen "på känn" förut, men jag får inte till det så jag köpte en 'stroblampa'.

1. Hittar inte instruktionsboken så jag skulle behöva veta hur många grader den skall stå på.
2. Vakuumslangen på fördelaren. Lossa slangen? plugga igen det? eller slangen? (Det gör varken till eller från om jag rycker den där slangen, så det är säkert nåt vakuumfel där.. har ingen aning vad det är till.)
3. Den glödtänder såinihelv... och jag har provat snart hela tändningens register.. är det soppan som är skurken? Jag antar att min traktor vill ha 98 oktan men det finns knappt att uppbringa längre.. och oktanhöjningsmedel är dyyrt.

Har bytt rotor, fördelarlock, stift och tändkablar.. den känns lite 'friskare' men nu tänkte jag få till den på riktigt. Stiften är de som biltema kastade på mig.. köpa hårdare stift?

Systemet är brytarlöst (om de inte har gömt brytarna under en metallisk mackapär därunder).

*EDIT* Jag är ganska säker på att "tomgångsmotorn" funkar... har skarvat och dragit nya kablar till den och den klickar när man slår på tändningen. Tomgångsmotor är nog fel ord men jag kommer inte ihåg vad det heter egentligen. (Grunkan på insuget)
Senast redigerat av tilltugg (27 november 2009)

"With a gun barrel between your teeth, you speak only in vowels"

Motborgare
1 099 Inlägg
27 november 2009
#2
tilltugg skrev:
Hej. Jag igen. Nu kommer en riktig nybörjarfråga, men det har tjorvat till sig så jag vet varken ut eller in. Har alltid ställt tändningen "på känn" förut, men jag får inte till det så jag köpte en 'stroblampa'.

1. Hittar inte instruktionsboken så jag skulle behöva veta hur många grader den skall stå på.
Man kollar med avplockad vacuumslang. 750 varv tomgång 7° före övre dödpunkt.

Eftersom det är ett brytarlöst system, så kan du inte justera på mycket, bara kolla att den tänder vid rätt tidpunkt.

tilltugg skrev:
3. Den glödtänder såinihelv... och jag har provat snart hela tändningens register.. är det soppan som är skurken? Jag antar att min traktor vill ha 98 oktan men det finns knappt att uppbringa längre.. och oktanhöjningsmedel är dyyrt.
Det var du som bytte fördelare, va? --Är du säker på att den inte har kuggat ett snäpp fel när du satte dit den nya fördelaren? Det kan ju medföra att den ger gnista långt efter ÖD och du får en jävelsk värmeutveckling i cylindern.

tilltugg skrev:
Har bytt rotor, fördelarlock, stift och tändkablar.. den känns lite 'friskare' men nu tänkte jag få till den på riktigt. Stiften är de som biltema kastade på mig.. köpa hårdare stift?

Systemet är brytarlöst (om de inte har gömt brytarna under en metallisk mackapär därunder).
Nä. Det sitter en CPS (Crank Position Sensor) vid torpedväggen.

-- K

26 Inlägg
27 november 2009
Trådstartare
#3
Jag har inte bytt fördelaren.. bara själva locket. Men tack för info.. ska genast kollas upp.

"With a gun barrel between your teeth, you speak only in vowels"

21 761 Inlägg
27 november 2009
#4
tilltugg skrev:
Jag är ganska säker på att "tomgångsmotorn" funkar... har skarvat och dragit nya kablar till den och den klickar när man slår på tändningen
Har du även kollat om motorn vill stanna när du plockar bort kabeln till "grunkan" medan motorn är igång?

Kavli skrev:
Nä. Det sitter en CPS (Crank Position Sensor) vid torpedväggen.
Tänker du på LH2.4 nu?

På brytarlösa tändningen hos 240 med förgasare är det ju Hallgivaren i fördelaren som styr tändimpulserna till tändmodulen. smile

Tändningen på de modellerna kan justeras precis som på motorer med brytarsystem.
Senast redigerat av Drönirettab (27 november 2009)

Motborgare
1 099 Inlägg
27 november 2009
#5
Kavli skrev:
Nä. Det sitter en CPS (Crank Position Sensor) vid torpedväggen.
Drönirettab skrev:
Tänker du på LH2.4 nu?

På brytarlösa tändningen hos 240 med förgasare är det ju Hallgivaren i fördelaren som styr tändimpulserna till tändmodulen. smile

Tändningen på de modellerna kan justeras precis som på motorer med brytarsystem.
Japp. Fel av mig!

-- K

26 Inlägg
29 november 2009
Trådstartare
#6
Nu har jag ställt tändningen på en sisådär 7-8 grader. Dock så händer det nada när jag rycker vakuumslangen till fördelaren, och inte heller tomgångsventilen(?) har nån inverkan då jag rycker loss sladden.. Men den klickar då jag slår på tändningen. Jag har ingen aning hur det där funkar. Hur sitter den fast i insuget? Är det gängor eller bara att rycka?

"With a gun barrel between your teeth, you speak only in vowels"

21 761 Inlägg
29 november 2009
#7
Tomgångsventilen har gängor, dvs man ska skruva loss den. Jag har bara haft en bil med tomgångsventil, en 240 med B21, och där ville motorn stanna när jag tog bort kabeln till den. Då borde det göra likadant på din också, den kanske kärvar eller så. hmm

När motorn går på tomgång så händer ingenting när man rycker bort vakumslangen på fördelaren, det är när motorn varvas upp ordentligt som det märks. Vakumslangen gör att tändläget "förställs" så att motorn ska kunna få rätt tändning vid acceleration, om tändningen inte förställs så hänger inte tändningen med och motorn får tändmissar.

Eftersom tomgångsventilen inte påverkar motorn när du plockar loss kabeln så misstänker jag ändå att den ställer till med glödtändningarna, fast jag är inte 100% säker. smile
Senast redigerat av Drönirettab (29 november 2009)

26 Inlägg
29 november 2009
Trådstartare
#8
Drönirettab skrev:
Tomgångsventilen har gängor, dvs man ska skruva loss den. Jag har bara haft en bil med tomgångsventil, en 240 med B21, och där ville motorn stanna när jag tog bort kabeln till den. Då borde det göra likadant på din också, den kanske kärvar eller så. hmm

När motorn går på tomgång så händer ingenting när man rycker bort vakumslangen på fördelaren, det är när motorn varvas upp ordentligt som det märks. Vakumslangen gör att tändläget "förställs" så att motorn ska kunna få rätt tändning vid acceleration, om tändningen inte förställs så hänger inte tändningen med och motorn får tändmissar.

Eftersom tomgångsventilen inte påverkar motorn när du plockar loss kabeln så misstänker jag ändå att den ställer till med glödtändningarna, fast jag är inte 100% säker. smile
Aah! Tack för bra svar. Känner mig genast aningen klokare. Blir att besöka skroten och plocka på sig några ventiler då. smile

"With a gun barrel between your teeth, you speak only in vowels"


Sök