2210
Sök

Turbo konventera en 740 GL -91

Blyfot
829 Inlägg
6 november 2009
Trådstartare
#21
Mr_EmCom skrev:
volvokrille12 skrev:
Med andra ord är de lättare att hänga ditt en förgasare

Nej det lättaste är att hitta en begnat MS eller haltec typ.

Nej verkligen för mycke jobb och pengar.. Vitsen med detta var att de skulle kosta gratis

"bara en mor kan älska en sån son"

160 Inlägg
6 november 2009
#22
volvokrille12 skrev:
Mr_EmCom skrev:
volvokrille12 skrev:
Med andra ord är de lättare att hänga ditt en förgasare

Nej det lättaste är att hitta en begnat MS eller haltec typ.

Nej verkligen för mycke jobb och pengar.. Vitsen med detta var att de skulle kosta gratis

du kommer inte säga sen att de va gratis när du har en skuren motor eller ett ventilationshål i motorhuven wink


Blyfot
829 Inlägg
6 november 2009
Trådstartare
#23
Ser ingen anledning till att de skulle sluta så.

"bara en mor kan älska en sån son"

160 Inlägg
6 november 2009
#24
volvokrille12 skrev:
Ser ingen anledning till att de skulle sluta så.

jag säger heller inte att det kommer hända. men man vet aldrig. får den nu för lite soppa som den antagligen får så kan det mycket väl hända. soppan kyler motorn oxå.


och om alla hade varit helt säkra på att det aldrig händer så hade aldrig en motor rasat. smile


Blyfot
829 Inlägg
6 november 2009
Trådstartare
#25
Hänger ju lite på hur man använder bilen man sparkar ju inte direkt ner pedalen i botten när den får för lite. Med förgasare vet jag att de fungerar så de får väl bli ett byte om ja inte kommer fram till något annat.

"bara en mor kan älska en sån son"

261 Inlägg
6 november 2009
#26
Och du vet naturligtvis hur man bygger om en förgasare till turbobruk?  Du kommer fortfarande inte undan kostnader!!!  Du måste ju köpa en ny btr(malpasi) som klarar å sänka bränsletrycket till en rimlig nivå (ca 0,2-0,3bar beroende på förgasartyp)
Och sen ska det slipas nålar big_smile  Enklast borde vara å klämma ihop nuvarande btr så pass att den inte går snålt..

Blyfot
829 Inlägg
6 november 2009
Trådstartare
#27
945TurboMS skrev:
Och du vet naturligtvis hur man bygger om en förgasare till turbobruk?  Du kommer fortfarande inte undan kostnader!!!  Du måste ju köpa en ny btr(malpasi) som klarar å sänka bränsletrycket till en rimlig nivå (ca 0,2-0,3bar beroende på förgasartyp)
Och sen ska det slipas nålar big_smile  Enklast borde vara å klämma ihop nuvarande btr så pass att den inte går snålt..

Står en bil färdigt med fugge och turbo. Så gör väl på samma sätt på denna också

"bara en mor kan älska en sån son"

456 Inlägg
7 november 2009
#28
Hade ändå inget för mig så jag tänkte slänga mig huvudstupa in i debatten.
Kör du med original spridarna till F motorn och bara slänger på en turbo ovanpå detta så kommer ju bilen att gå helt okey tills man får ladd. Sen så kommer den att gå snålt eftersom bränslekurvan i originalboxen är alldeles för flack(gjord för sugmotor) och att spridarna är alldeles för små.
Att då bara byta till större spridare löser heller inte problemet eftersom bilen då kommer drunkna på tomgång och låga varv och inte heller kommer att kunnas startas kall, oxå det beroende på bränslekurvan.

Eftersom det var lågbudget så är ett alternativ att förstora LMM:en en aning och sen byta till större spridare, gärna ihop med en ställbar BTR för att kunna justera lite på blandningen.
Så här körde jag på min konverterade 240 med F-motor, Säger INTE att det här är rätt, men den funkade i 500 mil för mig iaf: 3" LMM, 334cc spridare@ 3.8 bar, ställbar linjär BTR.
Ställde jag upp till 4.5 Bar så gick den kanon på ren E85.
Gick att kallstarta och funkade riktigt fint ända upp till 1 Bar, på original kompression ska tilläggas!
Går dock inte att få en sån motor att gå riktigt mjukt,rent och fint utan det kan bli en del blödder och smällar när man gasar wink

Den lite lyxigare varianten av konvertering eftersom du har en med Lh2.4 insprutet är ju att byta ut databoxen mot en från en turbobil då du får en helt annan bränslekurva = rätt bränslekurva.
En sån databox passar direkt i utan att behöva byta nånting!
Då kan man köra med 3" LMM och spridare på 465cc, typ volvos gröna 968:or.
Ställbar BTR är ett måste eftersom dom vill ha 3.8 Bar dom oxå istället för original 2.5 på en F.

Hoppas det va några tips som kan hjälpa nån. Bara fråga mer annars!

growing old is mandatory growing up is optional

179 Inlägg
9 november 2009
#29
Måste det inte dras kablar till spridarmotstånd också?


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
9 november 2009
#30
Gomez skrev:
Måste det inte dras kablar till spridarmotstånd också?

beror på  om man använder hög- eller lågohmiga spridare.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

46 Inlägg
6 januari 2010
#31
Joaqim skrev:
volvokrille12 skrev:
Ja de vet ja. Förstår inte hur de skulle vara enklare med ft motorn då du behöver all styrning till den.

Han menar nog att de blir betydligt mycket lättare att kunna rulla igenom bilprovningen men en ft motor.
Att bara hänga dit en tubo lär inte bli spec lyckat någon längre tid, för lite bränsle när du får ladd = spika sönder din älskade 230.

En snabb fråga - Spika är när bränslet tänder innnan tändstiften ger gnista va? Och vad är de som kan hända med motorn om den spikar?
Senast redigerat av Fulltryck (6 januari 2010)

Med.lem
3 759 Inlägg
6 januari 2010
#32
Fulltryck skrev:
Joaqim skrev:
volvokrille12 skrev:
Ja de vet ja. Förstår inte hur de skulle vara enklare med ft motorn då du behöver all styrning till den.

Han menar nog att de blir betydligt mycket lättare att kunna rulla igenom bilprovningen men en ft motor.
Att bara hänga dit en tubo lär inte bli spec lyckat någon längre tid, för lite bränsle när du får ladd = spika sönder din älskade 230.

En snabb fråga - Spika är när bränslet tänder innnan tändstiften ger gnista va? Och vad är de som kan hända med motorn om den spikar?

Googla..

http://www.zatzy.com/teknik/126522-kan- … kar-3.html
http://www.zatzy.com/teknik/247131-haen … ingar.html

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

876 Inlägg
6 januari 2010
#33
kompisen  konverterade sin b230f motor och laddade 0,4 utan problem det halvåret han ägde den!


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
6 januari 2010
#34
volvoperfomanceclub skrev:
kompisen  konverterade sin b230f motor och laddade 0,4 utan problem det halvåret han ägde den!

kan ha gått snålt även om motorn inte rasade

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.


Sök